Klær til dei første vekene

Smooshkin

Glad i forumet
Begynte å tenke litt på kva eg egentleg ska kjøpe inn av klær til den første tida.. Spesielt når den vetle kjem til verda midt på sommeren! Vil ikkje kjøpe noe som ikkje blir brukt! Er kort ermede bodyer aktuelt f.eks? Har planer om å kjøpe inn tynne bukser, bodyer, sokker og tynne luer.. Og ein tynn og mjuk jakke/genser med knapping dersom det blir noen "kaldere" dager... 

Kva tenker dere?

Jeg ville ikke brukt kortermede bodyer på en nyfødt, så lenge klærne er tynne så holder det. De små skal jo være i skyggen, og dersom de skulle få noen solstråler på seg så vil en langermet tynn body beskytte huden. De skal heller ikke ha trekk, så gode tepper, myk jakke og gode sokker er bra.

Jeg har faktisk heklet i ull til tulla vår. Ull puster og er like fint sommer som vinter. Ull regulerer også varmen. Har heklet litt luftige ting da :) Og i tynt babyull eller merinoull :)

Har tenkt på dette selv, valgt å kjøpe litt variert. For er jo noen dager hvor det er over svette tempratur selv i skyggen, å når de da ikke skal ha trekk, så kan det være greit at de får ligge lettkledd inne kanskje? husker storesøster var 5-6mnd midt i varste varmen, å ho måtte sove i bleia om natta ellers hadde ungen rent vekk.
Jeg kommer nok til å kjøpe en del kjoler, da kan man jo ha strømpis og body under om det er "kaldere" :)

Min erfaring tilsier body langermet og strømpebukse/ stoffbukse...trenger ikke noe mer, jo kanskje en eller to tynne luer... eller?

bomullsbody  med omslagsknytting (liker ikkje de bodyene man må dra over hodet)

Gjerne langermet ja.. og sparkebukser.. bomullslue (alltid utendørs , selv om det er varmt) og en cardigan i tynn ull hvis det er kjølig.

Juli/august er gjerne varmt men iom babyer skal ligge i skyggen så er det greit å passe på trekk osv..

Ellers blir det sommerdyne og helsepledd oppi vogna.. OG PARASOLL til vogna.
Teppe foran vogna e det styggeste eg ser

Hadde julibaby sist også og vi brukte tynne langerma omslagsbodyer og strømpebukse eller tynne bomullsbukser første 1-2 mnd. Og så var han stort sett pakka inn i eit helseteppe eller et tynt alpakkaullteppe som var gull verdt.
Hadde ei strikkejakke og bomullslue til bruk ute men lærte sist at en treng ikke all verden den første tida så lenge en har nok bodyer og strømpebukser ;-)

Tenker det kommer litt an på hvor man bor i dette langstrakte landet... Her oppe i nord er det gjerne ikke så varmt. Kanskje rundt 15 grader i gjennomsnitt...

Har masse fra forrige, så blir ikke kjøpe noe særlig. Kanskje flere omslagsbodyer og tynne bukser/str.bukser. Og pysjamaser :-)

Siden vi på gode marsdager nå er 3-4 grader unna forrige sommers normaltemperatur så tror jeg vi må ha gode ytterklær ja... Må jo se an hvordan sommeren blir, men vi går for ull innerst uansett og så kanskje søte kjoler og sparkebukser.

De små klarer ikke regulere temperaturen så godt selv og ligger mye stille, så selv strømpebukser bør man ha og gode sokker :-)

Og gode myke joggedresser med bred linning og uten hette er gull verdt på babyer!

Til de aller förste ukene blir det langerma bodyer (gjerne omslagsbodyer), sparkebukser og lue til utebruk. De fleste babyer liker ogsaa aa ligge godt innpakka i helseteppet. Men jeg kommer nok til aa kjöpe noen korterma bodyer i störrelse 62 (og kanskje 56), men saa er jo sommeren lengre og varmere her i Spania da. Men dette ser man jo an og kan kjöpe inn etterhvert.

Back
Topp