Klarer ikke å holde meg til budsjett!

Agnete

Forumet er livet
Nå er det snart jul og vi må handle julegaver til barna våre! :)
Jeg elsker å gi de gaver, og synes de får så lite gjennom året.
I år har jeg og min kjære blitt enige om at vi skal ikke handle for mer enn 1000 til dem... Jeg har allerde sprengt det budsjettet med bare tankene på hva jeg vil kjøpe. Minste har jo bare arvet leker og eldste ønsker seg jo hele leketøysbutikken.
Så hvordan klarer dere å holde budsjettet deres? :)
Jeg vil jo gi mine barn hele verden, og jeg blir litt som en unge på leketøysbutikken.
Sånn egentlig hadde de trengt klær :p

Last edited:
Vanskelig du må jo vurdere hva dere har råd til? Og de får jo kansje gaver av andre du kan påvirke litt?

jeg spør de i familien hva de skal kjøpe, så kjøper jeg det de ikke skal :)

Vanskelig du må jo vurdere hva dere har råd til? Og de får jo kansje gaver av andre du kan påvirke litt?

Som sagt så blir jeg litt som et barn i leketøysbutikken, det gjelder gaver også :p Så jeg elsker å ikke vite hva de får av andre rett og slett. Så her skriver vi forskjellige ønskelister til de forskjellige som skal handle gave :)
Vi har satt budsjett i år fordi vi tidligere ikke har hatt budsjett og i år tenkte vi å spare litt penger. Men med alt jeg vil kjøpe så blir det nok over 1000 lappen :p
Er jo så koselig å gi gaver, men jeg vet jo at på julaften blir det mye for ungene så det er vannskelig for de å få med seg alt de har fått :D

Mine er 2 og 4 år.og ærlig talt vet de ikke hva verdien på ting er..

Eldstemann får toystory-effekter bestilt på ebay.. max 250kr
..lillebror ønsker seg brannmann sam.
Han får stasjon og brannbil til 450 kr.. er dobbel så dyr gave,,men det vet da ikke de ;)

Nytt tøy og praktiske ting ønsker eg fra besteforeldre..leker får de av tanter og onkler..

Sist jul fikk de 10 ting hver åpne, og det var bare 2-3 ting av det de gadd leke med der å da..
den der gave-orgien på julaften gir ikkje noe glede for smårollingene mine iallefall--

Familien spør oss jo hva barna ønsker seg, så da kjøper de som oftest noe fra listen. Vi trenger jo ikke å kjøpe allt!
Men synes også det er en fin ting å lære barna at de kan ikke få allt de ønsker seg til jul. Og at de heller må spare til ting selv, eller ønske seg til bursdag/neste jul om de ikke fikk denne julen.

I år får guttungen på 2 år en elektrisk traktor til 2499 kr men den er både fra meg, min mamma og min stefar :) valgte å kjøpe den til han i år for han har mast etter en sånn traktor i godt over 1 år nå :P

Trenger de alt du vil kjøpe til dem?
Vil lekene bli lekt med i mer enn en uke?

Trenger de alt du vil kjøpe til dem?
Vil lekene bli lekt med i mer enn en uke?

Ja, det synes jeg :D Er ikke ofte de får leker, kun til jul og bursdag. Så de er ikke bortskjemte på den måten. Eldste har masse arvet og det samme har minste :) Synes også mine barn får veldig lite leker til bursdag og jul i forhold til andre. Har nok med at våre familier er litt mer praktiske og kjøper ting vi virkelig har behov for som klær, yttertøy ol. Og det er jo supert, det sparer jeg masse penger på og setter utrolig pris på :)

Da er det vel bare å sprenge budsjettet da;) Unger trenger virkelig ikke alt de peker på, selv om de ikke får noe nytt hele tiden

Her er det ganske enkelt, vi har rett og slett ikke råd til å sprenge budsjettene. Selv om jeg skulle ha aldri så lyst.

Har full forståelse for at du vil gi barna hele verden. Samtidig så har de fleste barn vanvittig mye leker. Om lekene er arvet bryr vel ikke barna seg om? Leker er leker.

Jeg er av den instilling at dersom jeg skal kjøpe leker så skal jeg vite at de blir lekt med i mer enn noen uker. Derfor velger vi leker av kvalitet som Duplo/Lego, Brio o.l.

Vi kjøper ei eske Duplo og et klesplagg. Det får holde.

