Klage innlegg.. Svangerskapspermisjon..

Venterispenning

Forelsket i forumet
Septembermødre <3
Bah.. ENDELIG fikk jeg lov av legen til å begynne å jobbe i 50% etter 3måneder med spying og dårlig form..
Haken var bare at jeg absolutt ikke får løfte pga bekkenløsning og jobben min går ut på mye tunge løft.
Da jeg kom lykkelig og gla til sjefen å fortalte at jeg kunne begynne igjen, ble humøret fort snudd på hode etter å ha funnet ut at det ikke er mulig med tilrettelegging. Dvs jeg må ut i svangerskapspermisjon.. NÅ:-( hva i alle dager skal jeg finne på? Jeg er lei av å være hjemme.. Kommer jo til å bli tullerusk før fødselspermisjonen er over..
Jeg har ingen hobbyer.. Ikke tålmodighet til sånt. Gla i å gå tur, men ikke alle dager jeg klarer det.. Er jo ikke så dårlig, hadde nokk fungert en stund til i en annen jobb uten løfting.
Huff.. Flere i samme situasjon?

Jeg skal også over på svangerskapspenger om tre uker. Grunnet at sjefen klarer ikke tilrettelegge. Hva jobber du som? Jeg bruker mye tid på å besøke venner, følge opp de andre barna, husarbeid, baking og har begynt å strikke... Så tida går jo.

Sent from my iPhone using BV Forum

Dere får i det minste svangerskapspenger.. Dersom jeg ikke kan jobbe får jeg ikke det, og jeg burde absolutt ikke jobbe pga bekkenløsningen, og jobben min består også av løft..

Begynn å lese bøker, det er min store trøst når jeg ikke jobber. Besøk venner, gå på kafe osv når de har tid. Lån deg en hund og gå små turer som ikke sliter på deg, du kan bake, lage kort og selge dem, strikke og selge ting. Du kan ta et språkkurs kanskje :)

Jeg skal også over på svangerskapspenger om tre uker. Grunnet at sjefen klarer ikke tilrettelegge. Hva jobber du som? Jeg bruker mye tid på å besøke venner, følge opp de andre barna, husarbeid, baking og har begynt å strikke... Så tida går jo.

Hvorfor akkurat om tre uker?:-)
Jeg jobber med funskjsjonhemmede ungdommer og jobber en til en, så ikke mulig og ungå løft.
Gjør husarbeid og har såvidt begynt og lære meg enkel strikking jeg også og det er deilig og ha bedre tid om morgenen til god frokost og litt lek før jeg kjører sønnen i bhg.
Baker gjør jeg også innimellom.. Men er liksom lei de derre husmorgreiene :-p

Dere får i det minste svangerskapspenger.. Dersom jeg ikke kan jobbe får jeg ikke det, og jeg burde absolutt ikke jobbe pga bekkenløsningen, og jobben min består også av løft..

Begynn å lese bøker, det er min store trøst når jeg ikke jobber. Besøk venner, gå på kafe osv når de har tid. Lån deg en hund og gå små turer som ikke sliter på deg, du kan bake, lage kort og selge dem, strikke og selge ting. Du kan ta et språkkurs kanskje :)
Men i alledager, hvorfor kan du ikke få det? Sjefen min prøvde seg også med at det ikke var noe som het svangerskapspenger, men har vært i kontakt med nav og de bekreftet at det er det.
Hvis det stemmer at du ikke kan få det, burde du kanskje bli sykmldt. Hvis ukke kan du ødelegge deg helt. Husk,det kommer en tid når du skal ta vare på babyen å:)

Men i alledager, hvorfor kan du ikke få det? Sjefen min prøvde seg også med at det ikke var noe som het svangerskapspenger, men har vært i kontakt med nav og de bekreftet at det er det.
Hvis det stemmer at du ikke kan få det, burde du kanskje bli sykmldt. Hvis ukke kan du ødelegge deg helt. Husk,det kommer en tid når du skal ta vare på babyen å:)

Jeg er uføretrygdet, har etter mange år "karret" meg til å kunne komme ut i jobb igjen, jobber 15% i sommersesongen bare. Som ufør har man ikke rett på svangerskapspenger, og heller ikke penger fra NAV dersom man sykemeldes, så jeg får kun sykepenger fra jobben de første 16 dagene av en sykemld :)
Jepp, har man lite så skal man få lite også :p

Hvorfor akkurat om tre uker?:-)
Jeg jobber med funskjsjonhemmede ungdommer og jobber en til en, så ikke mulig og ungå løft.
Gjør husarbeid og har såvidt begynt og lære meg enkel strikking jeg også og det er deilig og ha bedre tid om morgenen til god frokost og litt lek før jeg kjører sønnen i bhg.
Baker gjør jeg også innimellom.. Men er liksom lei de derre husmorgreiene :-p
Fordi da skal jeg til jordmor igjen, så sånn ca etter det da. For ho hjelper meg å søke. Men fikk det godkjent sist så. Jeg jobber både i bolig og en til en for bruker med ms.

