Klær til julibarna

Julismil

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
FebbisBebbis2021 ❄️
Førstegangs og usikker på hva og hvor mye man bør ha av tøy. Har så smått kjøpt inn litt plagg etter vi fikk vite kjønnet, men blir liksom så overveldet av alt det fine i butikkene at jeg fort kan komme til å kjøpe alt mulig uten å tenke over hva vi faktisk trenger/er lurt å ha:p

Har forstått det slik at bodyer og strømpebukse er gull, at gensre ofte er upraktisk fordi det sklir opp, og det samme gjelder kjoler. Tøy med hette er lite komfortabelt for den lille å ligge med, og ligge gjør de jo gjerne en del i starten. Hva med pyjamas - om sommeren blir varm og god, blir det fort for varmt med pyjamas da? Hva er evt. best, med eller uten fot? Bør man ha kortermede bodyer, og er ull gull også om sommeren?

Har kjøpt det meste i str 56 da jeg har fått høre mye at 50 ofte blir for lite. Hvor mye kan være lurt å ha i hus av de enkelte plaggene? Butikkene er selvsagt åpne også etter fødsel, men jeg liker nå en gang å være forberedt, i tillegg koser jeg meg med å kjøpe inn de små plaggene nå i graviditeten:happy: Noen tips og erfaringer?

Jeg blir ikke å kjøpe så mye. Har allerede strikket to kjoler i minste str. Resten blir større størelser. Orker ikke så mye klær i starten siden det er juli og her er det varmest i juli og august.
Man får utrolig mye klær i gaver spesiellt i str 50/56/62 og 68.
Jeg vil annbefale deg å finne noen gode tynne luer.

Jeg er også førstegangs og synes det er vanskelig. Jeg har allerede kjøpt en del og svigermor nesten enda mer:hilarious: Prøver å tenke praktisk, men har tok tatt med en del søte ting som kanskje ikke funker så bra i starten:p jeg tenker også at man fort får en del i de minste størrelsene og har kjøpt litt større størrelser og ting i 1år også:p klarer liksom ikke helt la det henge hvis det er fint og i allefall ikke hvis det er salg i tillegg.

De første månedene sist brukte vi ikke pysj, bare masse bodyer (billige fra HM /Lindex osv). Spesielt omslagsbodyer første tida. Er så mye bleieskift (vår bæsja opp til 10 ganger i døgnet! Ble kanskje 2-4 bæsjebleier på en natt...) også sover de jo på mange tidspunkt i døgnet.

Så pysj kommer ikke jeg til å kjøpe inn i allefall. Selv med termin i månedsskiftet juni/juli så går med oss mye av sommeren. Tenker body, noen lette bukser, bomullsokker, blir det veldig varmt kan de være bare i bleia evt med ermeløs body også. Tynt teppe til å ha over henne i vogna. Greit med noe som dekker for sola. Babyer skal egentlig ikke utsettes for direkte sollys i det hele tatt!

Strømpebukser kan man vente med til høsten tenker jeg. Om sommeren da jenta var var et halvt år brukte vi ingen strømpebukser. Men brukte det jo i desember, januar osv. Ull.

Body og strømpebukse er gull :)

Når det gjelder pysj så likte jeg i utgangspunktet med føtter. Men for vårt barn ble det dumt sist. Grunnen til det er at han er kort, men har litt lange føtter :p men for de fleste er det fint
I de første størrelsene for juli baby er det likevel kanskje greit ikke å ha føtter da det kan bli veldig varmt

Jeg ville ikke kjøpt mye i 50. Om det passer ved fødsel så varer det ikke lenge
Sist fikk jeg beskjed om ikke å gjøre det og gjorde ikke det. Gutten ble født til termin og var 48 cm så han hadde behov for str. 50 (tom det var litt stort), men søsteren min og min mor fikk fort kjøpt inn ett par plagg til han som passet :)

