Klagetråd. Hodet begynner å forstå...

Skrømt (Vimsa)

Forumet er livet
VIP
Det føles ut som hodet skal kræsje, og at jeg først nå begynner å forstå hva som skjedde før, under og etter fødselen...

Det er 3,5 måneder siden jeg fødte en nydelig datter, og jeg har ikke hatt noe forhold til hva som skjedde, før nå. Jeg hadde et par dager med krise på sykehuset, men så har jeg klart meg i ettertid. Jeg har vært mer nysgjerrig enn skremt og redd. Men det kjennes ut som det begynner å komme nå. Nå som det er sommer og man kan kose seg, hvorfor? Det virker jo helt unaturlig...

Jeg er søkt inn til traumesamtaler via DPS, noe som plutselig virker som en god idé. Jeg forstod ikke hvorfor når vi snakket om det, men takket ja til å bli søkt inn. Men nå tror jeg at jeg forstår. Det kommer i ettertid...

Jeg skal gjøre min historie så kort som jeg klarer:

Ble gravid i juni 2015, med termin i slutten av mars. Første forsøk. Jeg har kjent hypotyreose (lavt stoffskifte), og fikk tidlig oppfølging fra sykehus med TUL i uke 10. Stoffskiftet var ustabilt, men de holdt det i sjakk. I uke 27 begynte jeg å få ustabilt blodtrykk, som økte litt og litt. Ingen krise, undertrykket lå da på ca. 90. I uke 29 hadde jeg så kraftige kynnere en natt, at det ble registrert som premature rier. Ingen modning, hjem etter observasjon. Fostervekst hadde falt til -11%. Fostervekst på -17% på kontroll i uke 30. -23% i uke 31. -30% i uke 32. I uke 32 registreres blodtrykk til et snitt på 140/95 og økende. Protein i urin. Uke 33 blir jeg innlagt etter telefon til føden, med kraftige ødemer i ben, hodepine og oppkast. Hjem etter 3 dager, med beskjed om pre-eklampsi, blodtrykket stabiliserte seg. 2 dager etter begynner jeg å riste fra livet og ned hjemme. I uke 34 tar min JM blodtrykket mitt da jeg er hoven i ansikt, rygg, hender og føtter. Blodtrykk registrert til 145/105 over tre målinger. Jeg blir sendt inn på kontroll med en gang, og under UL på poliklinikk begynner jeg å riste på nytt. Overlegen får apparatet vekk og tar blodtrykket 160/110. To sykepleiere og en jordmor kommer inn etter telefon fra overlege, og jeg får beskjed om å sitte i ro for at de skal sette en veneflon. På vei opp til føden får jeg beskjed om at jeg skal få en dose magnesium, og blir lagt på en seng hvor en JM overvåker. Blodprøvene er fine, men alt annet kræsjer. Jeg kaster opp utallige ganger. Jeg blir lagt til overvåkning, og får vedlikeholdsdoser med magnesium og en blodtrykksmåler i hovedpulsåren. Fostervekst på -38,5%. Får masse kramper og blir satt på medisiner, før det blir tatt et akutt sectio da blodtrykket ikke går ned og krampene blir verre. Alvorlig svangerskapsforgiftning med eklampsi. Min datter blir født 6 uker prematur og veier 1600 gram grunnet morkakesvikt. Jeg mister en del blod under operasjonen og begynner å kaste opp. Etter operasjonen viser det seg at blodplatene har falt, jeg er enda dårligere og har fortsatt kramper og blir lagt på intensiven. Her ligger jeg i 4 døgn, koblet til 4 venefloner med drypp, arteriekran, elektroder, blodtrykksmåler, maske med ventoline, oksygen etc. Det blir tatt CT grunnet mistanke om blodpropp i lungene etter smerter og metningsfall. Heldigvis bare en bronkitt og lungebetennelse. Krampene roet seg 3 døgn etter fødsel, og blodplatene var på vei opp sammen med bedre leververdier. Siste krampe får jeg på føden 5 dager etter fødsel, og blodtrykket blir noe bedre.

