Klær til den nyfødte

amliv88

Gift med forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
Som den uerfarne førstegangsmammaen jeg er så lurer jeg litt på hva dere kjøper inn av klær til den nyfødte?

Hvilke størrelser kjøper dere, og hvor mye i hver størrelse? Kjøper dere kun ull til den første tiden (de første 1-2 månedene), eller har dere noe i bomull også?

Tenker dere at babyen skal sove i ullpysj, eller holder det med bomullspysj om man har normal temp på soverommet og bor på Sør-Vestlandet?

Siden både jeg og sambo er ganske små, så får vi mest sannsynlig et lite barn. Så jeg har kjøpt inn i størrelse 50. De fleste nyfødte bruker str 50 i begynnelsen, så alltid lurt å ha klær i den størrelsen. Jeg har kjøpt inn endel omslagsbodyer i ull, og kommer nok til å bruke ull den første tiden.

Jeg kommer nok til å bruke ullpysj, fordi ull regulerer varmen, både når det er kaldt og varmt :) Men det går helt sikkert greit med vanlig bomullspysj også :) Bare jeg som elsker ull :)

Når det kommer til hvor mye enn skal ha av hvert plagg, synes jeg denne lista her er veldig grei:)

http://mammanett.no/utstyrsguide/innkjoepsliste_til_baby

Jeg er ikke så himla nøye på dette med ull innendørs, har kjøpt litt ull, men mest bomull. Har en ullpysj, og resten bomull. Skal nok passe på at vesla ikke fryser :)

Jeg har kjøpt fire bodyer og et par strømpebukser i 50, resten i 56. Så supplerer jeg når hun er født ettersom det er umulig å vite hva man vil trenge på forhånd :)

Sent from my iPad using BV Forum

Kjøper kun str 56 denne gangen skulle h*n være liten får samboer handle noe.

Kommer til å ha litt ull men mest bomull.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Tenker heller ikke at jeg bruker så mye ull innendørs så har kjøpt noe ull og mest bomull :-) kjøpt en del i 56, men må ha en del i 50 og litt i 44. Hun er mindre enn hun skal og jeg står i fare for å få prematur baby denne gang også så må få kjøpt inn hvertfall 8 bodyer, 6 strømpiser og 3-4 pysjer og noen bukser osv i 50 tenker jeg :-)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Skal arve fra to personer, så jeg stresser ikke med å handle inn klær i det hele tatt. Usikker på når klærne kommer i hus, for jeg vil jo se over klærne på om de er slitte eller ikke. Så vil jeg kanskje kjøpe inn litt ull, da jeg har null peil på hvor mye ull de kommer med.

Når synes dere det går an å høre med de jeg skal arve av ang overtakelse?

Er også uerfaren og ny på detta, men har kjøpt inn noko i 50, men konsentrert meg om 56 og oppover. Enklare å kle lillegutt i litt store kle enn for små kle :P
Dersom det viser seg at me trenger litt meir i 50, ja da får gubben trå te :)
Kjem til å kjøpa noko ull, men mest i bomull. Vi får jo februar barn og på den tida er det ganske kaldt ute, gjerne mellom -15-20 grader, og sannsynlegheiten for at du reiser ut med ungen i vogn er vel relativt liten. - Tenker eg for min del. Blir meir inn i ein oppvarma bil osv...
Så da kan me heller kjøpa inn ull i riktig str når den tida kjem. Gidd ikkje å bruke unødvendig peng på ting han ikkje kjem te å bruka ;)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Skal arve fra to personer, så jeg stresser ikke med å handle inn klær i det hele tatt. Usikker på når klærne kommer i hus, for jeg vil jo se over klærne på om de er slitte eller ikke. Så vil jeg kanskje kjøpe inn litt ull, da jeg har null peil på hvor mye ull de kommer med.

Når synes dere det går an å høre med de jeg skal arve av ang overtakelse?

