Kløe... Intrahepatisk kolestase?

Vintermamsen

Flørter med forumet
Noen som har eller har hatt dette tidligere og har erfaring?
Jeg våknet med kløe i dag, særlig inni ene handa, men også litt ellers på kroppen... Har lest så mange skrekkhistorier ang dette tidligere, dødfødsler osv.... Så jeg ble litt bekymra nå... Men vet ikke om den kløen jeg har kan være et symptom på det? Og evt hvor kjapt bør man kontakte lege for å få det undersøkt?
 
Ingen erfaring med dette, men kjenner at jeg begynte å klø litt inni henda bare jeg skulle google hva det er! Det ser ut som noe som kan bekreftes/avkreftes med en blodprøve, så hvis du er bekymret ville jeg ringt fastlegen i morgen, forklart situasjonen og spurt om du ikke kunne få sjekket verdiene. Ellers er det jo normalt å klø litt under svangerskapet, særlig der huden strekkes mye. Jeg går og klør meg på magen stadig vekk :) Men kløe inni hendene og under fotsålene skal man være obs på ja.
 
Jeg hadde det i forrige svangerskap, og har hatt svake utslag på blodprøver frem til nå. Kontakt fastlege for blodprøver, helst fastende. Gallesyre er den viktigste, mn har også tatt ASAT, ALAT, bilirubin og gamma-GT. Bruker nå polaramin mot kløe (antihistamin), det er værst om natten. Det som er karakteristisk med ICP er jo kløe inni håndflater og fotsålene. Kløens intensitet trenger ikke å henge sammen med blodprøveverdier. Hvis verdiene mine stiger, begynner jeg også denne gangen på ursofalk, som senker gallesyre(mener jeg). Veldig få gravide med kløe som får intrahepatisk cholestase (1-2%) , så krysser fingrene for deg. Ble satt i gang i uke 37 sist, men pga forskning de siste årene er terskelen høyere for igangsettelse nå enn tidligere. Skal på vekstkontroll på Rikshospitalet i morgen grunnet kronisk sykdom, og skal da samtidig ta blodprøver. Spent på resultatet, da jeg føler jeg bare klør mer og mer..
 
Back
Topp