Hva med å heller gi barna litt utenom jul og bursdag innimellom iløpet av året? For mye på en gang vil mest sannsynlig bare forvirre de slik at de ikke husker hva som kommer fra hvem og hvor...

Ja, det synes jeg :D Er ikke ofte de får leker, kun til jul og bursdag. Så de er ikke bortskjemte på den måten. Eldste har masse arvet og det samme har minste :) Synes også mine barn får veldig lite leker til bursdag og jul i forhold til andre. Har nok med at våre familier er litt mer praktiske og kjøper ting vi virkelig har behov for som klær, yttertøy ol. Og det er jo supert, det sparer jeg masse penger på og setter utrolig pris på :)

Må leker være nye for de skal være bra for barna? Hvis lekene er hele og fine er ikke det godt nok? Er jo nye for barnet som arver de da;) men er det penger og lyst er det jo bare å sprenge budsjettet;)

Må leker være nye for de skal være bra for barna? Hvis lekene er hele og fine er ikke det godt nok? Er jo nye for barnet som arver de da;) men er det penger og lyst er det jo bare å sprenge budsjettet;)

Det skrev jeg ikke heller, men poenget var at det var ikke sånn at de har overflod og de går lenge å ønsker seg ting og har masse arvet :)
I fjor fikk de ingen leker av oss, da kjøpte vi ski. Men jeg har lyst til å sprenge alle budsjetter for barna mine. Lurer på om jeg om min samboer får inngå ett kompromiss i år :)

Synes 1000kr var mye jeg da... Eller det kommer jo an på hvor mange barn du har...? Det finnes masse fint av både klær og leker til en billig penge som de vil bli glad for - ikke alltid det dyreste er det beste, eller nødvendig for at de blir fornøyd.

Det hjelper deg jo ikke nå da, men jeg pleier å handle på elleville dager i oktober. 50-70% å spare :)

Synes 1000kr var mye jeg da... Eller det kommer jo an på hvor mange barn du har...? Det finnes masse fint av både klær og leker til en billig penge som de vil bli glad for - ikke alltid det dyreste er det beste, eller nødvendig for at de blir fornøyd.

Det hjelper deg jo ikke nå da, men jeg pleier å handle på elleville dager i oktober. 50-70% å spare :)

Nei, kjøper ikke det dyreste. Men sånn som eldste som ønsker seg en spesiell bok, hot weel og en stor Lego båt. Dette kommer på over tusen kroner ;)
Og han har ønsket seg dette lenge, derfor har jeg også lyst til å gi han dette.. Jeg klarer ikke å velge, men nå er det ikke bare jeg som bestemmer :p
Vi har pleid å bruke 2500-3000 på de til jul vi. Så derfor er det ganske "stramt" budsjett for oss :)
I oktober fikk jeg unna mye til andre og kalendergaver. Så har begynt tidlig og har spart mye i år. Så litt flink har jeg vært :)

Det er tanken som teller tenker jeg, ikke prisen på det man kjøper :) Jeg snakker litt med familien og hører hva de har kjøpt/tenker å kjøpe og så kjøper jeg eventuelt noe jeg vet lillegutt ønsker seg som jeg da vet at han ikke får av noen andre :)

Nei, kjøper ikke det dyreste. Men sånn som eldste som ønsker seg en spesiell bok, hot weel og en stor Lego båt. Dette kommer på over tusen kroner ;)
Og han har ønsket seg dette lenge, derfor har jeg også lyst til å gi han dette.. Jeg klarer ikke å velge, men nå er det ikke bare jeg som bestemmer :p
Vi har pleid å bruke 2500-3000 på de til jul vi. Så derfor er det ganske "stramt" budsjett for oss :)
I oktober fikk jeg unna mye til andre og kalendergaver. Så har begynt tidlig og har spart mye i år. Så litt flink har jeg vært :)
Det er ingen besteforeldre som kan kjøpe en av de tingene til han?

Det er ingen besteforeldre som kan kjøpe en av de tingene til han?

De handler litt annet vi trenger :) Og det er supert. Har vokst masse i høst så garderoben må også byttes ut :)
Så endten må jeg kjøpe nye klær, eller så kan han få det til jul :)
Synes barn trenger så mye, de vokser jo i fra alt som er. Og i år er det meste for smått her hjemme.
Får se hva vi gjør, synes alle er flinke å holde budsjettet sitt jeg :D

Vet hvordan du har det, her har det blitt klær og leker for mange, mange tusen. :eek: Farlig å gå på kjøpesentre.

Back
Topp