Klappleker og barneregler/leker

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Jeg måtte sjekke hvordan Anne Liane-regla var, kom på den i forbindelse med en annen tråd. :p Det viste seg jo at vi sang den helt feil vi, men jaja, vi kunne jo alle samme versjon. ;)

Kan dere ikke bare komme med hvilke leker og sanger og klappleker dere lekte som små?
Ta gjerne med hvor gammel dere er. ;)

Jeg er 23, og vi sang Anne Liane, pluss noen til.
Vi sang den slik:
Anne Liane
Anne, marsji bombombom.
Anne, she loves my darling
Anne, she loves my darling.
Clap for me, clap for you
Oh, Ah, cha cha cha.
Anne Liane,
Anne Susane,
Kiss me, Susane,
Kiss me, bombom!

Lurer på hvordan den har utviklet seg slik, for den er jo veldig annerledes fra slik de fleste andre kunne den. :p

Vi hadde en som gikk noe alla sånn:
Annerannerei
HEI mini mini meg
makaroni fiftifei
fifti feifeifei
at the gaygaygay
and the happy happy happy
and the sappy sappy sappy
and a house house house
Mickey Mouse Mouse Mouse.

Denne gikk raskt, så jeg det var mer ordlyden vi kunne, aner ikke om den har vært annerledes. :p
De siste to linjene kunne vi bytte ut med f.eks. "loft loft loft, Ole Doff Doff Doff,", eller "stue stue stue, Onkel Skrue Skrue Skrue".

Så har du jo denne:
Min far han er barberer, fallera.
Han går i hvite klær, fallera.
Han bruker sin forstand, fallera,
blandt såpeskum og vann, fallera.

Det var vel en for hvert familiemedlem?

I skolegården husker jeg vi hadde to ulike leker som gikk litt ut på det samme.
Jeg husker bare "sangen" til den ene da. Alle stod i ring og holdt hverandre i hendene. Så hoppet vi liksom sidelengs mens vi sang "skranglebein, skranglebein, en to tre!". Så skulle vi bli stående slik vi landet (kunne slippe hendene da). Jeg tror skranglebein var den hvor vi skulle prøve å flytte et bein slik at det ble borti beinet til den ved siden av, så skulle han flytte samme bein videre. Det ble liksom en slags stafett, men vi måtte hele tiden holde stillingen. Når en ikke klarte dette, ikke rakk bort eller var borti bakken før han var ferdig med bevegelsen, var han ute og resten tok en ny runde. Det var ganske vanskelig faktisk, spesielt om alle klarte den første runden og man skulle ta runde to med stafett, da hadde alle beina så langt unna hverandre. :p
Den andre leken var veldig lik, men her var det om å IKKE bli truffet av den som skulle prøve å treffe deg. Man hadde liksom EN bevegelse hver, så den ene personen måtte tråkke eller hoppe for å prøve å treffe foten din, mens du hadde en sjangse til å hoppe unna. Hoppet du for tidlig måtte du bli stående. Jeg klarer ikke å huske om vi hadde en annen sang til denne leken da.

Husker vi sang denne:

Husker du den gang da de døde sto og sang og fingerløse spilte på klaver
og en gammel mann satt på trikken og sang vil du være med i graven når jeg dør.
Nei det kan jeg ei for jeg heter Nilkolai og var femogtyveår når jeg ble født tror jeg
og min mor er advokat og min far er er tinnsoltad og begge er de født på samme automat.
Og vi lo og vi lo og lo og vi lo så de rumpeløse måtte sånn på do do do
Og vi ler og vi ler og vi ler og vi ler så de blinde måtte gå ut for å se se se.
Det er lenge siden sist at vi satt på en kvist og tissa ned i hodet på en pensjonist,
Pensjonisten sa HIPP HURRA alt det gode kommer ovenifra.

toneany skrev:
Så har du jo denne:

Min bror han er en tosk fallera
han jobber i en kiosk fallera
han bruker sin forstand fallera
på øl og vin og dram fallera.

