Klær desemberbaby - ull?

Sillynelly

Betatt av forumet
Anbefalingene sier at vinterbabyen bør kles i ull. Og siden vi er 'nybegynnere' føles det trygt med lettvinte omslagsklær den første måneden o_O. Her vi bor kan det være alt fra plussgrader til 20 minusgrader i desember.

Tenkte kun å kjøpe nok til at vi kan klare oss ett par uker før vi må ut og handle klær.

Men det er ikke kjempestort utvalg i omslagklær i ull, og de koster jo litt mer. Og så er det jo så mange søte plagg i bomull :smiley-bounce016.

Så:

MÅ det være ull? Hva bør vi tenke på hvis vi ikke kjøper ull? Hva med kløe - klør ikke ull?


Hilsen 'Tusen Spørsmål...:rolleyes:
 
Vi brukte mest bomull. Ute på trilletur hadde jeg ofte på ullsett, mens inne og kortere turer ut brukte vi bomull i stor grad :)

Så jeg ville kjøpt en del bomull; men også noe ull ;)
 
Vi brukte mest bomull. Ute på trilletur hadde jeg ofte på ullsett, mens inne og kortere turer ut brukte vi bomull i stor grad :)

Så jeg ville kjøpt en del bomull; men også noe ull ;)
Takk for innspill! Det var vel det klarsignalet jeg trengte for å gå på bananas i butikkene :wideyed::woot::woot:!
 
Anbefalingene sier at vinterbabyen bør kles i ull. Og siden vi er 'nybegynnere' føles det trygt med lettvinte omslagsklær den første måneden o_O. Her vi bor kan det være alt fra plussgrader til 20 minusgrader i desember.

Tenkte kun å kjøpe nok til at vi kan klare oss ett par uker før vi må ut og handle klær.

Men det er ikke kjempestort utvalg i omslagklær i ull, og de koster jo litt mer. Og så er det jo så mange søte plagg i bomull :smiley-bounce016.

Så:

MÅ det være ull? Hva bør vi tenke på hvis vi ikke kjøper ull? Hva med kløe - klør ikke ull?


Hilsen 'Tusen Spørsmål...:rolleyes:

Nei jeg vill faktisk fraråde å hamstre ull i de første størrelsene også, faktisk overraskende mange barn som ikke kan bruke ull. Da er det bra kjipt å ha hele garderoben full i dyrt ull man aldri får brukt. Jeg hadde oktober barn og hadde bare kjøpt en Brukt ullpakke med ca et sett ull i de første strl. Og glad er jeg for det for det var ikke mye vi fikk brukt ulla, ble brukt som et lag når vi feks skulle ut, men babyen min kokte pg ble så klam av ull at hun fikk varmeutslett hver gang hun hadde det på seg nesten. Var ikke før hun ble rundt året og startet i bhg at vi faktisk begynte å bruke ull igjen. Men fremdeles kan hun ikke bruke den tykkeste ulla. Vi foretrakk vanlige bommullklær med omslag boddy første mnd og heller en ulldress feks fra lillelam utenpå de klærne. Og evnt pledd/vognpose etc i tillegg ved behov. Var mer enn nok:)
 
Mange babyer tåler faktisk ikke ull, så vent litt med å kjøp mye ull til dere ser om den lille tåler det. Nei ull til babyer klør ikke!
Jeg har brukt 50/50 ull og bomull på vinteren til de små. De sover jo gjerne nedi en varm pose. Har passet på å ha ull på hender, føtter og hode siden jeg synes det varmer mest .
 
Bomull innerst og en ulldress utenpå, og så nedi en god vognpose når man skal ut, det fungerer det også. Har januarbebis, kjøpte kun én ullbody i str 50 og to ullbodyer + en ullstrømpe + ulldress i str 56. Resten bomull. Kjøpte et par ekstra bodyer med ullblanding i str 56 etterhvert. Brukte de ulike størrelsene litt om hverandre og ulldressen var fin over både ull og bomull når vi skulle ut.

