Klær til nyfødt

Nordlys

Forumet er livet
Oktoberfruene 2018
Venter første barn i Oktober, og lurer på om noen som har høst-barn kan fortelle hva man bør ha av klær? :) tenker veldig basis. Antall bodyer i str. 50, og i 56? Hvor mange bukser osv? :hilarious: takk for alle råd!

Mener å huske vi startet med 5-6 i hver størrelse, også handlet vi mer etterhvert. Noen passer aldri i 50, andre, som vi, brukte det i over 2 mnd. Gulpebabyer og bæsjplosjoner krever mer skift, men det vet man jo ikke på forhånd. Har du tørketrommel eller god tørkeplass i hus klarer du deg med færre skift igjen :)

Tenk på hvor ofte du har mulighet/orker til å vaske klær. Ofte; mindre klær, sjeldent; mere klær.
Jeg hadde 10 sett i hver størrelse ca, mye ull, lite bomull (født november, brukte ikke klær før desember)
Så ville gått for noen sett i ull i hver størrelse, og litt bomull.
Siden 50 er en størrelse man kanskje ikke bruker ville jeg sett etter dette på salg, kjøpt 3-5 sett kanskje, også mest i 56, de tåler å bruke litt store klær :)
Ull er bra hele året, til og med om sommeren her i norge, så ville hatt noen sett av det uansett årstid de blir født :)

Anbefaler å avvente litt:) dvs ikke kjøp tjue bodyer i hver str. Og ikke alle nyfødte passer str 50. Og 56 kan være litt for stort.

Om jeg ventet baby igjen nå til høsten så hadde jeg nok kjøpt 4-6 bodyer og 2-3 bukser i 50 fordi de to andre mine var små nok til det minst i noen uker. Så rundt det samme i 56 og så kunne vi handlet etterhvert de større str:) kanskje strømpebukser også:) og noen innejakker.

Ull er kjekt om høsten! Har selv hatt alt for mye klær. Man vasker jo gjerne noen ganger i uken :)
Heldresser er også kjekt om vinteren!
Husk på at man gjerne får en del i gave :) 5 av hver størrelse er faktisk nok hvis man vasker annenhver dag.
Kommer veldig an på vaskevaner hva man trenger!

Hadde kjøpt 5 antrekk i 50 og 56. Har bodde babyen i pysj og body/strømpebukse i begynnelsen, var ikke så ofte på farten i begynnelsen og pysj er det enkleste å kle på. Et tips eg har sånn utenom det er omslagsbody! Hater å ta ting over hode på nyfødte! Så det er genialt :)

Brukte for det meste ull på mitt høstbarn, bodyer, stilongs og heldresser. Og selv om 56 var bitte litt stort er jeg glad vi ikke hadde kjøpt inn klær i str 50. Ull er dyrt, og bedre med litt for stort enn klær som ikke kan brukes. Også mulig å sende ut partner eller familie for shopping hvis det blir en bitte liten en :)

Vi hadde kun kjøpt i størrelse 56 og det var ALT for stort for jenta vår på 50cm og 2900 gram. Ull er mye mer stretchy og større i størrelsen, så hun kunne fint bruke ullbodyene sine, spesielt de fra Janus, i størrelse 50 til hun var 3-4 mnd (og hun fulgte den midterste kurven for vekst hele veien, så det betyr at halvparten av jenter er mindre en hun var).

Jeg måtte sende mannen min ut og kjøpe klær størrelse 50 fordi hun svømte i 56. Bomullsbodyer i 50 brukte hun sikkert i rundt 2 mnd, husker ikke helt. Dette var en desember-baby forresten :)

Men man kan jo få en stor baby. Så sånnsett er det nok lurt å kjøpe mest i 56 (det kommer jo uansett til å passe før eller siden) og litt i 50 og heller sende mannen ut for å kjøpe mer i 50 enn nødvendig.

Denne gangen (er rett ved termin nå..) har jeg to bodyer og to busker i 50, resten i 56. Får heller handle mer i 50 om det blir nødvendig, må jo se an. Nå får vi sommerbaby så har ikke kjøpt mye i ull. Men også desemberbabyen vår brukte mest bomull. Vi hadde det godt og varmt inne og hun hadde en veldig god og varm vognpose når vi var ute (og ullue og tynn ulldress utenpå bomullsklærne).

Ull er viktigere når de blir så store at de faktisk er ute litt :)

Mener å huske vi startet med 5-6 i hver størrelse, også handlet vi mer etterhvert. Noen passer aldri i 50, andre, som vi, brukte det i over 2 mnd. Gulpebabyer og bæsjplosjoner krever mer skift, men det vet man jo ikke på forhånd. Har du tørketrommel eller god tørkeplass i hus klarer du deg med færre skift igjen :)
Noe sånn. Brukte mest ull og det er fleksibelt. Ville hatt både omslagsbodyer og tre over hodet -enklest å tre over hodet men ikke alle unger som liker det.

Back
Topp