Min datter lå på NFI i 4 uker, selv var jeg pasient i 2 uker. Hun var frisk, men liten! Spisetrening og vekt var alt hun trengte ❤

Det ble nok en lang historie allikevel, vanskelig å korte den ned. Poenger er at etter jeg kom hjem så har ikke dette skremt meg. Det har ikke vært ekkelt å tenke på at jeg holdt på å dø... Før nå, fordi det går opp for meg... Jeg var jævlig heldig som fortsatt kan være her for min datter og samboer, og jeg er den eneste som ikke har forstått det før nå. Og det er tøft... Det ER tøft å vite at man nesten var på den andre siden, selvom man er glad det gikk bra. Det er tøft at når jeg fikk beskjed om HELLP og eklampsi, og at jeg så vidt kom meg igjen, så bare trakk jeg på skuldrene. Men så kommer det å tar meg nå i ettertid... Det er umulig å sortere et slikt traume, og 4 døgn som er et hull i hukommelsen. Jeg trodde det aldri skulle slå meg så hardt, men det har det gjort...

Det var dagens utblåsning og klage. Nå ser jeg frem til å få hjelp til å sortere og gå videre etterhvert.
 
Oi oi oi, kjære deg. Stor klem!! Jeg tror det er helt normalt at så traumatiske opplevelser ikke gå opp for en før i ettertid. Før nå har du på en måte bare vært i et overlevelse- modus, men nå som du senker skuldrene kommer alt inn over deg. Veldig godt at du får prate med noen, det kommer til å gjøre deg vel tenker jeg :) Ellers har jeg ingen trøstende ord, dessverre. Ord blir litt fattige i et sånt tilfelle. Jeg ble rushet inn på sykehuset selv og hjulpet igang i uke 39, med mistanke om HELLP. Uff, nei det var godt det gikk så bra som det tross alt gjorde, at det endte godt! For dere begge :) Har samboeren din fått tilbud om samtale?
 
Ja, man tror det bare ikke selv når det føles som om man takler det veldig bra. Jeg er veldig glad for at jeg har mulighet til å få hjelp med dette, når det først skulle dukke opp. For meg er det trøst nok at noen orker å lese, og bare gi en respons :) Det er ikke alltid det er så mye å si... Hvordan gikk det med deg? Ja, jeg er sjeleglad for at det gikk bra, og det er der jeg ønsker å ha fokuset, men foreløpig så hunter det meg litt enda. Jeg fikk verdens nydeligste datter ut av det, som har vært utrolig tøff fra dag 1 ❤ Ja, min samboer har fått tilbudet, men har foreløpig takket nei. Men han har fått beskjed om at han kan si ifra om han skulle ombestemme seg :) Vi hadde noe oppfølging på sykehuset, og han føler foreløpig at det har holdt for han.
 
Hodet klarer ikke å holde følge når det stormer som verst, vi mennesker er laget sånn, heldigvis... Du har fått det litt på avstand og begynner å kunne se det litt utenfor, og ikke hold igjen følelser, da blir det bare verre!

Bra det gikk så bra :) kose deg med lille snupp :)
 
Huff da, virkelig fått gjennomgå du. Bra alt endte fint med dere begge to. Økte ikke legen din dosen din når du ble gravid? Jeg måtte øke levaxinen med 25-30% fra jeg fikk positiv test.
 
Hodet klarer ikke å holde følge når det stormer som verst, vi mennesker er laget sånn, heldigvis... Du har fått det litt på avstand og begynner å kunne se det litt utenfor, og ikke hold igjen følelser, da blir det bare verre!

Bra det gikk så bra :) kose deg med lille snupp :)
Det er vel en forsvarsmekanisme, og jeg forstår jo hvorfor. Det er aldri lett å takle, men hodet takler vel smellen bedre nå, enn om den hadde kommet rett etterpå. Ja, heldigvis, det er jeg enig med deg i :) Jeg er heldigvis en person som ikke klarer å holde igjen noe særlig med følelser, og har lært at det å skyve det fremfor seg ofte byr på problemer. Man får prøve å stå i det på best mulig måte.

