Klær i nyfødtstørrelse

Lillemy26

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Hei dere,

Venter mitt første barn og lurer på hvor mye klær man bør kjøpe i forkant :)

Har forstått det slik at det er lurt med masse bodyer? Kjøper dere både med kort og lang arm da? Strømpebukser? Trenger alle råd jeg kan få!! :)

Vi hadde ingen strømpebukser, fordi vi synes de er et mareritt. :P
Bukser med fot eller sokker er bedre.
Vi elsket omslagsbodyer, for da slipper man å dra klær med gulp og annet over hodet til babyen, og hodet er jo så "wobbly" uansett, at vi gjerne unngikk å tre noe over det.
Vi hadde bare langermede bodyer i begynnelsen, fordi junior ble født i mars, og var veldig liten.
Ull er gull året rundt, så det kan du kjøpe litt av, gjerne brukt.
Husk bare at det vokser veldig(!) fort, så ikke kjøp 100 stykker av hver str.
Ikke er det noe problem å handle inn mer tøy etter babyen er født heller. :)

Jeg ville kjøpt langermede omslagsbodyer i den minste størrelsen, og så kanskje et par kortermede som passer til sommeren.
Vi likte best omslagsbodyer, bukse og sokker med førstemann. Bukser med myk linning og ingen unødvendige sømmer på baksiden. Bukser med fot utgikk da føttene var mye større enn det var plass til. Greit å kunne regulere varmen ved å kle av sokkene også :)

Strømpebukser virker for trange for en nyfødt. Så vi velger bukser med bein.
Bodyer har vi både med korte og lange armer. Noen skal brukes inne, noen ute. Siden det er mai, så satser jeg på begge varianter.

Omslagsboder er gull i de minste størrelsene! :) Vi brukte nesten bare strømpebukser, men hadde en veldig smal baby hvor mange andre plagg ble klumpete eller gled av.. Brukte nesten ikke kortermede bodyer i starten, men kan sikkert være greit å ha noen i bakhånd. Du kommer nok også til å få en del gaver i 56 så jeg ville ikke gått amokk på shopping i denne størrelsen. En annen ting er at butikkene er åpne også etter fødselen så da kan du se an behovet. Ikke alle får gulpebaby som trenger mange skift on dagen ;)

Har sommerbaby fra før.
Hvor vidt du skal kjøpe kortarmede bodyer kommer ann på hvordan sommeren blir. Da forrige ble født var det hetebølger her vi bor så hun lå for det meste bare i bleie. Var vi ute hadde vi kanskje kjole på og trengte ikke body under.
Kjøp inn et par kortarmede så kan du evt kjøpe mer senere.

Ang strømpebukse så er det smak og behag. Jeg er en av dem som elsket strømpebukse.

Vi brukte bare (langermede) bodyer og strømpebukser i starten, så dette er nok smak og behag.. Jeg syntes det virket for "kaldt" for babyen å ikke ha noe klær inntil huden, derfor strømpebukse heller enn bukser.. vi hadde ikke en eneste kortermet body før den sommeren hun var ett år. Men det var ikke en varm sommer heller, den første sommeren. Og omslagsbody er så absolutt å foretrekke!
Når det kommer til hvor mye vil jeg tippe vi hadde kanskje 7-8 bodyer i hver størrelse, men det kommer jo helt an på hvor ofte du vil vaske. Som noen sier over her - ikke kjøp for mange før du ser behovet! :)

Hvis babyen ikke gulper eller bæsjer på bodyen sin, kan han/hun ha på samme i flere dager? Hvor lenge bruker dere klærne til babyene før dere vasker dem?

Ingen av de to andre har vært gulpebabyer, så her kunne jeg fint bruke samme bodyen 2 ganger etter hverandre. Pleide å vaske etter 2.gangs bruk ;) (men nå er jeg litt i overkant glad i "ny" lukt på klær)

Hvis babyen ikke gulper eller bæsjer på bodyen sin, kan han/hun ha på samme i flere dager? Hvor lenge bruker dere klærne til babyene før dere vasker dem?
Ja, de kan bruke de samme klærne flere dager. Blir nok klesvask uansett kan jeg love deg! Vi brukte vel samme klærne ca 3 dager tipper jeg æ. Fulgte ikke så nøye med, kikket og luktet på dem for å sjekke at de var rene. :)

Jeg hadde ei skikkelig gulpebaby, så vaskemaskinen fikk kjørt seg. Men hadde det ikke vært for det kunne jeg fint brukt klærne noen dager.

Enig i langermede omslagsbodyer og bukse med sokker. Så liker jeg også heldrakter med knepping hele veien. Tynn lue er også noe vi satser på. Har sydd noe i tynn ull og kjøpt i ull/silke også. Det synes jeg er perfekt til nyfødte. Hadde gulpebaby sist så måtte skifte mange ganger om dagen. Siklesmekker er gull verdt da, så er det nok å skifte den noen ganger. Så nå har jeg sydd opp et lager av siklesmekker.

Back
Topp