Oi, jeg må bare slenge meg på her, selv om jeg kommer utenfra... Må bare si: ta en blodprøve for sikkerhets skyld!
Da jeg var gravid klødde jeg også i litt her og der, litt på leggene og litt på magen, det var ikke så ille, men jeg nevnte det allikevel til legen i forbifarten (jeg var nok rundt uke 28 et sted). Hun sa at det var sikkert ingenting, men hun skulle ta en ekstra blodprøve for sikkerhets skyld, og ringte dagen etter og sa at jeg hadde leverbetinget svangerskapskløe (hepatose er et annet navn, og på engelsk heter det cholestasis). Jeg måtte rett inn på sjukehus! Gaah!! Så moralen til alle som klør, uansett om det bare er litt, er: få legen til å ta blodprøve uansett!
Føler at det er litt viktig å informere om det. Det er så lite kunnskap om det blant helsepersonell (pga at er relativt nyoppdaga, sikkert), og de veit ofte ikke at kløe kan være symptom på noe mer skummelt enn tørr eller strukket hud. Det er fort gjort å ta en blodprøve & være på den sikre siden, men tror man ikke kan se noe før uke 28 eller seinere, om jeg husker riktig. Mer info her: http://www.itchymoms.com/ (men ta med en klype salt, det er mye krisemaksimering her...)
Og, en ting til: Det var først etter hvert at jeg begynte å klø i hender og føtter, men det er visst nok det mest typiske symtomet. Jeg klødde bare veldig lite før helt på slutten av graviditeten, og selv om symptomene "egentlig" skal være helt vill kløe, så hadde jeg hepatose i fullt mon allikevel...