Klage NAV-sak til Sivilombudsmannen?

caracara

Forumet er livet
Vi har fått avslag på nok en klage fra NAV som gjelder pappapermisjon. Nå mener NAV at neste steg er advokat og trygderetten. En kollega mener at det går an å klage saken inn til Sivilombudsmannen. Er det noen som har gjort det, og kan fortelle om hvordan man går frem, og hva man kan forvente?

De kommunale sakene kan klages inn dit, tror jeg. De statlige, som pappaperm går til trygderetten tilslutt. Så en pappaperm sak vil aldri gå til sivilombudsmannen

Har ikke peiling, så du kan i det minste få en dytt. 

Kan jeg spørre hvorfor dere får avslag?

Det ser ut som om det er gratis å anke til trygderetten, eller tar jeg helt feil?

Kort historie: Mannen skal ta 4 uker sommeren 2010, og avtaler med NAV via telefon om det. I samme slengen spør han hvordan det skal gjøres når de resterende 6 ukene skal taes ut, i januar 2011. Da får han beskjed om å ta kontakt å si fra når det nærmer seg. Når han gjør det, kommer de med at han skulle ha levert søknad, og da er permisjonen løpt ut. Ja, både jeg og han vet at man skal søke – men hva gjør man når man får kontrabeskjed på telefon? NAV har såklart ikke notert dette tilleggspørsmålet.

lille snegle skrev:
Det ser ut som om det er gratis å anke til trygderetten, eller tar jeg helt feil?

Kort historie: Mannen skal ta 4 uker sommeren 2010, og avtaler med NAV via telefon om det. I samme slengen spør han hvordan det skal gjøres når de resterende 6 ukene skal taes ut, i januar 2011. Da får han beskjed om å ta kontakt å si fra når det nærmer seg. Når han gjør det, kommer de med at han skulle ha levert søknad, og da er permisjonen løpt ut. Ja, både jeg og han vet at man skal søke – men hva gjør man når man får kontrabeskjed på telefon? NAV har såklart ikke notert dette tilleggspørsmålet.

Vi har noe av det samme problemet som dere nå. Mannen skulle ha permisjon to måneder etter at min var ferdig, men da vi søkte om hans permisjon fikk vi beskjed om at det måtte vi gjøre før min permisjon var over. Han har dermed mistet alt. Denne regelen visste ikke vi om siden vi aldri fikk noe brev om at permisjonen min var innvilget. Dette kan nav lokalt bekrefte, men de fortsetter å avslå klagen vår... holder på å bli gal.

Så jeg vet ikke noe mer enn deg, men dytter gjerne litt ekstra!

Ååh, så kjipt Sin! Det er så selvmotsigende at det går an å miste retten til penger man har krav på. Det er jo snakk om flere månedslønner! Litt av en straff vi må betale for at deres ansatte ikke er samkjørte om hvordan ting skal gjøres. Vi visste forsåvidt om at man i utgangspunktet skulle søke, men fikk jo en annen fremgangsmåte forklart på telefon, og rettet oss etter det. Hva gjør dere videre, da? Det som er grusomt irriterende, er at jeg i ettertid har snakket med flere (etter å ha luftet problemene våre med NAV) som sier: – Men sånn har jo vi óg gjort det, det har gått helt fint! :(

Sin skrev:

lille snegle skrev:

Vi har noe av det samme problemet som dere nå. Mannen skulle ha permisjon to måneder etter at min var ferdig, men da vi søkte om hans permisjon fikk vi beskjed om at det måtte vi gjøre før min permisjon var over. Han har dermed mistet alt. Denne regelen visste ikke vi om siden vi aldri fikk noe brev om at permisjonen min var innvilget. Dette kan nav lokalt bekrefte, men de fortsetter å avslå klagen vår... holder på å bli gal.

Så jeg vet ikke noe mer enn deg, men dytter gjerne litt ekstra!

Her fikk vi beskjed om det.. Så mye slurv  på enkelte NAV-kontorer tror jeg..

det er ENORMT mange slike saker for tiden, og ikke en har fått medhold i trygderetten enda. Jeg vet det en advokat som har klart å få noen av sakene omgjort før de har nådd trygderetten, men de sakene er nok bare en håndfull. Lykke til med å ta saken videre. Ang ta saken til trygderetten, man må vel dekke saksomkostninger og advokat?

