Klær og utstyr

Ima

Betatt av forumet
Fastelavnsbollene 2026
Hei! Jeg lurer på hva dere som har termin i november har kjøpt/eller planlegger av klær og utstyr? Vi får en gutt 11 november, og har en del ting på plass slik som;

Brun duovogn fra simo med voksi urban pose
Bilstolsete fra maxi cosi med bilstolpose
Tripp trapp new born sett
Troll bedside crib og ammemadrass

Har også kjøpt en del klær men er veldig usikker på hvor mye jeg skal kjøpe og i hvilken størrelse, og om det er best med ull eller bomull? Er førstegangsfødende, så jeg har ingen ide om hva vi vil få bruk for av både utstyr og klær, derfor hadde det vært veldig gøy om dere vil skrive hva dere velger og evt hvorfor? Setter pris på råd! :)

Jeg vil anbefale å kjøpe litt bodyer i ull, og en heldress eller to i ull. De var midt i blinken på førstemann, født i slutten av oktober. Da var det kaldt og surt ute.

Utenom det du skriver du allerede har, kan noen av disse tingene kanskje være greie å ha i hus:

Badebalje og babyshampoo+olje osv
Håndklær og kluter
Ammeinnlegg i ull
Dyner, sengetøy og laken
sengekant
Saueskinn (korthåret)
En bamse som minien kan ha fra fødselen av (jeg har kjøpt 2 stk av den samme, så er det ikke krise hvis hun mister den ene;)

Hva som er nødvendig er jo opp til dere og barnet.
Vi har f.eks allerede kjøpt brystpumpe, selv om deg kanskje ikke blir aktuelt engang :p

Tror nok de fleste greier seg med mest klær fra størrelse 56 og oppover...Da første barnet mitt kom hadde jeg en body og en pysj i str 50 og det rakk jeg bare bruke en gang før det var for smått :) Nå var han ganske stor da. Denne gangen har jeg kjøpt masse i str 50 men det er jo fordi tvillingene er en del mindre når de kommer.
Nå er det jo ikke alle som tåler ull da, så kan være lurt å ikke ta helt av med ullkjøp før du har fått testa at babyen ikke reagerer på det.

Greit å kjøpe inn litt gulpeduker, men trenger ikke kjøpe lassevis før du vet om du har fått et gulpebarn eller ikke. Med vår første brukte vi opptil 20 gulpeduker for dagen men han hadde reflux og gulpet voldsomt mye. Vaskekluter er også kjekt å ha en del av, evt mesoft (store kompresser) fra apoteket hvis man vil ha litt mindre å vaske.

Et par babytepper er greit å ha, jeg brukte bare ulltepper med førstemann og helseteppene ligger fortsatt mer eller mindre ubrukt...

Denne gangen har vi begynt å hamstre inn bleier allerede, det går jo temmelig mange av dem og i alle fall med to i vente :) Kan være en litt prisforskjeller på bleier så greit å orientere seg litt på det. For eksempel kostet de minste bleiene (for 2 uker siden) 10kr på Rema 1000 for en pakke pampers, mens på Meny kosta det utrolig nok 20!

Hvis du har planer om at babyen skal bruke smokk kan det være greit å kjøpe et par forskjellige merker, ikke godt å vite hvilken babyen vil ha. Vi fikk aldri vår til å bli hekta på smokk, jeg trodde at alle babyer automatisk godtok smokk - snakk om å bli lurt gitt :)

Kjøp bare det mest nødvendigste av klær og vent til du har fått litt gaver før du kjøper mer. Blir så himla mye. Hehe. Vi trodde at vi kom til å få ei gjennomsnittlig jente forrige gang, men hun svømte i str50 hehe. Men vi dro bare å kjøpte litt før når vi kom hjem fra sykehuset :)

Oi, her var det kommet mange gode tips! :) jeg har gått til innkjøp av noen basis plagg i str 56 også har jeg noen arveklær i str 50. Fikk også kjøpt en del av barnas hus sine egne sengetøy for de var -70% :D har prøvd å kjøpe alt brukt eller på tilbud, mest av prinsippsak fordi jeg ser det er så mye utstyr babyene ikke får brukt mer enn noen måneder, og de ser nesten helt ny ut, så selger folk det til under halv pris på finn.no! Må nok til innkjøp av en badebalje, men lurte kanskje på om det kan være en ide å kjøpe stellebord med badebalje? Ellers er de jo veldig billig på IKEA :) har også et godt tips om man er flink å kjøpe ting på tilbud, så er enjoy-kortet helt genial! Fikk bland annet 15% på barnevognservice i Bergen :) den var grei da vi skulle kjøpe barnevogn :) kortet kan bestilles på nett tror jeg.

Jeg ble anbefalt å kjøpe stellebord og badebalje hver for seg ettersom badebalja i stellebordene ofte er liten i forhold til "vanlig" badebalje :) Jeg har kjøpt både vanlige lakener og tisselakener, for å være på den sikre siden. Det er aldri noe problem med de klærne som er litt for store, det er verre med de som er for små. Dersom du velger å kjøpe ull har http://nostebarn.no/ mye fint :)

Skal man amme så er d lurt å ha ei salve til brystvortene å liggende! De første dagene etter man et kommet hjem kan de være veldig såre:-/ så da er d godt å ha de liggende! Samt ammeinnlegg og amme bh.

Jeg har fått handlet inn stort sett det meste. Har klær i liitt ulike str, både i ull og bomull. Noe er arvet, noe kjøpt. Ellers har jeg kjøpt:
Stokke tripp trapp stol med Newborn sete
Babybjørn vippestol
Stokke flexibath med nyfødtsete
Vogn
Bilsete med base
Voksipose til bilstolen
Voksi city til vognen
2 lammeskinn korthåret
Babyhåndkler, kluter, gulpefiller og div
Babygym
Vugge
Sengetøy, sengekant
Doomoo ammepute

Ellers så blir det litt småting når det nærmer seg, som ammebh, stelleprodukter og div.

Det er mye salg og man kan spare mye ved å sjekke litt rundt. Det har vi spart masse på. :-)

Back
Topp