Klær til bebisen!

Lykkelig :)

Betatt av forumet
Synes d er vanskelig hva man skal kjøpe og hvor mye man trenger av de ulike tinga. Og for å ikke snakke om i hvilken størrelse! Er heldig å ha både en mamma og svigermor som er flink å strikke, så småen har allerede en god del strikkatøy :)

Jeg kjøper 50 og 56, begge mine har brukt det lenge og minste brukte sikkert 44 i 4-5 uker. Regner ikke med at hun I magen blir då liten, men det får jeg nok litt mer svar på UL i uke 32 :)

Ja, det er ikke godt å si.. Jeg har null peil på noe, så må nok bare prøve meg frem:)

Her har jeg en del klær fra første mann, og har arvet en del klær så har nok tror jeg:) men  bodyer og strømpebukser vil nok vi ha mye bruk for. Så ha kanskje 10 bodyer i hver str. Det burde holde;)

Jeg har 3 kasser med babyklær allerede,meste er i 62-68 som vi har fått av besteforeldre. Har fått låne mye klær av bror og svigerinne,og mesteparten av bodyene kan vi kaste etterpå hvis de er stygge og slitte.Veldig greit med lånetøy:) Men svigerfamilien min er veldig glade i å strikke,så strikket tøy blir det lite vi kommer til å låne.Syns det er koselig at dette kommer personlig fra familien.

Har no hverfall 6 bodyer og en del bukser i 50-56 og 62. Får holde i starten, så får ev pappsn stikke å handle mer etter at han har kommet ut dersom d blir krise :p må vel handle inn litt flanellskluter, har hørt ar det er et must :) ellers har ei på jobb ryddings etter minstegutten sin. Har fått to poser m klær fra 1 til 3 år, så han har lit til da også :) hun driver p rydder inbabyklærne nå, sp dukker vel opp en pose til snart. Kjekt m snille kolleger :)

Strikkeklær er kjempefint og kjempegreit å ha :)
Anbefaler deg å kjøpe mest klær i str 56, i tilfelle barnet blir større enn 50 cm, da er det ikke så lenge du kan bruke de minste klærne. Så jeg har kjøpt litt i 50 og en del mer i 56 :)

Vi har masse etter guttungen, så jeg trenger ikke kjøpe noe nytt.
Har strikka litt da, 2 omslagsbodyer og ei bukse så langt.

Til guttungen hadde vi stort sett  bare str 56, trodde jeg skulle få en stor gutt. Og alle sa jo at 50 brukes nesten ikke...men gubben måtte ut å kjøpe 50. De klærne brukte vi lenge!

Så var vi mest inne i begynnelsen, må jo bli kjent og vant til baby. Så hadde mest bruk for body og strømpebukse egentlig.

Jeg kjøpte og overtokk kun str 56. Og kjøpte ikke noe 50. Guttungen var 53 når han ble født så var i grunn veldig greit at jeg ikke hadde handlet 50 ;)
Men det varierer jo veldig! Noen er små andre store. Jentene tror jeg som regel trenger 50. Her gikk det mye i body og strømpebukse i starten. Men jeg fant en grei liste å gå ut fra på Libero sin side:

® 6 stk. Body (truse og trøye i ett)
® 4 sparkebukser med føtter
® 2 bomullsjakker
® 3 par sokker
® 2 babytepper
® 2 bomullsluer
® 1 utejakke med bukse eller hel dress
® 1 lue for vinterbruk
® 1 skinnpose eller voksipose
® 1 dyne for seng og vogn
® 2 laken og dynetrekk
® 4 små og 4 store håndklær
® 8-10 gulpekluter (bomullskluter)
® Babyseng
® Barnevogn
® Bilsete
® Badebalje
® Badetermometer
® Babyolje
® Bleier, 2 pakker, Libero str 1 og str 2
® Stellebord
® Bæreseler eller bæresjal
® Solbeskyttelse til vogn. Tenk på årstiden barnet fødes
® Babystol
® Lekegrind

Til gutten vår hadde vi en del arvaklær i 50, og litt mer i 56. Hadde kjøpt en del i 56 selv også. Han kom 5 uker før tida og brukte 40 og 44 til han var 4 uker. Da gikk vi over til 50. Mannen måtte handle noen klær mens jeg var på sykehuset og få vasket det slik at vi hadde noe å kle på han. Tror vi hadde 4 eller 5 sett i 44, bortimot 10 i 50 og masse i 56. De fleste gavene var 56 og oppover. 

