Klær til den lille

Lilje92

Gift med forumet
Junilykke 2020 ♡
Junibollene 2023
Jeg er førstegangs og ganske grønn på det meste :P Er det veldig rart å ha lyst til å ha det på plass allerede nå, eller er det sånn at jeg likegodt kan la det vente litt? Jeg har masse strikka klær og det er så kjekt! Men jeg må ha en del basisklær også :) Har kjøpt litt smått og søtt her og der, men må fylle ut garderoben litt. De har masse nett-tilbud i butikkene nå, så det tenker jeg å benytte meg av!

Så, hvordan ligger dere an? Hvilke butikker/merker liker dere å kjøpe basisklær fra? Noen som har tips til hvor mye klær man kan ha som utgangspunkt i hver str? :)

Første gangs her også! Jeg har kjøpt mye brukt :happy: Har ikke mye, men hørt at man får mye! :wideyed: selv om jeg tviler på det nå i corona-tid... :sorry: Men har 3-4 i str 50, 3-4 i str 56 og noe i str videre... har bodyer, strømpebukser og pysjer stort sett. :)

Første gangs her også! Jeg har kjøpt mye brukt :happy: Har ikke mye, men hørt at man får mye! :wideyed: selv om jeg tviler på det nå i corona-tid... :sorry: Men har 3-4 i str 50, 3-4 i str 56 og noe i str videre... har bodyer, strømpebukser og pysjer stort sett. :)

Smart å kjøpe brukt! Har prøvd å finne litt brukt, men syns folk selger mye rart :rolleyes: Ja, jeg tror ikke jeg får sånn kjempemye! Mamma ville ta meg med på babyshopping, men det blir nok ikke noe av nå siden vi bor på hver vår side av landet. Så da får jeg kjøpe inn litt selv :)

Jeg har altfor mye i str 50/56. Blir ikke et plagg til heller. Dette er strømpebukser, bodyer og bukser. Vil anslå at jeg har sikkert 20 bodyer som ikke ligger i skuffen også. Så har jeg noe i fødebagen og nattdrakter pluss sommerklær på badet.
Anbefaler 8-10 bodyer og litt færre underdeler. 4 nattdrakter, kanskje? Som en start

Nå er jeg litt kresen, så her handles det som regel brukt :hilarious:

Vedlegg

• Snapchat-1152397422.jpg
    Snapchat-1152397422.jpg
    22,8 KB · Visninger: 45
Jeg kjøpte 1 bærepose av hver størrelse brukt av naboen min...

Så har foreløpig 50,56,62 og 68 . Helt basic klær.

Kan legge til at jeg ikke liker hm. Opplever at klærne derfra er både mindre i str og fortere blir stive i vask. Og jeg har en snill vaskemaskin og vasker skånsomt (en del håndvask og ellers mye 30 grader)

Edit: Bodyen under er samme str fra Nameit, begge er brukt og begge er i bomull

Vedlegg

• Snapchat-958874810.jpg
    Snapchat-958874810.jpg
    20 KB · Visninger: 44
Jeg er førstegangs og ganske grønn på det meste :p Er det veldig rart å ha lyst til å ha det på plass allerede nå, eller er det sånn at jeg likegodt kan la det vente litt? Jeg har masse strikka klær og det er så kjekt! Men jeg må ha en del basisklær også :) Har kjøpt litt smått og søtt her og der, men må fylle ut garderoben litt. De har masse nett-tilbud i butikkene nå, så det tenker jeg å benytte meg av!

Så, hvordan ligger dere an? Hvilke butikker/merker liker dere å kjøpe basisklær fra? Noen som har tips til hvor mye klær man kan ha som utgangspunkt i hver str? :)
Jeg liker hust&claire og name it, når det kommer til merker. Ellers reflex og newbie (Lindex?). Cubus sitt barnetøy er også fint i størrelse og tåler en god del vask. Men hust&claire er favoritten må jeg innrømme.

Ellers vil jeg anbefale en god del langerma bodyer. Her i huset gulpes og sikles det, bleier som har lekkasjer, uhell på stellebordet ved bleieskift (tiss og bæsj over det hele). Noen dager klarer vi oss med 1 body hele dagen, andre ganger er vi oppe i 5-6 skift. Ull er veeeeldig greit, da det tørker fort og sikkel/litt gulp ikke er krise. Bomull blir jo bare vått og kaldt, så må byttes.

Veldig kjekt å kjøpe tøy som er anvendelig, dvs dropp de «pynta» plaggene. Og kjøp omslagsbodyer om du kan. Babyer liker ikke ting trødd over hodet, på generelt grunnlag.

Jeg kjøpte et par pakker med brukt babytøy, og fikk da en god del fra str 50-80. Så har jeg kun kjøpt inn det jeg så vi trengte mer av, og det var stort sett bodyer.

Det går også ann å kjøpe bodyforlengere, da kan man som regel bruke det samme plagget lengre og slipper å handle inn så mange plagg.

