Kløe!

LillePernille

Flørter med forumet
Holder på å bli gal!! Holder snart ikke ut lenger... Jeg har så vanvittig kløe på kroppen - særlig på beina! Fra leggene opp til korsryggen, innimellom på skuldre og mage også. Verst på kveldene når jeg skal slappe av og når jeg skal sove. Får ikke hvilt pga dette! Klør når jeg er på jobb også, blir sprø!

Andre med samme greie? Tips til gode kremer? Jeg har vurdert allergimedisin, så desperat føler jeg meg...

Har du vært i kontakt med legen din ifht å ta blodprøver for å sjekke at det ikke er icp (ekstrem svangerskapskløe)?
Da skal du ta blodprøver for å sjekke gallesyrenivået i blodet, samt leververdier.
Forhøyet gallesyreprøve (verdi på 10 eller mer) skal følges opp av spesialhelsetjenesten (fødeklinikk). Den må tas fastende, men kan tas hos fastlegen.

Kjølig soverom, sengetøy som virker svalt og kjølig dusj kan lindre noe.
Ellers kan også en lotion med kjølende effekt også lindre litt.

Jeg har samme greia og har funnet lange kloremerker på armer, bein og rygg, så regner med jeg klør meg i søvne også :facepalm:

Legen anbefalte meg å smøre meg MYE, helst to ganger om dagen, slik at man i hvertfall lindrer litt om huden er tørr. Hadde samme problem sist svangerskap (ikke icp, det ble testet), hvitvask var bare bortkastet og no helvetes klin, ingen kremer hjalp... det eneste som lindret var å legge på noe kaldt (jeg la slike havreposer man også kan varme opp i fryseren og det hjalp).

Det har heldigvis ikke blitt like ille som forrige gravidet så langt, og av en eller annen grunn er noen kvelder/netter også verre enn andre. Har funnet ut at jeg må prøve så godt jeg kan å ikke klø, for når jeg begynner klarer jeg ikke slutte og det er nesten som om det sprer seg (men, eh.., lettere sagt enn gjort, I know!)

Jeg sover også ekstremt lite/dårlig mange netter pga dette :grumpy:

Hvordan går det med deg? Har du fått snakket med noe helsepersonell?

Takk for svar!
Jeg skal til jordmor om under ei uke, får ta det opp igjen. Har tatt det opp før, da fikk jeg til svar at det nok bare var tørr hud og kulde som var årsaken - så lenge jeg ikke har kløe i håndflater og under beina var det ikke mer å gjøre enn å smøre seg..
Men nå skal jeg ta det med legen også..

Har kjøpt en skikkelig feit krem, det lindrer litt. Samme med kalde omslag. Det er mye rart en skal bli "plaget" med i svangerskapet[emoji51]

Takk for svar!
Jeg skal til jordmor om under ei uke, får ta det opp igjen. Har tatt det opp før, da fikk jeg til svar at det nok bare var tørr hud og kulde som var årsaken - så lenge jeg ikke har kløe i håndflater og under beina var det ikke mer å gjøre enn å smøre seg..
Men nå skal jeg ta det med legen også..

Har kjøpt en skikkelig feit krem, det lindrer litt. Samme med kalde omslag. Det er mye rart en skal bli "plaget" med i svangerskapet[emoji51]
Jeg ville krevd å få tatt gallesyreprøve for sikkerhets skyld.
Jeg hadde icp (ekstrem svangerskapskløe) uten å klø under føttene og i håndflatene, og det er mange som ikke har akkurat de symptomene....

Jeg sleit med ekstrem kløe på høyre hånd. Der hjalp mildison krem i tynt lag to ganger om dagen, med en feit krem. Men jeg hadde noe eksem av et slag på hånden. Men ble hvertfall bra igjen. Men den tuben er jo veldig liten og funker dårlig til hele kroppen [emoji85] Også er det hydrokortison i den så kunne bare bruke den en uke om gangen. Men evig glad jeg ble kvitt kløen [emoji4]

Du må virkelig få målt leververdiene og gallesyre. Jeg har ekstrem sv.sk.kløe, og der bør legene ta deg seriøst på. Jeg tar blodprøver en gang i uken for å holde øye med verdiene. Og har begynt på medisiner, så heldigvis har de gått noe ned. De skal ligge på under 35, og mine var oppi 600.
Du skal følges ekstra godt opp fra sykehuset du skal føde på. Jeg er inne til sjekk hver 2.uke. Og de er veldig nøye med å påpeke at jeg skal kjenne liv, endrer dette seg har jeg fått beskjed om å ta kontakt. Jeg har blitt fortalt at babyen kan få for lite næring ved høye gallesyrer og at man er redd for døfødsel. Man settes gjerne igang før tiden Pga dette. Skal selv ha ks i slutten av april. Ikke meningen å skremme deg, men det er viktig at dette følges opp. Stå på krava dine og be om disse blodprøvene.
Lykke til[emoji4]

Back
Topp