Og det vi andre lærer av dette er å aldri høre på en Nav-ansatt. Følg kun nedskrevne regler på deres webside... print de ut tilfelle de blir fjernet og følg kun de. Jeg ringer og snakker med 4 saksbehandlere før jeg i det hele tatt tør og høre på det de sier. Det skal IKKE være sånn.... men slik blir det jo...

TonjeJenta skrev:
Og det vi andre lærer av dette er å aldri høre på en Nav-ansatt. Følg kun nedskrevne regler på deres webside... print de ut tilfelle de blir fjernet og følg kun de. Jeg ringer og snakker med 4 saksbehandlere før jeg i det hele tatt tør og høre på det de sier. Det skal IKKE være sånn.... men slik blir det jo...

Jeg er enig, man må være ekstremt påpasselig når det gjelder NAV... Heldigvis har jeg verdens beste saksbehandler som er veldig flink til å informere, og hjelpe meg alt hun kan om hun uheldigvis har kommet med feilinformasjon....

Men det er viktig og følge med på reglene selv, hva man har krav på og hvordan det skal gjøres, altid sette det foran hva sakbehandler sier....

Og hvertfall aldri høre på de som sitter og tar tlf, de kunne de bare avskaffa med en gang for de kan skjelden noen ting...

Så lenge man ikke får det skriftelig fra de som sier det så vil jeg tippe dere desverre ikke har noen sak.. det blir ord mot ord det. Og nav mener jo man skal lese siden dems å sette seg inn i reglene dems sånn at dere burde visst at man måtte søke.. desverre

Bymusa skrev:
det er ENORMT mange slike saker for tiden, og ikke en har fått medhold i trygderetten enda. Jeg vet det en advokat som har klart å få noen av sakene omgjort før de har nådd trygderetten, men de sakene er nok bare en håndfull. Lykke til med å ta saken videre. Ang ta saken til trygderetten, man må vel dekke saksomkostninger og advokat?

Saker som er lik som, vår, der NAV har sagt at ting skal gjøres på en annen måte enn det som står skrevet?

UTROLIG urettferdig at vi går glipp av 30-40.000 på grunn av dette her – har jo bare gjort som vi har blitt forklart! Aldri hatt noe med NAV å gjøre før :( Lureri hele greia.

Qualitas skrev:
Så lenge man ikke får det skriftelig fra de som sier det så vil jeg tippe dere desverre ikke har noen sak.. det blir ord mot ord det. Og nav mener jo man skal lese siden dems å sette seg inn i reglene dems sånn at dere burde visst at man måtte søke.. desverre

Vi var jo klar over at vi måtte søke, men retter oss jo etter beskjeder vi får! :( Permen var jo påbegynt da, og vi trodde jo derfor at det var andre regler som gjaldt da – og ville ikke gå i "fella" siden permen var i gang og sånn. Vi ville ha det forklart hvordan det skulle gjøres. Derfor spurte han hva han skulle gjøre når neste del av permen skulle være.

Qualitas skrev:

Tror nok dette stemmer. Har dere ikke gitt beskjed om datoene far skal ha permisjon, og da helst skriflig, før mors permisjon er over så er no saken tapt...uansett hva som ble sagt på tlf.

Husker hvor enkelt det var da eldste ble født... Da gikk det meste muntlig, og vi fikset og forandret på uker og dager siden mannen er sjømann... Alt gikk som en lek

lille snegle skrev:

Qualitas skrev:

Vi var jo klar over at vi måtte søke, men retter oss jo etter beskjeder vi får! :( Permen var jo påbegynt da, og vi trodde jo derfor at det var andre regler som gjaldt da – og ville ikke gå i "fella" siden permen var i gang og sånn. Vi ville ha det forklart hvordan det skulle gjøres. Derfor spurte han hva han skulle gjøre når neste del av permen skulle være.

ja eg skjønner det.. har skjedd oss flere ganger at vi har fått feil info, men de står desverre aldri til ansvar for feilene de gjør.. ikke det jeg har opplevd.

lille snegle skrev:

Bymusa skrev:

Saker som er lik som, vår, der NAV har sagt at ting skal gjøres på en annen måte enn det som står skrevet?

UTROLIG urettferdig at vi går glipp av 30-40.000 på grunn av dette her – har jo bare gjort som vi har blitt forklart! Aldri hatt noe med NAV å gjøre før :( Lureri hele greia.

Jepp, slike saker som din, desverre.

Utrolig kjipt, håper det ordner seg. dytter for deg ;)

Back
Topp