Klær og utstyr

strikkemy

Forelsket i forumet
Maiblomstene 2020
Marsboerne 2023
Sitter og ser en del på nettet, leser tester av produkter og forumtråder med hva folk anbefaler og ikke. Det finnes jo så enormt mye, og siden dette er første barnet har jeg lite erfaring med det meste.

Tenkte derfor vi kunne ha en tråd hvor vi deler hva slags type utstyr vi har kjøpt/har tenkt på å kjøpe, kanskje litt hvorfor og dele erfaringer med produkter :-)

Hittil har vi kjøpt vogn, Britax smile 3 og bilstol Britax baby safe2 i size. Vi har kjøpt brukt bedsidecrib fra Chicco. Sitter nå og leser mye om bæreseler, vippestoler, samt en del om bekledning og blant annet om man trenger vognpose eller ikke. Gjerne del erfaringer rundt dette.

Sitter og ser en del på nettet, leser tester av produkter og forumtråder med hva folk anbefaler og ikke. Det finnes jo så enormt mye, og siden dette er første barnet har jeg lite erfaring med det meste.

Tenkte derfor vi kunne ha en tråd hvor vi deler hva slags type utstyr vi har kjøpt/har tenkt på å kjøpe, kanskje litt hvorfor og dele erfaringer med produkter :)

Hittil har vi kjøpt vogn, Britax smile 3 og bilstol Britax baby safe2 i size. Vi har kjøpt brukt bedsidecrib fra Chicco. Sitter nå og leser mye om bæreseler, vippestoler, samt en del om bekledning og blant annet om man trenger vognpose eller ikke. Gjerne del erfaringer rundt dette.

i forhold til det du nevner på slutten der så har vi ergobaby 360 fra sist.. spent på om minstemor liker å bli bært, da de to andre ikke har bær helt der. Vippestol har vi aldri hatt behov for.. newborn sete til tripp trapp har dekt det behovet for oss - til vanlig synes jeg de minste har bedre av å utfolde seg på gulvet ;) vi har både vinter og sommerpose etter mellomste. Men ser for meg å bruke lammeskinn og dyne istdenfor sommerpose nå i år, da minstemor blir så liten i den store sommerposen ;)

Tenkte derfor vi kunne ha en tråd hvor vi deler hva slags type utstyr vi har kjøpt/har tenkt på å kjøpe, kanskje litt hvorfor og dele erfaringer med produkter :)

Husk å sjekke at bilstolen får 40-45 graders helling i den aktuelle bilen :) ikke mer og ikke mindre, det er superviktig for babyen sikkerhet og oksygenopptak.

ellers lå baby på badegulvet på et håndkle i begynnelsen mens jeg dusjet i fred, når baby ble stor nok for vippestol fikk baby sitte i den på badet mens jeg dusjet :-) så vi ville definitivt aldri vært uten vippestolen på badet altså. Vi brukte den helt til eldstemann var nærmere 1 år, da slapp jeg at alle skuffer og skap ble ryddet ut av mens jeg dusjet.

Vi har bæreselen Ergobaby Adapt fra sist. Angrer SKIKKELIG på at vi ikke kjøpte Ergobaby 360 istedenfor, eller en annen som baby kan sitte begge veier på. På et tidspunkt er det dønn kjedelig for baby å sitte inn mot deg, og hadde brukt bæresele lenger hadde vi kunne snudd baby. Men bæresele var et must for oss, både på ;);)tur ute, men også brukt MYE inne.

jeg hadde droppet vognpose på sommeren, men heller hatt vognpose til vinteren. På sommeren holder det med teppe eller tynn dyne, alt etter temperatur :)

Men man kommer man vel ikke unna et par bomkjøp ;)

Vi har nok en ganske kort liste over hva vi vil ha klart til barnet kommer, så kjøper vi ting vi finner ut at vi vil ha, etterhvert :)

Dette er hva vi tenker å ha klart, og en del har vi allerede:
- soveplass på soverommet (hjemmesnekret sengesidekrybbe, madrass, dyne)
- stellematte på benken på badet
- badebalje
- ren olje og vaskekluter til stell, negleklipper
- tøybleier og noen engangsbleier
- noen nye, myke håndklær til barnet (våres er slitte og strie)
- gulpekluter
- litt klær (bodyer, strømpebukser, myke bukser, strikkede klær, luer) gjør det enkelt helt i starten
-babytepper
- vogn
- har to lammeskinn og dyne til vognen
- vognpose venter jeg med til høsten, eventuelt kjøper om vi skulle trenge det.
- bæresjal har jeg fått av en venninne, gleder meg til å prøve.
- bilstol (fått kjøpt av et vennepar som kjøpte den ny i fjor).
- reiseseng (fått av søsteren min)
- en hyggelig babygym, gjerne i tre eller tøy, ikke så glad i plastikk
- babycall eller hvordan det skrives
Så er det sikkert noen småting vi ikke har tenkt på, det tar vi etter hvert :)