Min mor hun er frisør fallera
hun går i miniskjørt fallera
hun bruker sinn forstand fallera 
...husker ikke helt men lurer på om vi sang
i senga med en mann fallera

**Emmeline** skrev:
Husker vi sang denne:

Nei det kan jeg ei for jeg heter Nilkolai og var femogtyveår når jeg ble født tror jeg
og min mor er advokat og min far er er tinnsoltad og begge er de født på samme automat.
Og vi ler og vi ler og vi ler og vi ler så de blinde måtte gå ut for å se se se.
Det er lenge siden sist at vi satt på en kvist og tissa ned i hodet på en pensjonist,

Denne hadde vi og, bare med litt andre ord:

Kan du huske den gang da de beinløse sprang og fingerløse spilte på gitar
Og en halvdau mann satt på bussen og sang: Vil du følge meg til graven når jeg dør.
Nei det kan jeg ikke nei for jeg heter Nikolai og var 25 år når jeg ble født
Og min mor var soldat og min far undulat, og begge to ble født i en tomat, på et fat)
*slutten er samme*

Vi hadde en som gikk sånn her:

Anna Malena i rødmala hus
Solgte ballonger og boller og brus
Har du penger så kom og kjøp
Har du ikke så stjel og løp

Var flere vers, men husker ikke mer

En slager var jo den klappeleken med makaroni...

"En meter lang makaroni, makaroni en meter lang"2x
og så satte vi oss på huk og klappet videre mens vi sang
"ein, zwei, drei hottentotten, hottentotten ein, zwei, drei."

Og så var det om å gjøre å få så lang makaroni som mulig. Vi kunne gjerne fortsette i friminutt etter friminutt med denne. :-)

Flere kjente her, og vi sang disse: Fru Jompa Nesa og Cecilie Sara. Hadde samme melodi men husker ikke hele teksten. Vi hadde også en som vi skulle gjenta etter hverandre. Fli.... Fla.... Fliflaflå... Kommerari kommerari kommerari vista... Vista... Iniminisisselinioaatsjimini.... Hmm skikkelig sær den der, det var mer men er så lenge siden så husker ikke alt. Dette var rundt 1990. :)

**Emmeline** skrev:

toneany skrev:
Så har du jo denne:

Min bror han er en tosk fallera
han jobber i en kiosk fallera
han bruker sin forstand fallera
på øl og vin og dram fallera.

Min mor hun er frisør fallera
hun går i miniskjørt fallera
hun bruker sinn forstand fallera 
...husker ikke helt men lurer på om vi sang

min søster hun er gal fallera
hun går med rompa bar fallera
hun bruker sin forstand fallera

LykkeligeH skrev:

**Emmeline** skrev:
Husker vi sang denne:

Denne hadde vi og, bare med litt andre ord:

Kan du huske den gang da de beinløse sprang og fingerløse spilte på gitar
Og en halvdau mann satt på bussen og sang: Vil du følge meg til graven når jeg dør.
Nei det kan jeg ikke nei for jeg heter Nikolai og var 25 år når jeg ble født
Og min mor var soldat og min far undulat, og begge to ble født i en tomat, på et fat)
*slutten er samme*

var du med den gang da de hodeløse sang og de fingerløse spilte på klaver-ver-ver.
og en halvdød mann satt på trikken og sang, vil du være med i grava når jeg dør-dør-dør.
Nei det kan jeg ei, for jeg heter nikolai og var femogtyve år da jeg vle født-født-født.
og min mor var indianer og min far var mexicaner, derfor ble jeg født bak en colaautomat.
det er lenge siden sist, jeg satt på en kvist, og tissa ned i hodet på en optimist.
og optimisten sa, halleluja, alt det gode kommer ovenifra.
og de lo haha og de lo haha, for de rompeløse måtte så på do-do-do
og de lo haha og de lo haha, for de rompeløse måtte så på do-do-do

Man ser hvordan en fjær kan utvikle seg til fem høns ja. Lurer på hvor disse reglene hadde sine utspring... Men gøy at de er så utbredte og har forandret seg. :p

Mange av disse er ukjente for meg da, enten har det med geografi å gjøre, eller alder kanskje.

Vi har jo også disse lekene/sangene vi hadde når vi hoppet i tau. :p

Bamse bamse er vel veldig kjent, men den var vanskelig da, siden det var bare en som skulle hoppe inn til en annen i et enkelt hoppetau.

- Bamse, bamse, kom inn og spis!
- Hva har vi til middag?
- Boller og brus.
- Jeg liker ikke boller, jeg liker ikke brus.
... Hva var den siste linja igjen? Da kan du gå ut en tur, kanskje?

Og så har vi den andre bamsen da, hvor man skulle gjøre alt verset sier mens man hopper i langt tau.

Bamse bamse, ta i bakken,
bamse bamse, snu deg om.
Bamse bamse, snu tilbake, samme veien som du kom.
bamse bamse se på klokka,
bamse bamse, les i avisa,
bamse bamse, stav ditt navn (her skulle man hoppe en gang for hver bokstav, upraktisk å ha mitt navn her)
Og så husker jeg ærlig talt ikke avslutningen her heller, noen som vet?

Dytter opp igjen, kanskje noen husker de siste linjene på de to bamse-lekene. :p

Back
Topp