Tenk behagelig :) høres ut som om at du har fått gode råd

Mange vil ikke kjøpe inn så mye IG det forstår jeg. Jeg kjøpte nok (og gjør det igjen) litt for mye. Dette pga. X antall klesskift og vil unngå å vaske klær hver dag. Tenkte at klærne kan uansett småsøsken eller søskenbarn arve ;) men det var min preferanse. Her må du nok bare prøve deg frem. Men et tips er nok at du kommer til å få mye klær av venner og familie, særlig str. 62 ;)

Babyer regulerer jo varmen dårligere enn voksne, så jeg går for langarmet body og bukser. Med mindre det er sykt varme dager, da må en jo kle av. Jeg ser ikke for meg å ta på noe ull før september, evt kalde dager. Hadde på jenta mi ullundertøy en varm maidag sist, og da var hun nesten svett etter soving under dyna i vogna...
Jeg kommer til å kjøpe litt mer i 50 enn sist. Der er barn ulike, men min car 50 cm lang og brukte 50 i ca en måned likevel. Jeg synes ikke kjoler var noe problem! Mange søte kjoler, og eneste tidspunkt jeg synes de var upraktiske var i fasen hun lærte å åle/krabbe.

Ellers foretrakk jeg pysj uten føtter fordi hun uansett sparket dem av seg og fikk bena inn i uheldige stillinger i stoffet som ikke var behagelig. Omslagsbodyer er gull i starten!

Jeg kjøper nok ikke inn så mye i de minste størrelsen før fødsel, kan heller kjøpe litt ekstra hvis babyen ikke er så stor, ellers er str 50 fort historie, er min erfaring fra de to andre.
Har et barn født på samme årstid fra før forøvrig, det var en veldig varm sommer og hun lå stort sett ikke i annet enn bleie de første 2-3 ukene, toppen en body i tillegg. Vanskelig å vite hvordan denne sommeren blir, tar det litt ad hock. Men basis garderobe med bodyer, både kort- og langermet, et par luftige bukser, sokker og evt et par strømpebukser tenker jeg her. Får mest tøy i str 62 og 68 i gave, er min erfaring også.

Vi fikk en jente på 52 cm sist og vi brukte både 50 og 56 lenge [emoji6] Ville absolutt ha hatt litt i 50 også, men kanskje kan du ha 3 bodyer i 50 og 3 underdeler i 50 så kan du evt. kjøpe mer om behovet er der [emoji4]

Kjoler brukte vi masse sist og så ikke på det som noe problem (fikk februarbaby sist).. [emoji4] Alltid koselig å pynte ei lita søt jente med kjole når vi hadde besøk/var borte [emoji173]

Pysj likte jeg best uten fot da pysjene ofte hang seg opp og ble hengende rundt knærne.. kan heller sette på et par sokker [emoji6]

Vil bare tipse om å kjøpe pysjer og heldrakter uten fot. Jeg kastet det jeg hadde med fot etter førstemann, for føttene hans ble for store i de, mens det passa på resten av kroppen. Ble helt ubrukelige. Dessuten sparker de gjerne av seg foten, slik at det bare blir ball.
Strømpebukser er gull, da!

Kan ikke svare på alt. Men kjøp litt i 50 og. Her brukte vi 50 de første 3-4 ukene. 56 druknet han i.
Vi opplevde at pysj med fot ikke funket fordi han dro opp beina og klarte ikke få de ned i buksebeinet igjen, så han ble liggende "fast" på en måte. Men har hørt om andre som sverger til pysj med fot.

Selv vil jeg anbefale en del ullplagg selv om det er sommer. Vi fikk gulpebaby sist og gikk gjennom 3-5 bodyer per dag. Ull blir ikke kaldt om det blir vått, dermed kan man tåle og vente litt før man skifter hva man ikke er hjemme f.eks.

Butikkene er heldigvis åpne etter fødsel og, så ikke kjøp for mye nå, så kan du heller fylle på når du ser behovet.

Så mange lure tips! Godt poeng i forhold til pyjamas, høres lurt ut å ha med åpen fot.

Har kjøpt inn en del søte, tynne bukser i bomull, noen tynne bomullsluer, bodyer og en kjole så langt. Gøy å handle! :p

Back
Topp