klær til babyen

Aprilbaby❤️

Forelsket i forumet
Vårspirene 2021
Jeg prøver å lage meg en liten oversikt over hva jeg trenger av klær til babyen, men har ingen erfaring å gå etter og lurer på hvor mange bodyer, bukser, heldresser osv jeg burde ha i hver str?
Og hvilke andre ting/innkjøp MÅ man ha klart før babyen kommer? Skjønner jo vogn og bilstol men når jeg går i butikkene så er det jo tusen sånne småting å kjøpe...

Kjøp minst mulig. Du kommer til å få så mye at du sitter med ubrukte klær. Får du mye i en str så bytt de i butikken.

Kjøp lite! Litt i 52, litt meir i 56 - nesten ingenting i 62. Er i allefall ikkje nødvendig å kjøpe noko i større størrelse enn det. Du får mange gaver, og det er veldig kjekt å handle etter at babyen er kjøpt. Butikkane er åpne etter at du har født også :)

Kjøp lite! Litt i 52, litt meir i 56 - nesten ingenting i 62. Er i allefall ikkje nødvendig å kjøpe noko i større størrelse enn det. Du får mange gaver, og det er veldig kjekt å handle etter at babyen er kjøpt. Butikkane er åpne etter at du har født også :)

Enig i dette

Også kan det være lurt å finne ut hva du liker.
Og hvilke merker/fasongee som passer babyen din

Mi første var lang og smal og passet best i name it og lindex. Hm ble for korte og brede.

Mens babyen til en venninne var kort og bred og passet ikke i alle nameit klærne hun hadde kjøpt. Han hadde og stort hode og måtte ha bodyer med knapper ved halsåpningen. Det er det ikke alle som har.

Jeg endte med å hate pysjer med fot. Var bortkastet penger. Og likte ikke stømpebukser på henne som liten. Og hvertfall ikke de uten tydelig hæl.

så tipset er kjøp lite og finn ut hva du liker/ikke liker og hva som passer/ikke passer

Kjøp minst mulig. Du kommer til å få så mye at du sitter med ubrukte klær. Får du mye i en str så bytt de i butikken.
Det er vell ikke alle som er like "heldige" å får så mye. Ikke frekt ment, men ser veldig mange sier dette. Tenker sådan at det kanskje ikke er alle som har stor familie, eller en stor omgangskrets. Så dette kan vell ikke stemme for alle?[emoji18]

Enig i dette

Også kan det være lurt å finne ut hva du liker.
Og hvilke merker/fasongee som passer babyen din

Mi første var lang og smal og passet best i name it og lindex. Hm ble for korte og brede.

Mens babyen til en venninne var kort og bred og passet ikke i alle nameit klærne hun hadde kjøpt. Han hadde og stort hode og måtte ha bodyer med knapper ved halsåpningen. Det er det ikke alle som har.

Jeg endte med å hate pysjer med fot. Var bortkastet penger. Og likte ikke stømpebukser på henne som liten. Og hvertfall ikke de uten tydelig hæl.

så tipset er kjøp lite og finn ut hva du liker/ikke liker og hva som passer/ikke passer

Så enig! Kjempelurt å vente å se hva man liker og hva babyens fasong passer. Vår var tykk og god og nameit ble trangt, men hm og cubus var romsligere. Vi likte heller ikke strømpebukser og brukte heller myke bukser. Og omslagsbodyer de første månedene, til han ble så mobil på stellebordet at de ble vanskelige å kle på. Også kan det være lurt å vente litt med å kjøpe masse ullklær, i tilfelle babyen ikke tåler det så godt. Vår fikk masse atopisk eksem første vinteren og vi begrenset derfor bruken av ull innerst mot huden.

Av andre ting kan det være fint å ha et termometer, noe rumpesalve (vi brukte inotyol men det er vel smak og behag), et lite vaskefat, sutt hvis du skal bruke det, flasker om du ikke skal fullamme, purelan eller lignende dersom du skal amme, noen vaskekluter, et pledd eller to, noe å sove i i stua, kanskje en vippestol, og bilstolspeil kan være kjekt. Når baby er liten trenger den ikke så mye mer enn mamma og pappa, og etterhvert som den vokser til ser dere hva dere trenger. :)

Vi fikk lite gaver i de minste str, faktisk mest i str 74-80. Jeg hadde det meste klart i de ulike str før fødselen. Mest fordi jeg ble shoppegal... Hehe... men utrolig koselig å hente fram etterhvert. Kjøpte også kun ting jeg likte ekstra godt, og handlet mest på nett og mye på tilbud. Har vel 4 pysjer, 5 omslagsbodyer, 5 bukser, noen sokker, luer og smekker i str 56. Det holder nok! Trenger også noe til å ha på når man skal ut av huset.

Det eneste man MÅ ha av utstyr er en plass å skifte bleier og bade babyen og utstyr til det, vogn, bilstol og et sted babyen kan sove. Alt annet er mer opp til deg og hva du foretrekker. :) Et sovested i stuen kan være lurt, babynest, stelleveske, bæresjal. Personlig har jeg aldri skjønt poenget med vippestol, men vet mange elsker det. Som andre her sier, butikkene er åpne etter fødsel også. :)

Mitt tips er å ikke kjøpe så mye klær med hette på. Jeg kjøpte søte jakker med hette på da jeg fikk min forrige, men det er ubehagelig å ligge med det, synes jeg.

Mitt tips er å ikke kjøpe så mye klær med hette på. Jeg kjøpte søte jakker med hette på da jeg fikk min forrige, men det er ubehagelig å ligge med det, synes jeg.

Enig - hette er utrulig upraktisk med mindre det er på en dress du skal ha ute.

Mi ville
Ikke bruke lue første 6mnd. Virkelig haaaaatet det. Da ble hette redningen på trilleturer når det var kaldt

Mange gode tips her ser jeg.
Er enig i at det kan være smart å vente med å kjøpe mye.

Jeg fikk tak i vareprøver av kremer og bleier for å finne ut hva som passa vår gutt. Flere gratispakker man kan få tak i.

Alle disse kjekt-å-ha småtingene kjøpte vi etterhvert som vi fant ut at vi trengte dem etter fødselen.

Det viktigste er nok at babyen har noe å komme seg hjem i, ha på seg første dagene, sove i, bli stelt på og spise, så finner man ut etterhvert hva man må få tak i og hva man klarer seg uten.

Tips bare, Barnas hus har 50% på klær nå (lille lam 30%) :)

Back
Topp