Klær til lillegutt!

Meteora

Blir kjent med forumet
Jeg føler at jeg begynner å få oversikt over det mest elementære jeg trenger av utstyr til lillegutt, men så er det klær.... synes det er så vanskelig.

Hva mener dere er det mest elementære av klær til et sommerbarn? Og hvilke størrelser ville dere gått for?

Jeg har blitt anbefalt av venninner med barn å bare ha litt i 50 og 56 siden de vokser så fort, og heller mer i str 62 som visstnok passer lenger. Omslagsbodyer er visst ypperlig for pappaer som er redde for å tre ting over hodet på en liten kropp, så her har vi kjøpt og arva en del sånne. Jeg har kun kjøpt langarmet selv om hun blir sommerbaby. Har ellers kjøpt lette bomullsbukser som er enkle å ta av og på til bleieskift, noen med hel fot og noen uten. Har hørt ymse om sokker på så små barn. Vi er førstegans og lener oss veldig på tips og råd fra venner og familie med barn! Jeg har også kjøpt to små bomullsluer og ei tynn ullue siden sommer på Vestlandet kan være så mangt, i tillegg til at vi har fått arve en litt tykkere teddydress i tilfelle det er kaldt og vi skal ut. Synes også alt dette med tøy og påkledning er kjempevanskelig!

Jeg har blitt anbefalt av venninner med barn å bare ha litt i 50 og 56 siden de vokser så fort, og heller mer i str 62 som visstnok passer lenger. Omslagsbodyer er visst ypperlig for pappaer som er redde for å tre ting over hodet på en liten kropp, så her har vi kjøpt og arva en del sånne. Jeg har kun kjøpt langarmet selv om hun blir sommerbaby. Har ellers kjøpt lette bomullsbukser som er enkle å ta av og på til bleieskift, noen med hel fot og noen uten. Har hørt ymse om sokker på så små barn. Vi er førstegans og lener oss veldig på tips og råd fra venner og familie med barn! Jeg har også kjøpt to små bomullsluer og ei tynn ullue siden sommer på Vestlandet kan være så mangt, i tillegg til at vi har fått arve en litt tykkere teddydress i tilfelle det er kaldt og vi skal ut. Synes også alt dette med tøy og påkledning er kjempevanskelig!

Stemmer i med omslagsbody, veldig fint i starten :happy:

Ville ikke kjøpt for mye i 50, førstemann passet feks aldri str 50 men gikk rett på 56:) Kjøp heller mer i 50 etter han er født og du ser du trenger mer i den str. Barn er forskjellige, noen bruker 50 (og 56) lenge mens andre ikke gjør det. Der er også de som blir født rett i str 62 :)

Jeg kjøpte et par antrekk i 50 og mer i 56. Han var liten så kjøpte mer i 50 når han var født.

Omslagsbodyer er supert, samt strømpebukse og tynne bukser.
Jeg bor på Vestlandet og kommer kanskje til å kjøpe en kortermet body, men blir nok mest langermet. Så kjøper jeg heller mer om der blir behov.
Så en strikkejakke, sokker og lue til når vi skal ut.

Vi har bittebitte litt i str. 50, det mest er arvet, mer i str. 56, men mest i str. 62 og oppover.

Jeg tenker også at jeg ikke ville ha hengt meg veldig opp i det at det er en sommerbaby da det er Norge vi bor i, de oppholder seg jo konstant i skyggen og huden skal beskyttes. Kortermet f. eks tror jeg ikke at jeg har tatt på noen av barna mine her før de har blitt et år gamle omtrent.
Av mine erfaringer kommer man langt med bodyer, strømpebukser, sokker (høye sokker, hvis ikke detter de av fortere enn man får satt de på) og bukser. Bukser uten fot holder mye lengre :) Også noe yttertøy, tynn heldress, en jakke kanskje og luer.

Og ha i bakhodet at det kan hende at man får mye klær o.l også og at butikken er åpen etter man har født også :)

Jeg har en sommerbaby fra før, så litt erfaring. Jeg brukte kun langermede bodyer. Ville kun kjøpt kortermede om det skulle blir veldig varmt, men det vet man gjerne ikke før sommeren er der. Som andre skriver over er det supert med omslagsbodyer. H&m sine er super, og selges i 2pk. Tror jeg brukte det til mini var 6 mnd. I tillegg brukte jeg mye de små buksene fra h&m som har sokker. Har aldri vært noen stor fan av strømpebukser så da er de et godt alternativ. Hadde en tynn lillelam ulldress til når han skulle i bilstolen, og et tynt ullpledd. Var mye surt og kaldt vær sen sommeren han var født så da var det greit å ha noen ullplagg. Og str 50 ville jeg ikke kjøpt så mye i. Det passet aldri min lille hvertfall :)

Omslagsbody er gull [emoji173] så slipper man å herje med babyen for å få på klær .[emoji85]
Ellers strømpebukser, tynne sokker, sparkebukser, lette gode klær som man enkelt kan fjerne/åpne for å skifte bleie ol. [emoji5]
Små babyer trenger hjelp for å holde varmen, så mye småklær som kortermede og singlet bodyer tenker jeg bli bortkastet [emoji5] tenk først og fremst komfort [emoji4]

Mye som allerede er sagt her [emoji4]
Jentene mine passet heller aldri i str 50. Ellers så er alle kule/fine klær med hette på helt ubrukelig, i min mening [emoji87][emoji28]

Mye som allerede er sagt her [emoji4]
Jentene mine passet heller aldri i str 50. Ellers så er alle kule/fine klær med hette på helt ubrukelig, i min mening [emoji87][emoji28]
Så enig! Hadde mange hettegensere til sønnen min. De ble aldri brukt

Hadde holdt meg til bodyer, strømpebukser/stillongser, sparkebukser og pysjer. Resten kan komme etterhvert, ville også holdt meg til 50/56. Du kan bestille babyklær på Zalando og levere de tilbake om de ikke blir brukt innen 100 dager mener jeg, så du kan jo kjøpe en del i 50 der, og om han er for stor så sender du de bare i retur :)

Back
Topp