Klær på jobbintervju

Kengu

Forumet er livet
VIP
Ja hva har man på seg? Jeg har bare vært på intervju i barnehager og da har bekledning vært litt annerledes. Så hva har man på seg i disse dager?

Ja hva har man på seg? Jeg har bare vært på intervju i barnehager og da har bekledning vært litt annerledes. Så hva har man på seg i disse dager?
Kommer an på hvor du skal på intervju og til hvilken stilling. Generelt ville jeg heller vært overpyntet enn underpyntet.

Du sier ikke noe om hvor/hva, men tenker pen bukse/dressbukse, bluse og evt dressjakke til typ kontorjobb. Er det i et reklamebyrå ville jeg hatt mer spreke farger enn om det var hos et revisjonshus. Butikkjobb i en klesbutikk krever mer moteriktig påkledning enn om du skal være legesekretær.

Aller viktigst er det at du er ren og pen i tøyet, og at det er en viss .. stil eller hva skal jeg kalle det. Ingen dype utringninger, hull, knytetråder som henger på halv tolv.. vis at du kommer fra et møblert hjem :D Videre ville jeg styrt unna for knæsje farger, mønster, tekst - men jeg dro faktisk på mitt forrige intervju i en rolig leopardgenser med hvit skjorte under, jeans og flate finsko :P Det gikk fint det!

Kommer helt an på hva som er jobben/bransjen tenker jeg. Men tenker man skal vise at man har tatt på seg noe som ser ordentlig ut, og som gir inntrykk av at intervjuet betyr noe for deg :)
Ville brukt klær du føler deg fin og vel i.

Kommer helt an på jobben og selskapet. Hakket over det som er vanlig der du søker er et godt tips. Hvit skjorte og dressjakke er riktig i noen jobber, helt feil i andre. Er det klesbutikk, se an målgruppen.

Det er fint mulig å komme overpyntet. Jeg har vært med på å intervjue kandidater der påkledningen tydelig viste at personen ikke forsto kulturen. Er du usikker spør noen som jobber eller har jobbet der :)

Kommer helt ann på jobben. Penbukse og bluse kan virke altfor pyntet i noen jobber, men i andre jobber helt greit. Eks. Barnehage ville det blitt for mye, men på et advokatkontor ville det vært helt innenfor. Som andre over skriver ville jeg tenkt på hva de som jobber der i dag har på seg og tatt på det samme på jobbintervju.

Ren og pen :)
Jeg personlig syns bluse er for pyntet, men samtidig kommer det litt an på personen. Og jobben.
Mitt forrige intervju hadde jeg en pen dressbukse og en strikket genser uten utringning. Bruker som regel klær jeg ville gått med til vanlig og sørger for at det er rent og pent :)

Det sagt så har jeg også kommet på intervju i butikk med håndeverkerklær. Ikke det jeg ville valgt, men fikk tlf på vei hjem fra et oppdrag og lurte på om jeg kunne komme innom på vei hjem... Gikk fint det og :p

Hatt på meg de vanlige klærne mine , som olabukse , svarte joggesko , vanlig genser . Fått alle jobbene jeg har hvert på intervju til :)
Helt alminnelig jobber som Aftenposten, butikker mat og dyrebutikk og tannlege assistent bla.

Back
Topp