Okei:-) da blir det nokk greit:-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

- Håndarbeid? Er egentlig ikke så glad i det selv, og ikke så flink, men når jeg først setter i gang med et prosjekt kan jeg bli helt oppslukt (og så kan det gå et år til neste gang... :-p)
- Lese bøker?
- Sortere bilder og sette i album? (skulle vært gjort her nemlig).
- Begynne å planlegge årets julegaver så slipper du det når du sitter der med en liten baby (det skla jeg gjøre - har allerede handla de første - og jada, jeg vet jeg er litt tullerusk, men hater å stresse med sånt... :-p)
- Besøke venner og familie?
- Dra i bassenget? Bassengtrening ska vel være bra for bekkenet....
- Så frø, så du har noe å stelle med fremover og gjøre det fint i hagen i sommer?
- Puss opp et møbel?

Håper i alle fall du finner noe som får tiden til å gå!!! :-)

- Håndarbeid? Er egentlig ikke så glad i det selv, og ikke så flink, men når jeg først setter i gang med et prosjekt kan jeg bli helt oppslukt (og så kan det gå et år til neste gang... :p)
- Lese bøker?
- Begynne å planlegge årets julegaver så slipper du det når du sitter der med en liten baby (det skla jeg gjøre - har allerede handla de første - og jada, jeg vet jeg er litt tullerusk, men hater å stresse med sånt... :p)
- Så frø, så du har noe å stelle med fremover og gjøre det fint i hagen i sommer?
- Puss opp et møbel?

Håper i alle fall du finner noe som får tiden til å gå!!! :)

Må nevne hva legen min sa på første kontroll: av samme grunner som at man skal vaske salaten veeeeldig godt før man spiser den, så skal også gravide holde seg unna hagearbeid... :) kattebæsj er faaaali' det

- Håndarbeid? Er egentlig ikke så glad i det selv, og ikke så flink, men når jeg først setter i gang med et prosjekt kan jeg bli helt oppslukt (og så kan det gå et år til neste gang... :p)
- Lese bøker?
- Begynne å planlegge årets julegaver så slipper du det når du sitter der med en liten baby (det skla jeg gjøre - har allerede handla de første - og jada, jeg vet jeg er litt tullerusk, men hater å stresse med sånt... :p)
- Puss opp et møbel?

Håper i alle fall du finner noe som får tiden til å gå!!! :)
Her var det mange gode tips:-)
Julegaveplanlegging og handling var jo i allefall genialt, det er jo noe som må gjøres uansett:-)
Besøke venner og familie går ikke da, siden alle jobber..
Men takk for masse tips:-D

Må nevne hva legen min sa på første kontroll: av samme grunner som at man skal vaske salaten veeeeldig godt før man spiser den, så skal også gravide holde seg unna hagearbeid... :) kattebæsj er faaaali' det
Seriøst? Hva med god hygiene og hasker da?:-) gledet meg så yil snøen forvant så jeg kunne begynne å fikse i hagen:-)

Jada... Kattebæsj kan være farlig, for det kan inneholde toxoplasma.... Men!!! Det er nesten bare unge katter som skiller ut dette (de blir immune etter hvert). Og så lenge man bruker hansker og er nøye med håndhygiene er det ganske trygt å gjøre både hagearbeid og å tømme kattedoen..... Vi hadde katt da jeg vokste opp og både katta vår og alle i andre i byggefeltet elska å gjøre fra seg i sandkassa jeg lekte mye i. Jeg har jobba som dyrlege i en del år og håndtert ganske mye katter og vi har i tillegg katt her hjemme. Og jeg er fremdeles negativ for toxoplasma (altså aldri hatt smitten). Så det skal tross alt litt til..... Jeg kommer i alle fall til å gjøre hagearbeid i sommer, riktignok med hansker og selvfølgelig skal jeg være nøye på håndvask etter å ha gravd i jorda.....

