Klaging ang. jobb

RemaFrue

Gift med forumet
Septemberhjertene 2018
Oktoberfruene 2018
Må bare få ut litt frustrasjon her..
jeg jobber fast 100% i butikken jeg er ansatt i, jeg har jobbet fast 7-15 hver dag i over 6mnd. Jeg er selvfølgelig overlykkelig for det nå i graviditeten då jeg sliter veldig mye på ettermiddag kveld med kvalme og svimmelhet + at det er sjanseløst for meg å bære våken til lengre enn halv 10 vist jeg ikke har en powernap på minimum 1t i 4-5 tiden. Plutselig kommer en av de andre ansatte til meg idag og sier at jeg må velge meg en dag i uken hvor jeg skal jobbe hennes sein vakt, altså 15-23. Jeg sa naturligvis at jeg måtte snakke med sjefen først, men hun sa at det var han som hadde bedt henne om å gå å prate med meg om det[emoji30] er ikke det for det første noe sjefen burde tatt opp med meg? Må han ikke egentlig også drøfte med meg vist han vil endre noe som har vært fast så lenge. Og jeg prøvde å fortelle henne at jeg kan ikke ta en seinvakt fra 15-23 når jeg for det første dagen etter begynner på jobb kl 7-15. Trodde ikke det var lov engang. Sendte meld til sjefen og sa at det var glemme sak for meg å jobbe 15-23 og komme på jobb igjen kl 7 dagen etter. Han s svare vi skulle se på det i morgen og da sikkert måtte bytte flere av vaktene mine til seint..
tror dere det er mulig å snakke med jordmor eller lege å få en skriftelig lapp fra de om at jeg overhode ikke burde jobbe seinvakt pga både kvalmen og svimmelheten, men ikke minst risikoen det vil være for meg å kjøre hjem fra jobb ett kl 23 når jeg såvidt klarer å stå oppreist i mitt eget hus kl 22?
Blir så oppgitt. Er flere ting på arbeidsplassen som er kritikk verdige, men vet ikke helt hvor jeg skal kunne gå videre med det

Hei[emoji4] så dumt av de å gjør noe slik, mener absolutt at dette var veldig uprofesjonelt av sjefen din å gjøre om på noe uten å snakke med deg først..
Jeg vett ikke om jordmor/lege kan si når du bør jobbe, men jeg jobber også i butikk og er dårlig morgen og kveld, spørte om tilrettelegging for å slippe sykemelding, å sa at det var anbefalt av lege hvis ikkje måtte jeg bli sykemeldt, da fikk jeg gå mellomvakter som var det jeg trengte.
Så anbefaler deg å snakke med arbeidsgiver å si at du ønsker dagvakt pga formen din, å tilrettelegging er jo bedre for både deg og arbeidsgiver enn eventuell sykemelding.

Du kan få lege til å ringe/skrive at du skal ha tilrettelegging på jobb pga kvalme/plager ifm graviditeten i form av dagtid, for å unngå sykemelding. Dersom de ikke kan gjøre dette kan det kanskje være en ide å drøfte svangerskapspenger?

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge, så jeg ville tatt det den veien. Hvis de nekter kan du gå til legen og få han til skrive hva som trengs og at du står i fare for å bli sykemeldt hvis du ikke får det du trenger...

Det er nok ikke ulovlig å jobbe til 23 forså å begynne igjen 7 dagen etter, men skjønner at det passer utrolig dårlig nå når du er gravid. Var også dårligst på kvelden begge gangene. 7-15 er jo egentlig helt perfekt når man får barn og, så jeg hadde vel gjort det kan for at det ikke skulle blitt endret på. Er ikke sjefen villig så hadde jeg nok som de andre over her gått veien med tilrettelegging. Det eneste jeg tenker da er at det blir jo bare en midlertidig løsning til du kommer tilbake etter perm, derfor hadde jeg prøvd å snakke med sjefen om det først. Du får ha lykke til. Håper sjefen skjønner deg og at det løser seg:)

Når det gjelder hviletid mellom vaktene har du krav på minst 11 timer hvile fra vaktslutt til du starter igjen (aml. § 10-8 (1)). Her har du kun åtte timer, så med mindre arbeidsgiver har inngått avtale med fagforbundet ditt om forkortet hvile ned til åtte timer må neste vakt starte tidligst kl 10 om du jobber til 23 (ev må du slutte senest kl 20 for å starte kl 7). Det er ikke mulig å avtale seg vekk fra dette vilkåret utenom gjennom tariffavtale.

Ellers ville jeg forklart situasjonen til sjefen din og om denne ikke har forståelse fått legen til å skrive erklæring om tilrettelegging. Det burde være en enkel sak i ditt tilfelle. Vil tro NAV vil presse bedriften din hardt på det om det søkes svangerskapspenger eller sykemelding i dette tilfellet. Veldig uproft å ikke tilrettelegge et så enkelt tilfelle.

Du har krav på tilrettelegging også uten beskjed fra lege, men lege kan vel varsle at du blir sykemeldt hvis ikke du får den nødvendige tilretteleggingen.

Uff, håper du får ordnet med noe tilrettelegging, skjønner det er trasig å ha det slik som dette.. Masse god bedring og lykke til :Heartred

Sniker fra oktober.. [emoji4] Jeg jobber som sykepleier og legen min sa med en gang jeg ble gravid at jeg ikke skulle jobbe netter.. Derfor har sjefen krav til å tilrettelegge slik at mine nattevakter blir enten dag eller kveld..hvis ikke må jeg sykemeldes.. Du kan også be om at legen skal fremme krav om tilrettelegging, ellers blir du sykemeldt kveldsvaktene..eller at du feks begynner 1 time senere de dagvaktene etter kveldsvakt..hvis kvalmen etterhvert går over..(har også slitt m ettermiddagskvalme, heldigvis over nå.. [emoji6])

Atbeidsgiver skal snakke med deg først, å høre om dette går greit for deg, osv!
Og det er ikke lov å slutte kl 23 for å så begynne kl 07 igjen. Skal være 10-12 timer mellom vaktene! :)
Få han til å tilrettelegg vaktene og arbeidsdagen for deg. Er bedre for deg og han, så slepper dere sjukemelding!
Masse lykke til :)

Frysepinn har skrevet en god forklaring på hviletid over her ser jeg.

Sjefen din er også pliktig til å oppgi i god tid i forveien på endring av turnus.

Om bedriften er bundet til en tariffavtale kan hviletiden kortes ned til 8 timer. Det med at det er lovpålagt med 11 timer sammenhengende fri, betyr ikke at du har krav på 11 timer fri mellom kveld og dagvakt. Det betyr at iløpet av 24 timer har du krav på 11 timer sammenhengende fri.

Les mer om dette på arbeidslivet.no

Back
Topp