Har ikke kjøpt noe i str 50. Masse i str 56 og 62....t.o.m 68 hehe. Både jeg og pappaen var rundt 49-50 cm ved fødsel og etter tips fra svigermor fikk jeg beskjed om at t.o.m 56 kun ble brukt et par uker. Syns det høres litt vel ut jeg da men....hmm. Er liksom så redd for å kjøpe masse fine klær som blir liggende ubrukt, er jo så synd. Hvor lenge bruker de feks str 56?

Må ærlig innrømme at jeg husker ikke hvor lenge han brukte hver str. Men jeg er helt sikker på at han brukte 62 og 68 lengst av alle str. Så gikk jeg rett fra 68 til 86 (var ikke mye han hadde i 74). Og 86 har han brukt nå siden jul g først nå har jeg begynt på 92 (og noe 98, men det er litt stort).

Må ærlig innrømme at jeg husker ikke hvor lenge han brukte hver str. Men jeg er helt sikker på at han brukte 62 og 68 lengst av alle str. Så gikk jeg rett fra 68 til 86 (var ikke mye han hadde i 74). Og 86 har han brukt nå siden jul g først nå har jeg begynt på 92 (og noe 98, men det er litt stort).

millacam skrev:
Har ikke kjøpt noe i str 50. Masse i str 56 og 62....t.o.m 68 hehe. Både jeg og pappaen var rundt 49-50 cm ved fødsel og etter tips fra svigermor fikk jeg beskjed om at t.o.m 56 kun ble brukt et par uker. Syns det høres litt vel ut jeg da men....hmm. Er liksom så redd for å kjøpe masse fine klær som blir liggende ubrukt, er jo så synd. Hvor lenge bruker de feks str 56?

Mine har brukt de minste str lenge, eldste brukte det i ca 4 uker og så sikkert 56 i. 4 uker og. Minste minnested vel 44 og 50 til hun var 2 og 3 mndr.

millacam skrev:

Kjøp heller litt av alt så ser du når babyen kommer m du trenger mere av de forskjellige str! ;) Men hadde ikke kjøpt noe mindre enn 50 føre du vet hvor stor babyen blir

millacam skrev:

Kjøp heller litt av alt så ser du når babyen kommer m du trenger mere av de forskjellige str! ;) Men hadde ikke kjøpt noe mindre enn 50 føre du vet hvor stor babyen blir

Har kjøpt litt i ulike størrelser, bortsett fra str. 50. Både jeg og lillesøster brukte str. 56 når vi ble født. Og selv mener jeg det er greit at klærne er litt store slik at man får plass til bleie under, og at det er behagelig å bevege seg i for de minste. Bobledressen/vinterdressen  er jeg litt i tvil på hvilke størrelse jeg skal kjøpe i siden, det må være plass til ullklær. Noen som har noen for mening om det?

krepsen_85 skrev:
Har kjøpt litt i ulike størrelser, bortsett fra str. 50. Både jeg og lillesøster brukte str. 56 når vi ble født. Og selv mener jeg det er greit at klærne er litt store slik at man får plass til bleie under, og at det er behagelig å bevege seg i for de minste. Bobledressen/vinterdressen  er jeg litt i tvil på hvilke størrelse jeg skal kjøpe i siden, det må være plass til ullklær. Noen som har noen for mening om det?

Ser ikke for meg at vinterdress blir brukt. Babyen er for liten til å være ute på den måten...Han kommer jo til å ligge i vogna når vi er ute, og da har jeg flis eller ulldress på han inni en god vognpose.

Har mye fra storebror og har arvet mengder med jentetøy, så skal bare kjøpe det jeg har lyst på denne gangen hihi deilig!

Jeg kjøpte ikke noe i str 50 for JM sa at det var en sååå stor baby der inne. Da han kom ut var str 50 for stort vi måtte låne lg kjøpe i all hast, denne gang har vi jo en del fra storebror og masse fra søskenbarn så jeg garo ikke kjøpt så mye ennå, hun har nok den første tiden. Skal på vekstkontroll i uke 32 og da håper jeg vi får en pekepinn på om det blir gigababy denne gang.

Back
Topp