Veldig bra at det så bra, jeg er overrasket selv. Og vi koser oss gløgg! :)
 
Godt det enda bra! Det er vel som dei andre seier, hjerna blokkar ut ting, sjokket kjem etterkvart. Kroppen fokuserer på å overleve.
Stor klem til deg :)
 
Huff da, virkelig fått gjennomgå du. Bra alt endte fint med dere begge to. Økte ikke legen din dosen din når du ble gravid? Jeg måtte øke levaxinen med 25-30% fra jeg fikk positiv test.
Det er vi glad for også :)

Joda, vi økte dosen med 50% fra 100mg til 150mg, men stoffskiftet har vært ustabilt siste årene. 4 måneder før jeg ble gravid hadde jeg TSH på 116 selv på medisiner. Etter 4 uker var det nede på 16, og jevnet seg ut. Av en eller annen grunn finner de aldri ut av det. Enda jeg tok blodprøver hver 14. dag under graviditeten så svingte det... Merkelige greier :) TSH holdt seg på 2,6 omtrent i 3 måneder, også lå det å vaka mellom 15 og 25. De sier jo at det ikke er grunnen til alt som skjedde, men man kan jo lure :) Vanskelig å ikke være nysgjerrig på om det er en sammenheng. Men men, kanskje en dag finner de ut av det :)
 
Det er vi glad for også :)

Joda, vi økte dosen med 50% fra 100mg til 150mg, men stoffskiftet har vært ustabilt siste årene. 4 måneder før jeg ble gravid hadde jeg TSH på 116 selv på medisiner. Etter 4 uker var det nede på 16, og jevnet seg ut. Av en eller annen grunn finner de aldri ut av det. Enda jeg tok blodprøver hver 14. dag under graviditeten så svingte det... Merkelige greier :) TSH holdt seg på 2,6 omtrent i 3 måneder, også lå det å vaka mellom 15 og 25. De sier jo at det ikke er grunnen til alt som skjedde, men man kan jo lure :) Vanskelig å ikke være nysgjerrig på om det er en sammenheng. Men men, kanskje en dag finner de ut av det :)
Om ikke stoffskiftet er regulert så kan hvertfall morkaken løsne og slikt, følger sikkert med flere ting der også kan jec tenke meg. Merkelig at det svinger så mye, hat du vert å snakka med spesialist?
Merket dersom jeg går opp/ned i vekt så må dosen alltid økes. Svinger voldsomt på meg også til tider, utrolig irriterendes. Legene er jo ofte veldig dårlig når det kommer til stoffskifte :/
Håper det ordner seg for deg :)
 
Om ikke stoffskiftet er regulert så kan hvertfall morkaken løsne og slikt, følger sikkert med flere ting der også kan jec tenke meg. Merkelig at det svinger så mye, hat du vert å snakka med spesialist?
Merket dersom jeg går opp/ned i vekt så må dosen alltid økes. Svinger voldsomt på meg også til tider, utrolig irriterendes. Legene er jo ofte veldig dårlig når det kommer til stoffskifte :/
Håper det ordner seg for deg :)
For hva jeg vet kan det være grunnen til svikten også... Nei, har aldri blitt henvist eller noe. De bare trakk på skuldrene av verdiene mine, og mente det ikke var mulig. Men håper jo en dag, at noen tør å ta tak... Mener å ha hørt at de kan de på Kjertelen på mr eller liknende, men ikke gjort det heller. Hatt dette siden jeg var 14. Ikke fått snakket med en endokrinolog heller... Er det like ustabilt fremover, så får jeg bare be om det. Lei av å gå med mykødem flere ganger i året, tar så lang tid å komme opp igjen..
 
For hva jeg vet kan det være grunnen til svikten også... Nei, har aldri blitt henvist eller noe. De bare trakk på skuldrene av verdiene mine, og mente det ikke var mulig. Men håper jo en dag, at noen tør å ta tak... Mener å ha hørt at de kan de på Kjertelen på mr eller liknende, men ikke gjort det heller. Hatt dette siden jeg var 14. Ikke fått snakket med en endokrinolog heller... Er det like ustabilt fremover, så får jeg bare be om det. Lei av å gå med mykødem flere ganger i året, tar så lang tid å komme opp igjen..
Få legen til å henvise deg, er jo ikke godt når det svaier så mye. Jeg blir faktisk litt bedre når det er litt høyere enn veriene skal være. Skulle ønske legene kunne litt mere om dette. Er du med i lavt stoffskifte gruppen pp face? Der har jeg fått mye info aom jeg ikle visste om. Feks hva man ikke burde spise.
 
