Klær til nyfødt. Hvor mye? Når?

Symaskin

Gift med forumet
Maiblomstene 2017
Jeg er i uke 31 og har i går funnet frem babyklærne fra guttene i størrelse 50-56. La dem over til skuffene på stellekomoden. Skal vaske alt ingjen nærmere termindatoen.
Det ble en liten flytteeske inkludert babyetepper. Satser på at det holder med antall.

Hva med dere?
Hvor mye klær forbereder dere til de første ukene?
Hva er klart? Hva må kjøpes?

Har to pysjamaser i str 56. To bodyer og bukser i str 50. 5 bodyer og bukser i str 56, to par sokker og en lillelam dress i str 56 pluss luer. Tenker at det jeg ser jeg mangler kan jeg fin klarer å gå å skaffe. Er tredje gangs og vet det er såååå mye man ikke får brukt pga man kjøper inn for mye :smiley-ashamed004 så tar resten etterhvert

Har to pysjamaser i str 56. To bodyer og bukser i str 50. 5 bodyer og bukser i str 56, to par sokker og en lillelam dress i str 56 pluss luer. Tenker at det jeg ser jeg mangler kan jeg fin klarer å gå å skaffe. Er tredje gangs og vet det er såååå mye man ikke får brukt pga man kjøper inn for mye :smiley-ashamed004 så tar resten etterhvert
Du har helt tydelig ikke hatt gulpebaby med reflux :laughing002 hadde ikke kommet meg gjennom en halv dag med det der en gang meg min første :dead: hun var også liten og svømte 50 :wtf:
Jeg har ikke hentet frem mitt fra lager enda da vi flytter inn et par uker o_O, men tipper det er minst 20 bodyer osv der i hvert størrelse og jeg går og er redd det ikke skal være nok:laughing002
Men du har uansett i at man kan skaffe seg mer ganske kjapt ved behov :happy:

Du har helt tydelig ikke hatt gulpebaby med reflux :laughing002 hadde ikke kommet meg gjennom en halv dag med det der en gang meg min første :dead: hun var også liten og svømte 50 :wtf:
Jeg har ikke hentet frem mitt fra lager enda da vi flytter inn et par uker o_O, men tipper det er minst 20 bodyer osv der i hvert størrelse og jeg går og er redd det ikke skal være nok:laughing002
Men du har uansett i at man kan skaffe seg mer ganske kjapt ved behov :happy:
Joda det hadde jeg med nr 1. Men tar ikke utgangspunkt i at jeg får det igjen, før jeg faktisk ser at det er behov :smiley-ashamed004 Er bare å kjøpe inn/ skaffe mer klær

Joda det hadde jeg med nr 1. Men tar ikke utgangspunkt i at jeg får det igjen, før jeg faktisk ser at det er behov :smiley-ashamed004 Er bare å kjøpe inn/ skaffe mer klær
Finner håp i at du hadde det med første og ikke andre! Har hørt at reflux er arvelig så har vært passe overbevist om at denne kommer til å få det også :happy8

Finner håp i at du hadde det med første og ikke andre! Har hørt at reflux er arvelig så har vært passe overbevist om at denne kommer til å få det også :happy8
Det er kanskje arvelig (er ikke sikker) men det betyr heldigvis ikke at søsken blir rammet/like hardt rammet :Heartred

Vi arvet masse klær av et familiemedlem, så har egentlig altfor mye klær i str 50-62! Har kun pakket ut 60% av det vi fikk, for jeg vet at baby vokser fort ut av klærne og nesten ikke rekker å bruke alt. Men fra str 62 og oppover har vi omtrent ingenting :smiley-ashamed004
Tenker å kjøpe litt klespakker på Finn.no når den tiden kommer.

Sitter med en fire uker gammel baby sovende på fanget nå. Siklesmekker tar unna det meste av gulp her, så det er høyt forbruk av dem. Et par-tre i døgnet på det meste.

Vi har til nå brukt to pysjer, fordi den ene har blitt vasket én gang pga. gulp. Begge str. 56. Født 3790 gram og 54 cm lang. 4500 gram nå. Hustle and claire har helt nydelig deilig stoff på pysjen, og klaffer på tærne, så babyen slipper å sove med sokker som faller av, eller strømpebukse som strammer i livet. Dyrt merke, så kjøp gjerne brukt eller på tilbud.

Jeg strikker, så bruker stort sett bare strikka klær på han. Han har til nå brukt fire bodyer i bomull som er kjøpt eller fått. Alle str. 50. 56 hadde sikkert gått fint det også. Bodyen fra H&M i str. 56 er som en 48 eller 50 vil jeg si… Ellers bruker han stort sett den samme strikkabodyen hver dag. Den har blitt vasket én gang, og det samme med to andre bodyer jeg har strikka. De har lange ermer, så han har ingenting under. Kun smekke over. Siden de er ull, og ullvaska går litt sjeldnere må vi bruke bomull innimellom. Jeg vil si at 4-5 bodyer i bomull i str 50 eller 56 holder lenge, og ev. 4-5 bodyer i ull i de minste str. hvis man skal strikke til babyen og nærmest utelukkende bruke strikkaklær.

Se gjerne an bodyen. Mange bodyer har to nivåer med knapper i skrittet så ungen kan vokse i den. Noen få har også en klaff i minste str til å brette over hendene. Det er veldig praktisk å ha én slik til feks sykehuset, før du får klipt de lange neglene til ungen. Da slipper du kloremerker i ansiktet på de tusen bildene du og andre vil ta av den nyfødte. Votter faller fort av.

Vi bruker kun condor-strømpebukser fordi de er de eneste vi har funnet som har god passform i alle str, inkludert nyfødt. Vi (med tre vinterbabyer) har to i str. 000 (0-3 mnd) i ull, og 1 i str. 000 i bomull. Han har kun bæsja gjennom til én strømpebukse til nå, så jeg har aldri stått der uten skift til ham.

Ps: dette er nr 3. Nr. 2 hadde refluks og da hadde vi færre strikkabodyer enn nå. Like mange i bomull som vi har nå. Vi opplevde ikke å ha for få bodyer - men pysjer hadde vi for få av i minste str. til en som gulpet store mengder 1-2 ganger enkelte netter. Sov derfor i body og strømpis ofte.

Last edited:
Har sikkert 40+ sett i 50 og 56 til sammen. Og 16-20 nattdrakter.
Har 5 barn fra før og alle har gulpet i større eller mindre grad. Vi vasker klærne hver 3-5 dag og bruker gjerne ca 2-3 sett per dag. Nattdrakter brukes maks 1 natt, av og til bruker vi 2-3 fordi baby sprutgulper på kvelden. Bruker ikke klærne flere dager på rad pga lukt.
Jeg tror ikke jeg ville klart meg med mindre enn 10 sett, men da tar jeg høyde for nok en gulpebaby. Har mange siklesmekker også, men er ikke så glad i å bruke det egentlig. Synes mest de er i veien.

Så smaken er som baken. Men hadde jeg ikke hatt noe fra før så hadde jeg utvilsomt holdt igjen og heller kjøpt etterhvert som behovet dukker opp.

Som flere sier, stor forskjell på merker så kan være lurt å gå gjennom klærne og se at de er ca samme str, uavhengig av om det står 50 eller 56 i nakken på bodyene.

Back
Topp