Klarer deres små å sitte selv eller å krype?

sola86krs

Forelsket i forumet
MAI 2013
Mini her i hus klarer å sitte selv, men ikke reise seg opp i sittende stilling selv enda. Hun sitter fint hvis vi bare hjelper henne opp.
Og hun kryper ikke, men åler seg eller kaver seg på en merkelig måte fremover hehe.

Blitt litt usikker om hun er 'sent' ute, da noen venninner med barn selv påpekte dette for meg... :(
Jeg har aldri tenkt slik på det, har alltid bare tenkt at hun er der hun "skal" være, da hun utvikler seg helt normalt og kan enormt masse på alle plan føler jeg.
Merker læringskurven på disse små er veldig stor:)

Aldri vært usikker før, men når dette ble påpekt fikk jeg plutselig en fæl følelse, hva om jeg ikke stimulerer nok til utviklingen hennes, både fysisk og psykisk??
Rart å i tvil man kan bli av noen få kommentarer...
Så da er det godt å ha noen her å spør!:):)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Lilkebror sitter seg opp sjøl og reiser seg opp djøl(etter ting) syns ikkje din er noe sein.. alle er forskjellig. Storebror kunne ikkje sitte seg opp sjøl før han var 10mnd men han kunne gå rundt møbler når han var 6mnd. Så det er veeeldig forskjellig:) tror ikkje du trenger å bekymre deg:)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app
 
Mi er tidlig ute. Hun krabber på alle fire, setter seg opp selv og reiser seg der hun får tak. Mest popp er opp til stuebordet om det ligger ting .. Hun er 31 mai så 7.5 mnd no.
Å sette seg opp selv er vel 7-9 mnd som er gjennomsnittet mener jeg. Så di er ikke treg og for seint i utvilkinga. De utvilker seg i sitt eget tempo, noen er mere forsiktig av seg uten at de er trege av den grunn.. ;-)


Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Leander begynte å sette seg opp å sitte selv helt i starten av desember, i samme slengen på veldig kort tid lærte han å krabbe og reise seg opp også.

Storesøster derimot satte seg ikke opp selv før hun var 10 mnd, så ikke unormalt att de ikke gjør dette ennå heller.
 
Hun klarer å sitte om vi hjelper hun, også prøver hun å sette seg opp selv, når hun ligger på ryggen. Krabbing er det heller ikke så mye Å se av enda :) hun er snart 8mnd ! Jeg er ikke sikker på om hun er sent ute jeg.. Hs har ikke sagt noe om det :)
 
Min sitter selv om jeg hjelper han opp, men setter seg ikke opp selv enda. Ikke kryper han heller, han åler seg fremover.
Det er kun 1 av 10 babyer i barselgruppa mi som setter seg og sjøl. Han reiser seg å går rundt bord og slikt også, men resten åler seg. Ikke alle som har begynt med det en gang, så jeg tror ikke han er sent ute :)
 
Takk for svar! :):)
Da er det i grunn som jeg har tenkt hele tiden,at hun er der hun skal være,å det er en god følelse :):)

Sent from my GT-P5210 using BV Forum mobile app
 
Mini her tipper fortsatt over ende hvis vi slipper han i sittende stilling, og han åler seg bare bakover, men han reiser seg opp hvis han har noen hender å holde fast i. I barselgruppa mi fyker alle de andre rundt, men kjenner jeg tar det med knusende ro :) Er flere av ungene der som som bare har fått ei tann, mens mini har fire..utviklinga går i rykk og napp og ulikt hos alle :)

Sent from my GT-I9000 using BV Forum mobile app
 
Tassen vår krabber ikke men står på alle fire og rugger så det blir nok ikke lenge til. Sitter ikke selv og reiser seg ikke opp.

Ikke har han fått tenner heller.... :)

Det kommer når det kommer!
 
Nei tenner har ikke mini her heller fått, tenker at de popper opp når det er riktig tid for det ;)


Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Min også åler seg fremover i full fart, krabber ikke på knærne og sitter ikke av seg selv. Har også tenkt på at han er sen ute.. Men jeg tror ikke det er så mye vi kan gjøre. De må nok klare det selv i sin egen tempo :)
 
Må ikke tenke på det. Alle er jo forskjellige, og utviklingen går jo i rykk og napp. De kan jo være tidlig ute på en ting, men litt seinere med andre ting. De finner ut av dette selv. Stimuli skal de jo ha, men samtidig skal de jo ikke settes opp for mye eller stå om de ikke er klar for det selv.

Lillemann her åler/kryper, men krabber ikke enda. Han klarer å sitte på golvet selv, men klarer ikke reise seg opp i sittende enda. :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Han sitter ganske stødig når vi setter han opp men kommer seg ikke opp selv så blir ikke ofte han sitter :) Kommer seg litt rundt i ring på magen, og vil så gjerne fremover men blir til at han bare kaver uten å komme noen vei :p Blir 8mnd den 24. :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Må bare si takk for mange fine svar her fra dere alle :)
Er så vondt å kjenne på den følelsen av usikkerhet som plutselig kan slå en, godt å ha et sted å lufte tankene da :):)
 
Sitter selv, reiser seg opp over alt, åler seg fremover fort som f...:), men kryper bare på alle fire når det er tepper, kanskje åling blir litt tyngre da?? Hmm.
 
Her har hun satt seg opp alene siden hun var 5 mnd, krøp noen uker tidligere og reiste seg opp med noe å holde i når hun var 6 mnd.
No går hun rundt så lenge hun holder i noe, står alene og begynte igår å reise seg opp stående uten å holde seg....
Går altfor fort unna...

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Her har hun satt seg opp alene siden hun var 5 mnd, krøp noen uker tidligere og reiste seg opp med noe å holde i når hun var 6 mnd.
No går hun rundt så lenge hun holder i noe, står alene og begynte igår å reise seg opp stående uten å holde seg....
Går altfor fort unna...

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
Så flink!
Den jenta di er bare helt fantastisk, går fort i svingene med henne skjønner jeg Hihi :):)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Setter seg og åler bortover gulvet. Nettopp begynt og er 8 mnd
 
Back
Topp