Få legen til å henvise deg, er jo ikke godt når det svaier så mye. Jeg blir faktisk litt bedre når det er litt høyere enn veriene skal være. Skulle ønske legene kunne litt mere om dette. Er du med i lavt stoffskifte gruppen pp face? Der har jeg fått mye info aom jeg ikle visste om. Feks hva man ikke burde spise.
Ja, burde nok det :) Jeg også føler meg noe bedre nå som verdiene er litt for høye, men vi skal forsøke å gå litt ned igjen etter svangerskapet, da det er litt for høyt til å fortsette på samme dose. Ja, jeg skulle ønske de kunne mye mer om dette. Nei, den er jeg ikke med i! Men det er nok en god idé. Takk for tipset :)
 
Godt det enda bra! Det er vel som dei andre seier, hjerna blokkar ut ting, sjokket kjem etterkvart. Kroppen fokuserer på å overleve.
Stor klem til deg :)
Ja, veldig godt at alt gikk bra :) Det er nok en mening med denne blokkeringen. Men skal bli godt å få det helt ut av systemet :) Takk takk :)
 
Ja, burde nok det :) Jeg også føler meg noe bedre nå som verdiene er litt for høye, men vi skal forsøke å gå litt ned igjen etter svangerskapet, da det er litt for høyt til å fortsette på samme dose. Ja, jeg skulle ønske de kunne mye mer om dette. Nei, den er jeg ikke med i! Men det er nok en god idé. Takk for tipset :)
Måtte gå ned fra fødsel til samme dose som jeg hadde før svangerskapet. Føler ikke at det er tipp topp nå. Masse lykke til og håper det går bra med deg. Er jo tøft der du har vert gjennom. Sender deg en stor klem jeg :)
 
Måtte gå ned fra fødsel til samme dose som jeg hadde før svangerskapet. Føler ikke at det er tipp topp nå. Masse lykke til og håper det går bra med deg. Er jo tøft der du har vert gjennom. Sender deg en stor klem jeg :)
Tusen takk :) Klem mottas med åpne armer. Jeg håper du får orden på stoffskiftet ditt også!
 
Ja, man tror det bare ikke selv når det føles som om man takler det veldig bra. Jeg er veldig glad for at jeg har mulighet til å få hjelp med dette, når det først skulle dukke opp. For meg er det trøst nok at noen orker å lese, og bare gi en respons :) Det er ikke alltid det er så mye å si... Hvordan gikk det med deg? Ja, jeg er sjeleglad for at det gikk bra, og det er der jeg ønsker å ha fokuset, men foreløpig så hunter det meg litt enda. Jeg fikk verdens nydeligste datter ut av det, som har vært utrolig tøff fra dag 1 ❤ Ja, min samboer har fått tilbudet, men har foreløpig takket nei. Men han har fått beskjed om at han kan si ifra om han skulle ombestemme seg :) Vi hadde noe oppfølging på sykehuset, og han føler foreløpig at det har holdt for han.
Godt du har det rette fokuset ♥ Med meg gikk det bra, jeg hadde litt høye leververdier som gikk ned når babyen var ute. Etter noen dager kom smerten tilbake og det viste seg at det var et gallesteinsanfall. Legen på gastro mente likevel jeg var på vei til å få svangerskapsforgiftning når jeg var på konsultasjon for operasjon. Så det gikk i grunn veldig bra her altså :) Galleblæren er fjernet.
 
Godt du har det rette fokuset ♥ Med meg gikk det bra, jeg hadde litt høye leververdier som gikk ned når babyen var ute. Etter noen dager kom smerten tilbake og det viste seg at det var et gallesteinsanfall. Legen på gastro mente likevel jeg var på vei til å få svangerskapsforgiftning når jeg var på konsultasjon for operasjon. Så det gikk i grunn veldig bra her altså :) Galleblæren er fjernet.
Man må bare forsøke å ha det riktige fokuset for å klare seg :) Nå får jeg en traumepsykolog også så da blir det nok bra. Så godt at det gikk bra med deg! Ja, du har nok vært på vei, i og med at leververdiene dine var forhøyet. Men leit du fikk trøbbel med gallestein da, det kan umulig være behagelig :-/
 
Man må bare forsøke å ha det riktige fokuset for å klare seg :) Nå får jeg en traumepsykolog også så da blir det nok bra. Så godt at det gikk bra med deg! Ja, du har nok vært på vei, i og med at leververdiene dine var forhøyet. Men leit du fikk trøbbel med gallestein da, det kan umulig være behagelig :-/
Så godt, tenker det blir godt å snakke med noen om det :)

Haha, nei det var ikke behagelig! Men har jeg prøvd det også :p
 
Back
Topp