- har også noen venner som sitter på en del utstyr som de sier vi kan byttelåne rundt om, om vi skulle trenge det. F.eks. pumpeutstyr og adapter til bilstol/barnevognunderstell.
- Vognen blir soveplassen på dagtid er planen.
- og så strikker jeg litt luer og små votter og tepper, for det synes jeg er hyggelig å gjøre.

Noen ting har vi fått dobbelt opp av fra venner, og noen ting har vi arvet, har noen ekstra dyner f eks. Det tenker vi å ha på hytten.

Jeg tenker også å ha barnet på teppe/lammeskinn på gulvet mens jeg dusjer, men åpen foe vippestol etter hvert hvis jeg ser det er behov for det.

I utgangspunktet ønsker jeg å kjøpe inn minst mulig, så vi bare har ting vi trenger. Og forme innjøpene etter hvert som barnet vokser og behovene endrer seg :)

Last edited:
Og en annen, men like viktig ting, er jo hva oss selv skulle trenge, men der og tenker jeg at jeg tar det som det kommer, men noe vil jeg ha klart til barnet kommer:

- amme-bh
- ammetopper
- kanskje noen litt romslige gode truser
- et par behagelige plagg som er fine, så jeg kan føle meg fresh om jeg går ut døren, og ikke gå i de slitte joggeklærne jeg bruker hjemme foran min stakkar samboer :D

Jeg blir førstegangsfødende og fikk tips fra en veninne om å handle inn klær og utstyr til meg selv til etter fødsel. Dette mest pga. kroppslige greier man ikke tenker over at man vil trenge.

Det var blant annet:
- behagelige truser uten trusekant, type sloggi.
- farmasøytisk grønnsåpe (i tilfelle man må sy og rense)
- bind
- amme-bh

Ellers tenker jeg å skaffe:
- vogn: Bugaboo fox
- babynest
- lammeskinn
- bodyer og strømpebukser
- babycall

Også har jeg veldig lyst til å skaffe et bæresjal, men jeg aner ikke hvilke type/merke som er best. Vil helst bruke det fra nyfødtstadiet. Har dere noen anbefalinger?

Sniker fra juniforumet :happy: Er også førstegangs og synes det har vært vanskelig å skille på hva jeg må ha og hva jeg ikke kommer til å trenge. Prøver å handle minst mulig som prinsipp og helst brukt.

Det jeg har handlet fram til nå er:

-Bilstol, lett brukt.
- Barnevogn, brukt.
- Sprinkelseng, brukt.
- Troll vugge til å ha ved siden av sengen, brukt
- Dyne, 2x sengesett, 3x pledd, laken, madrass
- Stellebord og stellematter, brukt.
- En del klær, bodyer, kjoler, luer. Mye brukt og noe nytt.
- Lekegrind som kan forhøyes hvor barnet kan ligge høyt i babynest bort fra hundene på dagtid. Handlet brukt.
- Babygym, brukt.
- Flaske, smokke, ammeinnlegg, bind, bleier, olje, brystvortekrem og fått lånt en del ammeklær.

Ellers er det noen "store ting" jeg fortsatt føler at jeg mangler.. Har en liten liste her også;

- Babycall
- Bæresele eller sjal
- Babynest
- Brystpumpe
- Tisselaken og maange laken
- Uro med lyd

Sikkert mer jeg mangler også..:happy:

Til nå har vi kjøpt:
- Seng, brukt men med ny madrass
- Barnevogn, kjøpt ny
- Bilstol og base, nytt
- Bæresele, brukt
- En del klær i flere størrelser, mest brukt og noe nytt.

Har mye igjen :hilarious:

Har hittil kjøpt:

Bilstoler + baser
Senger, madrass, overmadrass
Klær i de minste størrelsene
Stellebord med stellematte
Babycall
Babygym
Lammeskinn til vogn
Har også kjøpt div pledd, kosekluter, gulpekluter
Tvillingvogn og lekegrind er bestilt

Mangler stelleveske, tripptrapp med newbornsete,
stelleprodukter, dyner til vogn og seng og sengetøy, ammeklær og andre ting til meg.

Velger å vente med brystpumpe, vippestoler, bæretøy og babynest og heller kjøpe inn ved behov ;)

Back
Topp