Klær barn .

All song

Forumet er livet
Julibarna2014
Aprillykke 2016
Har en gutt som blir 3 år i april.
Han snakkar får ord. Men førstår nog mer. Er litt sein i utviklingen.
Nå har vi komt in i en periode da klær er vanskligt. Nå er det er kallare ut så må ju han ha på dress vinterskor handsker mm.
Me sliter att få på han det. Han skall bare ha sin vinterjakke. Han børjar grina skrike så fort me sier att vi ska ta på dress regntøy støvler.
Visst me tar de på så er det grining hela tiden mens me er ute. Prøver førklare og avlede han men det hjelper ej.
Me vill ju ut i snøen og ikke minst få frisk luft.
Ge meg tips. Hur gjør vi hvad gjør vi??

Dette er kanskje ikke et godt råd, men mer min personlige erfaring . Begge mine har gjort det da de var yngre enn sønnen din. Vi har alltid sagt «nå skal vi ta på dressen», så tar vi på dressen på tross av protester og går ut. Stort sett roer de seg ute. Vi har aldri prøvd å distrahere.

Min treåring kler på seg selv, og vil stort sett ikke ha hjelp, men han er veldig distré. Da sier jeg «nå skal vi gå ut, hvis ikke du kler på deg dressen selv må jeg kle på deg». Da pleier han å kle på seg, selv om frasen må gjentas noen ganger om vi ikke skal bruke flere timer på å komme seg ut :p

Sikkert ikke det mest pedagogiske å gjøre, men jeg hadde latt han base i snøen i bare jakka, så hadde han fått kjent på kroppen at det ikke er særlig behagelig å bli våt og kald.

Nå er jeg usikker, er han i stand til å erfare og lære det er kaldt å gå ute å bli våt i snøen? Da ville jeg latt ham prøve...

Men du skriver han er sen i utviklingen og usikker om han ser sammenhengen og da ville jeg ikke gitt valg om å kle seg...

Sikkert ikke det mest pedagogiske å gjøre, men jeg hadde latt han base i snøen i bare jakka, så hadde han fått kjent på kroppen at det ikke er særlig behagelig å bli våt og kald.

Det jeg må gjøre med min.

Løper ut uten lue. Tar den på mår han kjenner at det er kaldt

Nokon som har fleire tips? :)
Mitt einaste tips er å tvinge på dress og hansker til tross for protester :hilarious:

Å vente inne i gangen uten noe spennende /oppmerksomhet til han tar på lue og votter osv.

Da jenta mi ble 3 hadde hun er periode der hun nektet å ta på seg yttertøyet når jeg hente henne i barnehagen (hun ville leke mer). Jeg var gravid og i veldig dårlig form, og jeg sa bare at «da får jeg gå og vente utenfor da». «Neeei! Vent! Tar på meg nå» :P

Sikkert ikke så pedagogisk det siste heller. Skal sies at jeg ikke sa det surt eller på noen truende måte.

Du sier han er sen i utviklingen og da oppfatter jeg det som språk utvikling. Så er vel litt enig i de andre her, la han prøve å base ute i snøen i bare jakka og oppleve at det å bli kald og våt ikke er godt.

Eller så kan du som vi gjør med våres jente, vi tar på henne for å få oppmerksomheten hennes og sier at snart skal vi ut og da må vi ha på dress,sko,lue og votter. Så venter jeg i 5-10 min før jeg på nytt tar på henne og sier at nå skal vi ut.
Da har hun fått tid til å tenke på hva ut betyr og forstått at hun må ha på klær. Ofte får hun selv velge lue da går det gjerne lettere.

For oss fungerer det litt å gjemme alle plagg i yttergangen som ikke er godkjent for sesongen. Altså ingen synlige jakker, lette sko og støvler, kun dress, tykke votter, lue og vintersko. Bare min ser jakka si, så begynner han å mase etter den. :sorry:

Har litt samme problem med 3 åringen her. Her får beskjed om at han ikke får lov å være med ut hvis han ikke tar på seg dressen. Vi går til bhg og da har de jakke, han har da lært at det er kaldt ute siden han faller innimellom. Så er enig med de andre som sier at det bare er å ta på jakka så lærer han at det er kaldt.

La han løpe ut. Han blir fort kald/våt og løper nok inn igjen. Da kan du pent spørre om dere skal kle på litt mer. Det er heldigvis bare en fase :)

Back
Topp