Kan legge til at jeg ikke liker hm. Opplever at klærne derfra er både mindre i str og fortere blir stive i vask. Og jeg har en snill vaskemaskin og vasker skånsomt (en del håndvask og ellers mye 30 grader)

Edit: Bodyen under er samme str fra Nameit, begge er brukt og begge er i bomull
Enig. I HM-klær må/måtte jeg alltid opp 1-2 størrelser sammenlignet med det andre barnetøyet.. :rolleyes:

Jeg er førstegangs og ganske grønn på det meste :p Er det veldig rart å ha lyst til å ha det på plass allerede nå, eller er det sånn at jeg likegodt kan la det vente litt? Jeg har masse strikka klær og det er så kjekt! Men jeg må ha en del basisklær også :) Har kjøpt litt smått og søtt her og der, men må fylle ut garderoben litt. De har masse nett-tilbud i butikkene nå, så det tenker jeg å benytte meg av!

Hvilke merker osv som passer og hva som oppleves som stort/lite til ulike barn vil variere veldig. Det kommer an på hvordan barnet er bygd. Noen barn må ha større størrelse i bukser enn bodyer, andre har motsatt osv.

Her er erfaringer vi har opplevd gjennom de siste to årene med vår lange, litt over gjennomsnittet store jente.
- H&M har gode proporsjoner på størrelsene, men selve størrelsen er liten og må gjerne opp i hvertfall én størrelse.
- Cubus er veldig varierende - men vi har ofte opplevd at bodyene har vært korte og vide i kroppen.
- Name it passer best smale barn
- newbie tightsene passer best smale barn
- Newbie generelt har vært ganske true to size
- Hust&Claire er true to size/litt stort i størrelsen
- Wheat har ofte vært litt lite i størrelsen/smalt
- Kappahl barneklær er ganske true to size, men disse kombinasjonsstørrelse pysjene er det stooort sprang mellom størrelsene
- pomp deluxe har vært true to size
- reflex er veldig variert - men enten veldig smått eller true to size
- reima er true to size
- kuling har vært true to size
- Gap er lite i størrelsen
- minymo er godt i størrelsen/strekker seg til å vare lenge

Jeg skjønner at jeg var noen dager for tidlig ute med når jeg bestilte klær fra H&M, og tenkte at det sikkert er greit å ha NOE i str. 50 som sikkert passer med en gang. Burde kanskje heller gått for 56 og 62 fra H&M til nyfødt da.

Jeg skjønner at jeg var noen dager for tidlig ute med når jeg bestilte klær fra H&M, og tenkte at det sikkert er greit å ha NOE i str. 50 som sikkert passer med en gang. Burde kanskje heller gått for 56 og 62 fra H&M til nyfødt da.

Jeg bestilte også et par bodyer i 50 fra H&M. De er jo rimelige uansett, og om babyen er liten så kan det jo faktisk passe :)

Jeg bestilte også et par bodyer i 50 fra H&M. De er jo rimelige uansett, og om babyen er liten så kan det jo faktisk passe :)

Både jeg og pappaen var rundt 4 kg når vi var født, så om jeg går til termin mistenker jeg at det ikke blir en veldig liten baby som skal presses ut. Men han kan jo også komme før, så greit å ha litt smått sånn i tilfelle. Jeg bestilte 5-pakk med omslagsbodyer både i str 50 og 56. Og et par vanlige bodyer i str 62, så noe må vel passe helt i starten får jeg tro.

Både jeg og pappaen var rundt 4 kg når vi var født, så om jeg går til termin mistenker jeg at det ikke blir en veldig liten baby som skal presses ut. Men han kan jo også komme før, så greit å ha litt smått sånn i tilfelle. Jeg bestilte 5-pakk med omslagsbodyer både i str 50 og 56. Og et par vanlige bodyer i str 62, så noe må vel passe helt i starten får jeg tro.

Hehe, skjønner! Men uansett kjipt on babyen svømmer i alle klærne i starten, så det er jo greit å ha de små størrelsene i tilfelle :)

Hehe, skjønner! Men uansett kjipt on babyen svømmer i alle klærne i starten, så det er jo greit å ha de små størrelsene i tilfelle :)
Ja nå kom pakken i hus. Mangler bare litt klær som min mor har sendt oppover så er vi ferdige å handle klær før etter fødsel tror jeg. Men venter vel litt til med å begynne å vaske og legge bort.

Neida, begge mine har kunnet hatt 50 fra hm selv om det er smått. De har vært hhv 51.5cm og 4060g og 49cm og 3375g

Det kan være greit å ha 10-12 bodyer og litt færre bukser, så slipper du å vaske deg ihjel. Tørketrommel bør unngås, klærne krymper og får fort rar form.

Til eldste kjøpte vi ingenting i str 50, hun var 3.4kg og 48cm. Pappaen dro ut på shopping etter fødselen for hun svømte i 56. :p nr 2 var 4.3kg og 52cm, hadde ikke sjans å få på han str 50. :O
Han brukte str 68 da han var 4 uker :p
Minstebror ligger på 90% på sf-mål, så han er nok stor. Jeg har kun kjøpt 62 til han av nytt tøy. :p Men vi bruker tøybleier og da må vi uansett ha litt ekstra plass i skrittet. :)

Back
Topp