Klær i barnehagen

Fru B

Glad i forumet
Assistert-jentene
❤ Juliskattene 2018 ❤
❤️Mailykke 2022❤️
Nå er dette barnehageåret snart over, men jeg har en stor ambisjon for neste år, og det er å få orden på klær og utstyr i barnehagen.

Opplever at det fort blir litt «kaos» her. Plutselig er det ikke nok skiftetøy, regnbuksa er hjemme når den skulle vært i barnehagen, det mangler en vott, klærne som ligger i barnehagen har blitt for små, det ligger en pose i bilen med våte klær som vi har glemt osv. Skjønner at det er fullt og helt vårt ansvar som foreldre å sørge for at dette er på stell, men i en travel hverdag er det fort at det går i ball. Hadde orden på dette da vi bare hadde ett barn, men med to så har det blitt for mye for meg, rett og slett!

Så ville bare høre: dere som får til dette, hva gjør dere? Har dere noen gode rutiner eller systemer jeg kan lære av?
 
Har en stor veske som jeg frakter klær frem og tilbake i. Denne organiseres med en gang vi kommer inn døra hjemme. Alt skittent tøy erstattetes 1=1 og uteklær vaskes/henges i tørkeskapet og går rett i veska igjen. Siste Fredag hver måned må vi tømme hyllene og får da gått igjennom klærne og plukket ut det som evt er for smått eller ikke i sesong.
 
Last edited:
Nå er dette barnehageåret snart over, men jeg har en stor ambisjon for neste år, og det er å få orden på klær og utstyr i barnehagen.

Opplever at det fort blir litt «kaos» her. Plutselig er det ikke nok skiftetøy, regnbuksa er hjemme når den skulle vært i barnehagen, det mangler en vott, klærne som ligger i barnehagen har blitt for små, det ligger en pose i bilen med våte klær som vi har glemt osv. Skjønner at det er fullt og helt vårt ansvar som foreldre å sørge for at dette er på stell, men i en travel hverdag er det fort at det går i ball. Hadde orden på dette da vi bare hadde ett barn, men med to så har det blitt for mye for meg, rett og slett!

Så ville bare høre: dere som får til dette, hva gjør dere? Har dere noen gode rutiner eller systemer jeg kan lære av?
Her så står det på skapet og kassen hva de skal ha der. Smart løsning for oss foreldre.
 
Nå er dette barnehageåret snart over, men jeg har en stor ambisjon for neste år, og det er å få orden på klær og utstyr i barnehagen.

Opplever at det fort blir litt «kaos» her. Plutselig er det ikke nok skiftetøy, regnbuksa er hjemme når den skulle vært i barnehagen, det mangler en vott, klærne som ligger i barnehagen har blitt for små, det ligger en pose i bilen med våte klær som vi har glemt osv. Skjønner at det er fullt og helt vårt ansvar som foreldre å sørge for at dette er på stell, men i en travel hverdag er det fort at det går i ball. Hadde orden på dette da vi bare hadde ett barn, men med to så har det blitt for mye for meg, rett og slett!

Så ville bare høre: dere som får til dette, hva gjør dere? Har dere noen gode rutiner eller systemer jeg kan lære av?
Nå blir min skolebarn til høsten men her har jeg prøvd å ha to av det som går mest av som uteklær og skift, latt det stå hele uken for så å ta det med på fredagen for vask om det trengs. Skift har blitt puttet i poser i barnehagen her som jeg bare tok med hver dag og erstattet det neste dag om det gikk i vask på kvelden eller med noe nye klær☺️
 
Her har jeg påminnelse hver kveld på tlf. «Noe X trenger til bhg?». Da blir jeg påmint om det er noe vi har tatt med hjem av våte klær som må erstattes, vannflasker, regntøy osv. Så legger jeg det foran ytterdøra, klart til neste dag:)
 
jeg har en veske/pose til hvert barn som henger på hylla, føler det da er lettere å få med det som skal hjem/tilbake. Etter middagskaoset og mens barna ser på barnetv pakker jeg det de trenger til neste dag hvis noe er tatt med hjem/mangler/må byttes ut ☺️ har også erfart at det er best de har 3 skift i barnehagen i tilfelle jeg har glemt å ta med hjem f.eks.

Også har vi ekstra av det som brukes mest (ikke sko da). F.eks en regndress, vinterdress, mellomlag, votter, luer etc. så slipper vi å ta med hjem hver dag/helg.
 
Ikke noe gode tips, ville bare si du er ikke alene. Hadde stålkontroll med et barn i barnehagen, alltid alt på stell og full kontroll. To barn og det er orden rett etter ferier og så tar jeg et og anna skippertak. :hilarious:

Jeg har i perioder hatt orden. Da har vi tømt poser og sånt rett etter vi har kommet hjem, fått oversikt over hva som er for skittent og ev hva som må tørkes, pakka ned skift som må være med om noe har kommet vått tilbake. Barnehagen har ei liste over hva de mener trengs i barnehagen som er til god hjelp. Har også en pose pr barn, så holder det litt adskilt. Pleier også gå over hyller om jeg har litt ekstra tid ved levering, og skriver ned hva det er lite av. Det er dessverre sjeldent jeg har hatt god tid siste par årene. Alltid seint ute. :p
 
Vi tar kun med vått/skittent tøy med hjem, og erstatter det til dagen etter. De har alltid en til-fra jakke og til-fra sko, slik at de har klær til turen, uten at det går ut over beholdningen i barnehagen. Barnehagen vår foretrekker at vi tar med dresser og regntøy hjem i helgene for å vaske det. Vi gjør det en sjelden gang ved behov. Da vasker vi det fredag kveld når ungene er i seng, tørker gjennom lørdagen, og pakker rett tilbake til barnehagebagen som står klar til mandag.

Jeg har alltid handla på storsalg, og kjøpt det meste på 70% utover det vi har fått gratis på Finn eller av kjente. Jeg handlet nesten alle barnehagestr. til sommer og vinter på supersalg da ungene var små. Det er alltid begrenset hvilke str. som er på salg, men bortsett fra at man kan bomme på sesong - noe jeg prøver å unngå, så trenger jo barna «alle» str. i løpet av barnehageårene.

Derfor har vi endel yttertøy, og har regntøy og evt. varmt tøy om ikke dress hjemme, i tillegg til barnehagen. Om vinteren er dagene så korte med mørketiden, at det er sjelden vi går ut etter middag uansett. Mine unger er så lik i alder (14 mnd mellom), så de kan nå også bruke hverandres klær til dels.
 
Dere som har lister fra barnehagen på hva de trenger, vil dere poste de? Dette har jeg tenkt mye på, og nå har jeg straks to barnehagebarn selv :schocked028
 
Back
Topp