Om du uansett skal kjøpe nytt, så kan du like gjerne vente til etter fødsel og se an både vær og baby.
 
Vi brukte nesten bare bomull innerst også ull ute på. Fødte i januar, og det var megavinter frem til april her det året. Kjempekaldt og masse snø.

Synes ull som innerste lag var mer nyttig da han var eldre og skulle ha første vinteren krabbene rundt på gulvet :)

Så nei, du må ikke ha masse ull. Babyklær blir fulle av bæsj, gulp og div så det er greit med bodyer som ikke er kjempedyre og som lett lar seg vaske. Så kan du heller kjøpe ull om behovet oppstår :)
Nyfødte ligger masse på brystet og blir varme av det, eller innpakket i teppe.
 
Har ikke kjøpt noe ullundertøy til kommende desemberbaby. Ull som mellom/ytterklær og ned i vogn- eller bilstolpose tenker jeg er mer enn nok. Mest mulig klær som tåler 60 graders vask inn mot huden på baby som gulper og bæsjer mye, ergo lite ull. Hadde ett sett med ullundertøy til første før barnehagestart i størrelse krabbestadie, holdt i massevis :)
 
Jeg hadde en ekstremgulper, så han var våt omtrent konstant... Så ull var et must her. Bomull blir kaldt når det blir vått. Og ikke så lett å skifte body på ungen når man er ute på trilletur i drittvær.

Men støtter forslag om å kjøpe litt, for ikke alle tåler det.

Se etter salg. Vi har vel aldri betalt mer enn maks 200 for en ullbody. Joha får man ofte til en billig penge, og vi synes de er gode.
 
Jeg hadde en ekstremgulper, så han var våt omtrent konstant... Så ull var et must her. Bomull blir kaldt når det blir vått. Og ikke så lett å skifte body på ungen når man er ute på trilletur i drittvær.

Men støtter forslag om å kjøpe litt, for ikke alle tåler det.

Se etter salg. Vi har vel aldri betalt mer enn maks 200 for en ullbody. Joha får man ofte til en billig penge, og vi synes de er gode.
Godt tips, ull har jo helt andre egenskaper når det blir vått. Starter med litt, i kombinasjon med bomull i litt større kvanta mtp enkel vask.

Søt hund, forresten :happy:
 
Godt tips, ull har jo helt andre egenskaper når det blir vått. Starter med litt, i kombinasjon med bomull i litt større kvanta mtp enkel vask.

Små gulpesmekker er gull utenpå både ull og bomull, minimerer klesskift betraktelig :)
 
Tenk på hvor mye du er ute, ligger babyen i vogn eller er det bæresele?
Trilleturer ute/bilkjøring holder det i massevis med bomull, tynnulldress og vognpose (teppe i bil evt)
Om du bærer mye ut ville jeg nok gått for mere ull.

men gode tynne ullsokker vil jeg anbefale uanstt :D

inne tenker jeg at det kommer helt ann på hvor varmt/kaldt dere har det :)

men ett par gode ullpysjer var ett must her :)
Hadde vel mere ull enn nødvendig, men vi bruker det året rundt da :)
 
Med de aller minste er man uansett ikke så mye ute i kulden, så for meg er ullbodyer unødvendig. Det er mer viktig når de er rundt året å skal være ute å bevege seg i kulden
 
Takker for mange gode, og praktiske, innspill! Har landet på å kjøpe hovedsakelig bomull + 1 par lette heldresser i ull til å ha utenpå ved behov.

I dag hadde jeg endelig tid til å gå litt i butikkene og se også. Det gjorde meg enda sikrere. Mye fint i ull, men når jeg kjenner på det tror jeg faktisk en med sensitiv hud lett kan klø av det. Kommer fra en familie som lett klør... Så bomull innerst virker lurt av mange grunner.
 
Back
Topp