Jeg venter i spenning på om jeg skal søke svangerskapspenger eller blir sykemeldt. Er jo frisk i den forstand. Men jobber med noe som heter hovedrenhold, der jobben går på alt i fra kjemikalier til nedvask/utrydding av leiligheter etter sprøytenarkomane, smittevask, masse drassing av tungt utstyr og ikke minst enormt mye stress!
Haff håper på en løsning snart så jeg kan konsentrere meg om å planlegge ferdig bryllupet mitt i stedet og omstille meg til å bli mamma for første gang :p

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Jada... Kattebæsj kan være farlig, for det kan inneholde toxoplasma.... Men!!! Det er nesten bare unge katter som skiller ut dette (de blir immune etter hvert). Og så lenge man bruker hansker og er nøye med håndhygiene er det ganske trygt å gjøre både hagearbeid og å tømme kattedoen..... Vi hadde katt da jeg vokste opp og både katta vår og alle i andre i byggefeltet elska å gjøre fra seg i sandkassa jeg lekte mye i. Jeg har jobba som dyrlege i en del år og håndtert ganske mye katter og vi har i tillegg katt her hjemme. Og jeg er fremdeles negativ for toxoplasma (altså aldri hatt smitten). Så det skal tross alt litt til..... Jeg kommer i alle fall til å gjøre hagearbeid i sommer, riktignok med hansker og selvfølgelig skal jeg være nøye på håndvask etter å ha gravd i jorda.....

Altså, nå nevnte jeg bare hva legen min sa til meg. Om dere velger å gjøre hagearbeid eller ikke er jo helt opp til dere og ingen andre, meningen hennes med advarselen var at det kan være kritisk for fosteret og at hagearbeid derfor var en risk hun mente at ikke var verdt og ta, uavhengig av hvor renslig du som person er eller om du har på deg hansker. Det er bare en anbefaling, hun er vel pliktig til å si det. Noen spiser rå fisk, andre ikke. Jeg har ikke problemstillingen med hagearbeid så jeg trenger ikke ta stilling til det :)

Altså, nå nevnte jeg bare hva legen min sa til meg. Om dere velger å gjøre hagearbeid eller ikke er jo helt opp til dere og ingen andre, meningen hennes med advarselen var at det kan være kritisk for fosteret og at hagearbeid derfor var en risk hun mente at ikke var verdt og ta, uavhengig av hvor renslig du som person er eller om du har på deg hansker. Det er bare en anbefaling, hun er vel pliktig til å si det. Noen spiser rå fisk, andre ikke. Jeg har ikke problemstillingen med hagearbeid så jeg trenger ikke ta stilling til det :)
Jeg skjønner at du bare refererer det legen sa, er måten legen formulerte seg på jeg reagerer på. For meg blir det å si at gravide bør holde seg unna hagearbeid liksom litt som å si at "du bør ikke spise salat" i stedet for å si at man "bør være nøye med å vaske salaten". Er ellers veldig enige i at det er vitkig at vi er klar over hva som innebærer risiko og tar våre forholdsregler. Selv forholder meg til alle kostholdsråd i likhet med at jeg nå bruker hansker når jeg tømmer kattedoen... ;-)

Hva er forskjell på svangerskapspenger og sykemelding med pengene dette medfører i svangerskapet? Får dere fortsatt ordinær permisjon med penger når ungen er født ?

Mamma til storebror og lillesøster
<3

Forskjellen er vel at du ikke bruker opp sykepengerettighetene dine?
Mulig det er andre forskjeller også..

For å få sykemelding skal jo helsetilstanden din være slik at du ikke kan jobbe. Svangerskapspenger kan du få om arbeidet eller enkelte arbeidsoppgaver medfører risiko for svangerskapet og det ikke er mulig å tilrettelegge. Forrige gang fikk jeg svangerskapspenger fra den ene jobben min pga risikofylte oppgaver og ikke mulig å tilrettelegge, mens jeg sto i den andre helt til permisjon....

Jeg har vært hjemme i ganske så nøyaktig 7 år jeg. Jobber litt hjemme på gården. Er ikke så mye jeg får gjort nå lenger. Men får gjort litt. Jeg har to barn, en katt, mange kuer og stort hus, så kjeder meg aldri om jeg "alltid" er hjemme. Eldstemann går på skolen, mens yngstemann går i barnehage tre dager i uka. Koser meg hjemme med han og leker, når han er hjemme. Har den del hobbyer som jeg driver med inne når det er dålig vær. Ellers så besøker jeg venner og familie, eller tar meg en bytur. Elsker å drive ute i hagen nå på våren. Og jeg roter i jorda, koser med katten, dyra og tar i mye møkk, men har aldri blitt syk av det. Så ingen fare! ;)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Last edited:
Back
Topp