Klær til den lille

Milliun

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2015
Jeg har så smått begynt å kjøpe litt tøy. Tenker i første omgang å ha litt til de tre første månedene, og handle mer senere. Vet vi kommer til å få mye, men vil allikevel kjøpe litt selv.
Hva vil dere kjøpe til de små til den første tida? Bomull el ull/silke? Og hva skal de små ha i overgang sommer/høst altså sent august/september.. Kjenner at dette med påkledning har jeg ikke peiling på..

Sist ante jeg ikke hva jeg skulle kjøpe, men da lillemor var født fant jeg ut at det var utrolig mye upraktisk babytøy. Enkelte sparkebukser har så lavt skritt at det er umulig å plassere babyen i bilstolen, mens andre er veldig upraktiske ifht å skifte bleier. Nå passer jeg godt på at det er knepping i skrittet på sparkebuksene og at det er lange nok bein. :-)

Vi skal jo få nurkene våre på sommeren så satser på bomull helt i starten. Men lillejenta mi har egentlig brukt ullundertøy 10-11 mnd i året. Veldig greit og varmeregulerende. :-) Håper du fikk noen nyttige tips, Iallfall erfaringer jeg har gjort meg selv. :-)

Kjøper nok kun litt 50/56 tøy til begynnelsen og så satser jeg på å kjøpe til etter hvert når jeg ser hvordan temperaturen blir tidlig på høsten etter hvert som hxn vokser til.
Sist gikk det stort sett i bodyer med frontknepping og strømpebukser eller velurbukser første tiden.

Skal iallefall ikkje kjøpe klær i størrelse 50..

Min gutt var 52 cm  lang v fødsel og måtte bruke str 54 med en gang.
.( og den størrelsen varte i ca 3 uker før eg måtte ta i bruk 62)

Juli /august pleier å være varme mnder så tenker bomullsbodyer str 56 og 62 + noen sparkebukser.. liker godt de"omslags" bodyene , ikkje de man må dra over hodet deres når de er så små.
Trenger  nok 6-8 bodyer .. blir mye gulp og renne-bæsj i starten.. og pysjer må eg også kjøpe nytt.
Kasta alle bomullsbodyer/pysjer fra sist ... ble så slitt og oppgulpa

Ellers blir det litt mer ullklær når det nærmer seg senhøst..

Her blir det nok bomull.... Og skal kjøpe mange flere omslagsbodyer denne gangen!!! Fantastisk på de bittesmå...

Bomull i starten. En god huskeregel er at vi bruker ull i måneder med R ;) Altså september til april, MEN selvfølgelig greit å se an temperatur, vind og vær!

I starten går det masse bodyer og tynne myke bomullsbuker, sokker med høyt skaft (sklir jo så fort av), og tynne bomullsluer. Pysjer hadde vi får lite av sist, han tisset/bæsjet seg jo ut 3-4 ganger hver natt!!!

etter å ha hatt en vinterbaby før, så har jeg ikke så mye smått sommertøy akkurat. Kommer i grunn bare til å kjøpe inn bodyer uten armer, kanskje noen små jakker, tynne, lette bukser. Men kommer ikke til å handle inn noe før sommeren er her..

Også er det et par klesmerker for barn jeg elsker, så dersom di har tilbud på nettsidene sine i små str, så må jeg jo bare bestille det, mye bedre enn å betale full pris hehe

De er ikke så flinke til å regulere temperaturen selv disse små og her vi bor blir det sjelden skikkelig varmt, max 25 grader liksom. Jeg går nok for noen bomullsbodyer men for det meste ull tenker jeg. Det regulerer varmen så godt på de små :-)

Om de ligger på lammeskinn i vogna (noe som er anbefalt) så vil det gjerne bli klamt om de har på seg bomull, men med ullklær mot lammeskinnet så blir det ikke klamt :-)

Jeg kjøper det meste i str 56, men jeg vil også ha bittelitt i str 50. Synes det er kjedelig om en nyfødt må svømme i alle klærne sine de første ukene. Det blir jo ikke SÅ mye ut på shopping de første ukene heller :-P

Ellers er det greit å se etter myke bukser med bred linning som ikke strammer over en eventuell kolikkmage. Og myke gensere, uten hette og uten glidelås som går så langt oppi halsen.
Se også på de små ulldressene på name it nå, de er på tilbud nå tror jeg. Slike dresser vil bli genialt å ha på nedi vogna og i bilen utover høsten! :-)

Takk for alle gode tips

Back
Topp