Klær og utstyr til novemberbaby

Putti2020

Betatt av forumet
Novemberbarna 2021
Hva slags klær og utstyr tenker dere er lurt å ha handlet inn på forhånd når man får baby på denne årstiden? Er så spent på å starte shoppingen, så her er det bare å komme med tips og råd til hverandre!
 
Er førstegangs, så ingen egen erfaring, men har fått masse tips fra vinterbabymammaer. Har kjøpt inn litt ull i str 56-68 på salg. Mest i str 62. Så har jeg blitt tipset om at omslagsbody er best (altså motsatt av sånn body man må dra over hodet). Ellers går det stort sett i body og sparkebukse når de er så små. Har fått lånt masse klær i str 50-62, blant annet en ulldress. Har i tillegg fått hjemmestrikkede gaver i form av ulldresser. Bukser som ikke kan åpnes i bunn er visst ganske ubrukelig (bortsett fra sparkebukser). Har fått tips om at bilstolpose er gull - det er nok ikke noe jeg selv kjøper, men har fått arve en. Ellers tenker jeg at man ikke trenger så veldig mye i starten. En liggeplass på stua, en liggeplass på soverommet, et bæresjal og et stellebord/stellematte med utstyr. Og ei vogn og babystol da:D
 
Er førstegangs, så ingen egen erfaring, men har fått masse tips fra vinterbabymammaer. Har kjøpt inn litt ull i str 56-68 på salg. Mest i str 62. Så har jeg blitt tipset om at omslagsbody er best (altså motsatt av sånn body man må dra over hodet). Ellers går det stort sett i body og sparkebukse når de er så små. Har fått lånt masse klær i str 50-62, blant annet en ulldress. Har i tillegg fått hjemmestrikkede gaver i form av ulldresser. Bukser som ikke kan åpnes i bunn er visst ganske ubrukelig (bortsett fra sparkebukser). Har fått tips om at bilstolpose er gull - det er nok ikke noe jeg selv kjøper, men har fått arve en. Ellers tenker jeg at man ikke trenger så veldig mye i starten. En liggeplass på stua, en liggeplass på soverommet, et bæresjal og et stellebord/stellematte med utstyr. Og ei vogn og babystol da:D

Er førstegangs jeg også, men signerer denne utifra tips jeg har fått.
 
Sniker.

  • Praktiske klær i ull - body og strømpebukser. Man har lyst på alle de søte klærne i butikken, men man ender fort opp med bare body og strømpebukse i nyfødttiden. Begrenset hva man gidder av av- og påkledning. Er tusen bleieskift i nyfødttiden!
  • En litt tjukkere ulldress, feks hjemmestrikk.
  • Lue.
  • Vognpose! Dette er gull! Da trenger du ikke mer enn body/strømpebukse og ulldress i vogna. Vi har Voksi City til begge barn, og er veldig fornøyde!
Ellers enig i å kjøpe mer i 62 enn i 50/56. 62 og 68 varer lenger.
 
Er førstegangs, så ingen egen erfaring, men har fått masse tips fra vinterbabymammaer. Har kjøpt inn litt ull i str 56-68 på salg. Mest i str 62. Så har jeg blitt tipset om at omslagsbody er best (altså motsatt av sånn body man må dra over hodet). Ellers går det stort sett i body og sparkebukse når de er så små. Har fått lånt masse klær i str 50-62, blant annet en ulldress. Har i tillegg fått hjemmestrikkede gaver i form av ulldresser. Bukser som ikke kan åpnes i bunn er visst ganske ubrukelig (bortsett fra sparkebukser). Har fått tips om at bilstolpose er gull - det er nok ikke noe jeg selv kjøper, men har fått arve en. Ellers tenker jeg at man ikke trenger så veldig mye i starten. En liggeplass på stua, en liggeplass på soverommet, et bæresjal og et stellebord/stellematte med utstyr. Og ei vogn og babystol da:D
Tredjegangs og signerer denne! :)
 
Har fått masse arvetøy i dag, så stas å sortere og se på alle de små nydelige plaggene! Har mye bodyer, bukser med fot, noen sparkebukser og enda litt mer helt opp til str 74 nå. Blir nok å kjøpe litt til, men har en ganske grei basic garderobe nå.
Mangler litt ull, usikker på om jeg skal kjøpe altfor mye ull, i tilfelle baby reagerer på ull. (Var atopisk selv som barn, med noen plager om vinteren enda). Kanskje det blir bambus/ull.
Så må jeg ha ulldress/luer osv.

Det er jo en jungel der ute! Men alt MÅ vel ikke være på plass før baby kommer, bare det viktigste er på plass :)
 
Av klær så klarer vi oss med
omslagsbodyer og strømpebukser til innebruk.
En strikkejakke og lue til vognturer.

Vi har vognpose og bilstolpose og disse trenger ikke babyen mye klær inni. I bilstolpose er det best med tynt med klær så de får bilbeltet tett på kroppen.

I vogn bruker vi vognpose og skifter til vogndyne når det er mildere. Saueskinnsull i bunn.
 
Fekk eldste i September og handla inn mykje ull! Det var jo gull sa alle, men jento tålte ikkje ull, fekk store utslett! Så ville ikkje ha handla inn mykje ull (det er jo dei dyraste plagga) før ein veit at babyen tåler det :)

Ellers syns eg det er godt med bilstolpose i kalde bilar, babycall med temperaturmålar og kuldekrem fra Vossabia :)
 
Fikk nr 1 i Mars når jeg bodde i Kirkenes. Handla inn bodyer og strømpebukser i ull, lammeskinnspose, ullvotter og -lue. Hadde også heldresser i flis, ull og hjemmestrikka til turer ut.

I forhold til ull, så kan det som det andre sier være lurt å ikke kjøpe for mye av dette før du vet om barnet tåler det.
Mine tålte det ganske greit fram til 7-8mnd alder og så begynte de å reagere med utslett. Begge har atopisk eksem, heldigvis ikke veldig ekstremt. Merker det mest når det blir kaldt ute og de går med noe i ull.
 
Back
Topp