Det synes eg du kan - kvifor vente? Er jo berre til å informere om at du ønskjer ein oversikt over kva du treng å supplera, om dei skulle lura på kvifor du lurer :P

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Kjøper i str 50, da 56 var for stort sist. Bodyer i 56 går forsåvidt greit, men pysjer og heldresser gikk ikke an å ha litt for store.
Regner ca 7-8 bodyer, 4-5 bukser. Så sokker og strømpebukser med fot tok jeg ny hver dag. Kommer litt an på hvor ofte du vasker hvor mye du trenger.

Hadde masse bommul sist (novemberbarn) og brukte ulltøy masse. Så anbefaler ull. Det er ikke bare varmere men også varmeregulerende og fuktabsorberende, kjekt på natten når du selv sover og ikke sjekker baby hele tiden. Det er anbefalt ca 19 grader på soverommet og det er jo forholdsvis kjørlig.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har kjøpt ullbody og ullongs til p sove, skal ha det under bomullspysj....men det er fordi det er veeeldig kaldt på soverommet vårt om vinteren...syns jeg da! Mannen syns uke deeet!! Hehe...så har jeg lammeskinn i senga! Ellers har jeg kjøpt inn klær, mest bomull, i str. 50, 56 og 62.
Dette er en etterlengtet attpåklatt, ICSI-baby...og jeg handler vel deretter...det meste nytt og litt mer enn jeg strengt tatt har behov for!! Meeen...sånn er det bare...eeeelsker ventetiden ❤️

Jeg har kjøpt i 56. Alt for mye, men men. Vasker opp de få klærne jeg har i 50 etter storesøster, men siden hun var 55cm lang så gidder jeg ikke kjøpe 50 nå. Viser det seg at vi får en liten baby får en heller ut å handle da.
Hadde en ekstrem gulpebaby sist, så heller for mye enn for lite.

Kjøpt tre sett med ull, og så ser jeg behovet deretter. Kjøpt en sparkebukse også. Vet vi får noe strikk.
Har Nøstebarn sin ullfleecedress og den fra spar kjøp. Myke og gode.

Termin 2.februar 2014

Jeg har kjøpt litt i 56,blir lite kjøpt før babyen er født.Blir det jente har vi mye som nesten ikke er brukt.De vokser mye i starten,og griser lite så et fullt garderobeskap er ikke nødvendig:-) jeg har kjøpt både bomull og ull,vestlandet kan jo både ha mild,og iskald vinter som i fjord.

Har kjøpt litt i 56, 62 og 68.. Mamma har kjøpt inn litt også! Svigermor stikker en del :) En etterlengtet IVF-baby og første barnebarn på begge sider.. Har lett blanding mellom ull og bomull.. Framdeles er det lenge til lillegutt kommer, så regner med det kommer enda mer klær..
Skal kjøpe inn noe i 50 også, men det blir ikke mye.. Trenger vi mer, får mannen eller besteforeldre ta seg en shopping tur :)

Jeg har kjøpt litt brukt ullklær. Kjøpte 2 bodyer i 50, 2 i 56, 2 ullstrømpebukser i 50 og to i 56. Ellers har jeg fått ganske mye. Har en stor bag med klær fra str 60 og oppover. Litt usikker på hva som er i, men skal lage ei liste neste gang jeg er hos foreldrene mine som har bagen. Har ei niese på min side og to nevøer på hans side. Mye fint å arve derfra. Tanta skal sy kjole, mens mamma strikker så krampa tar henne. Hun har strikket en kjøredress og masse små sokker, votter og tøffler. Jeg skal strikke en kjole til sommeren og driver å syr et vognteppe.

Jeg skal la vær å kjøpe for mye denne gangen. Brukte aldri halvparten av det jeg hadde sist. Har en 7 pakning med langermede bomullsbodyer og 7 pakning med kortermede bomullsbodyer i str 0-3 mnd vi ikke har åpnet fra da jeg fikk min første. Finner masse med merkelappen på så føler jeg er på gratis shopping i klesskapet og boden. :D

Sent from my iPhone using BV Forum

• Liker
Reactions: EJ
Back
Topp