Klær

Tiaso

Elsker forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Synes det er så fryktelig vanskelig med klær til den lille. Til nå har det gått greit ettersom det har vært så varmt ute, men nå blir det fort kaldere.
Ull er gull, men vet ikke helt likevell. Vi drukner i bommulsbodyer og har kun én i ull. Har en sånn bamsedrakt fra H&M og en lillelamdrakt som snart er passe. Hvordan ville dere kledd i vogn med lammeskinn, dyne og teppe, eller i vognpose med termodyne inni (varmt!) i f.eks 10 og 0 grader? Eller i bæresjal? Helt grønn førstegangs her :p

Jeg er tredjegangs og syns fortsatt det er vanskelig :P

De siste par dagene har det vært 6-7 grader og overskyet. Jeg har brukt bilstolposen og et pledd i vogna, da har hun hatt på seg body, strømpebukse, en strikket jakke og lue. Hun har vært varm og god da :)

Jeg er tredjegangs og syns fortsatt det er vanskelig :p

De siste par dagene har det vært 6-7 grader og overskyet. Jeg har brukt bilstolposen og et pledd i vogna, da har hun hatt på seg body, strømpebukse, en strikket jakke og lue. Hun har vært varm og god da :)
Men ikke noe annet enn strømpebukse på beina? har masse strikkejakker som er alt for store :p Så kun heldrakter som passer nå, men merker at bamsedrakten fort blir for varm.

Sånn her tenker jeg i vogna

Fra 15 til 10 grader - lette klær - inneklær på vognmadrass med tykt pledd eller tynn dyne.
10-5 grader - lune klær - bomullsbody og strømpebukse, pluss hjemmestrikket og dyne, vurder lammeskinn.
Alt lavere voksipose og pledd med ull på ull.

Men ikke noe annet enn strømpebukse på beina? har masse strikkejakker som er alt for store :p Så kun heldrakter som passer nå, men merker at bamsedrakten fort blir for varm.
Snakker ikke av personlig erfaring, men utifra hva jeg har observert at mine søstre gjør. Der går de for bare strømpebukse eller bukse+sokker, body, strikkejakke/genser og lue i en vognpose eller dyne med lammeskinnn under. Vognposen du har laget blir kanskje litt vel tykk akkurat nå, så da blir det vel perfekt med dyne og lammeskinn. Om du er redd for at dynen skal glippe og det blir kaldt til føttene, så kan du ta et tynt pledd utenpå som du pakker godt ned under babyen så dynen holder seg på plass. Eller ha et slikt trekk på bagen, om du har det? Et slikt som dekker den nederste delen av bagen. Den gjør det godt og lunt med dyne :)

Snakker ikke av personlig erfaring, men utifra hva jeg har observert at mine søstre gjør. Der går de for bare strømpebukse eller bukse+sokker, body, strikkejakke/genser og lue i en vognpose eller dyne med lammeskinnn under. Vognposen du har laget blir kanskje litt vel tykk akkurat nå, så da blir det vel perfekt med dyne og lammeskinn. Om du er redd for at dynen skal glippe og det blir kaldt til føttene, så kan du ta et tynt pledd utenpå som du pakker godt ned under babyen så dynen holder seg på plass. Eller ha et slikt trekk på bagen, om du har det? Et slikt som dekker den nederste delen av bagen. Den gjør det godt og lunt med dyne :)
må bare skaffe meg en jakke til henne eller strikke fort :p Har fått mange hjemmestrikkede jakker, men de er alle str 3mnd+ Her bruker hun fremdeles str 50 selv om det begynner å bli litt smått.

må bare skaffe meg en jakke til henne eller strikke fort :p Har fått mange hjemmestrikkede jakker, men de er alle str 3mnd+ Her bruker hun fremdeles str 50 selv om det begynner å bli litt smått.
Er vel greit å ha en som hun kan bruke fram til de fra 3mnd passer ;) kan bli en lang og kald høst hvis ikke :p

I vognpose (med fyll av dun og ull) bruker hun body, bukse/strømpebukse og sokker med en fleecedress utenpå og ullteppet hennes over henne før jeg lukker posen (blir fort kald, hadde droppet fleecedressen hvis ikke).
Alltid vanskelig å kle baby/barn på denne tiden av året.. Det syns til og med jeg som har fem barn:p Men trikset er lag på lag og fjern/ta på alt etter som barnet kjennes varmt eller kaldt;)
Angående ull/bomull; Ull er gull, men bomull gjør susen det også:) (leste det en plass, og syns det var godt sagt! Bomull fungerer jo det også:)

Har tatt et par strikkesokker på føttene, ikke noe mer enn det :)

Alle barn er jo forskjellige akkurat som oss !
Kjenn i nakken om baby er svett (da har du på for mye klær).

Sparkjøp og Babybanden har tilbud på merinoull body og dresser akkurat nå. Anbefaler det å hamstre litt for det kommer du til å trenge helt frem til April..

Det viktigste er vel å sørge for å ha på lue, alltid ha ull innerst mot kroppen og pass på at det ikke blåser rett på ungen :) så må man vare prøve litt og finne det som passer

Ull er temperaturregulerende, så vi sverger til ull.

Synes det er så fryktelig vanskelig med klær til den lille. Til nå har det gått greit ettersom det har vært så varmt ute, men nå blir det fort kaldere.
Ull er gull, men vet ikke helt likevell. Vi drukner i bommulsbodyer og har kun én i ull. Har en sånn bamsedrakt fra H&M og en lillelamdrakt som snart er passe. Hvordan ville dere kledd i vogn med lammeskinn, dyne og teppe, eller i vognpose med termodyne inni (varmt!) i f.eks 10 og 0 grader? Eller i bæresjal? Helt grønn førstegangs her :p
Godt det ikke er bare meg som synes klær
er vanskelig! Minimalt med ull selv, vill gjerne bruke mye bæresele men da under
min jakka men hvor mye trenger hun da, og hvor mye i vogna? Mye spørsmål men tror man bare må se ann baby'n sin, og med det vet man/lærer, er ingen god fasit, for alle er forskjellige :p

Her kommer jeg til å ha lammeskinn i bunn av vognen og tjukk voksi vinterdunpose oppå, lille inni kan da ha på seg ullundertøy samt ulljakke/strikkejakke og ull-lue, skjerf og eventuelt votter. Så legger jeg ullpledd over vognposen. Tror det skal holde. Er ikke så kaldt her.

Min er ikke født enda, men jeg tenker at så lenge det er plussgrader bruker jeg lammeskinn under og dundyne med vognteppe av ull over der. Av klær vet jeg ikke hva jeg skal bruke, men blir vel ull når det kryper nedover på gradestokken og bomull ellers. Tar frem voksiposen når det blir kuldegrader :)

Tenker å ha sånn lammeskinn i bunn med en tynn gassklut over, dyne og teppe på de :-) Det blir aldri så kaldt her i Bergen at det blir nødvendig med noe tjukk pose osv men vi har kjøpt voksi move pose som kan være i både bilsete og i vognen da :-) Som klær tenker jeg body strømpebukse og evt hentesett som de får som er laget i ull :-)

Begynner med lammeskinn i bunn og dundyne+ eventuelt teppe over :) Bruker helst ullbody og strømpebukse i vogna ute, + lue i ull, men tenker jeg må prøve litt frem og følge med på hva som passer når. Har jo null erfaring, og siden barn er noe ulike tenker jeg at jeg får bare følge ekstra godt med og kjenne etter om han er varm eller kald. :)

Men veldig kjekt å kunne lese hva andre gjør, da har man noe å sammenligne med i det minste :)

Back
Topp