Klær baby

Renge

Glad i forumet
Utmarsj 2024
synes det er litt vanskelig å vite hvor mye en bør kjøpe inn før baby kommer. Str og antall. Jeg har sett flere lister ute, men de er til «sommerbaby» og «vinterbaby». Skulle gjerne hatt en til vår også :hilarious:

Så ja, hva kjøper dere inn? Antall ? Og hvilke str? Har noen laget seg lister på hva de tenker de bør ha kjøpt inn?

Tror jeg har kjøpt 3 bodyer i 50, arvet kanskje 3 til. Har en genser og en bukse. Så er det litt mer i 56. Har mer i de større størrelsene. Aner ikke hvilken størrelse han kommer ut som så har ikke villet kjøpe så mye i hverken 50 eller 56. Bare sånn at han iallefall har et par skift til vi får kjøpt mer.

Vi har handla mykje :laughing002
I både str. 50 og 56. Har igrunn lite tru på at ungen kjem til å vere noko stor, då ho har målt bakpå på både TOUL og OUL. So skaffa ein del i 50.
Veldig glad i ull, vi som familie, so har i all hovudsak kjøpt ull. Kryssar fingrane for at det ikkje vert noko eksembaby.
Kva som er lurt, er jo smak og behag.
Eg ELSKAR strømpebukse til baby, andre synes det er py. Skal prøve å få satt meg ned og laga ei skikkelig liste over kva eg har handla inn til no.

Einaste eg veit er at eg har kjøpt for mange hjelmluer. Elskar hjelmluer, kjøpt alle eg har kome over. Men spørs om ho treng ti i minste str. :smiley-ashamed008:smiley-ashamed008

Tar det foreløpig chill og bare ser hva vi arver/får i gaver, tenker at det går fort å kjøpe eller bestille noe dersom vi ser at vi trenger mer

Vi har arvet en del i strl 50/56. Alt jeg har kjøpt er i hovedsak 56. Ville kjøpt tynn merinoull, det passer til alle årstider :love7
I starten regner jeg med at det blir mye enkelt tøy som body + strømpebukser som blir brukt:happy:

Hvis jeg ikke hadde arva så mye hadde jeg nok kjøpt:

2 body strl 50
2 strømpebukser strl 50
Luer, et par stk
2-4 body strl 56
2-4 strømpebukse strl 56
Ulldress strl 56
Alt i merinoull

Det tenker jeg er det absolutt heeeeelt mest nødvendige, også kan man kjøpe mer når man vet hvilken strl man trenger. Ikke krise om noe er litt stort:Heartpink

Jeg fikk tips om å ha 3 bodyer (helst med åpning på bryst så du slipper å tre over hodet) av str 50-56. Samme med bukser (gjerne med ben, for sokker er umulig å få til å sitte på) og strømpebukser. Også gjerne et par luer til nyfødt og klorevotter (evt sokker) til å ta på hendene på sykehuset, for veldig mange babyer klorer seg til blods under oppholdet.
Tøyet kan fint være i merinoull, da kan det brukes både i mars og på vår/sommer.
Ville anbefale å ikke kjøpe inn mye, og heller sende partner/bekjente ut å handle etter at baby er født, slik at du vet str.
Min første er født til termin, men var bittelitt, så passet ikke i str 50. Da måtte mormor ut å handle masse i 44 som hun hadde i nesten 3 mnd :hilarious: Så vi måtte handle inn masse i både 50 og 56 i etterkant, men det kan jo også svinge motsatt - at babyen er stor og 50-56 er heeelt unødvendig:joyful:

Jeg fikk tips om å ha 3 bodyer (helst med åpning på bryst så du slipper å tre over hodet) av str 50-56. Samme med bukser (gjerne med ben, for sokker er umulig å få til å sitte på) og strømpebukser. Også gjerne et par luer til nyfødt og klorevotter (evt sokker) til å ta på hendene på sykehuset, for veldig mange babyer klorer seg til blods under oppholdet.
Tøyet kan fint være i merinoull, da kan det brukes både i mars og på vår/sommer.
Ville anbefale å ikke kjøpe inn mye, og heller sende partner/bekjente ut å handle etter at baby er født, slik at du vet str.
Min første er født til termin, men var bittelitt, så passet ikke i str 50. Da måtte mormor ut å handle masse i 44 som hun hadde i nesten 3 mnd :hilarious: Så vi måtte handle inn masse i både 50 og 56 i etterkant, men det kan jo også svinge motsatt - at babyen er stor og 50-56 er heeelt unødvendig:joyful:
Er sykt glad vi ikke har kjøpt masse i 50 da vi på ultralyd tirsdag fikk beskjed om at han ligger 12% over gjennomsnittet :facepalm:

Vi har altfor masse. Sikkert 15+ sett i 50 og det dobbelte i 56 og 62. Hadde gått for 6-8 bodyer i 56 og 4-6 i 50. Meeen da hadde jeg nok blitt nødt til å shoppe, for mine bruker disse str relativt lenge, og jeg vil ikke vaske klær oftere enn jeg allerede gjør.

Og bodyer kan man i dag kjøpe nesten hva man vil av. I motsetning til i 2012 er det nå svært få bodyer som MÅ over hodet, de fleste er store nok i halsen til at man kan tre føtter og kropp igjennom, både når man kler på og av. Så jeg kjøper det jeg synes er fint. Er rutinert og bruker ikke noe lenger tid på å kle på en vanlig body "feil vei" (altså ved å tre kroppen gjennom halsåpning) enn jeg bruker på å kneppe igjen en omslagsbody.

Har en del i strl 50 og 56. Det jeg har mest av er ullstrømpebukser/sparkebukser med føtter og ullbodyer:) begge mine forrige var små og brukte strl 50 en stund. Med første hadde jeg ingenting innkjøpt i strl 50 for alle sa det ikke var vits. Han svømte i strl 56 selv om en brettet opp armer etc, så vi måtte på shopping:laughing005 måtte også kjøpe lue i prematur.

Men tenker det er greit å ha litt så en ikke må stresse på shopping med en gang.. butikkene er jo ikke stengt da, så man får alltid tak i noe hvis man mangler

Har bare ullbodyer og ullsparkebukser/strømpebukser. Har mykje nøstebarn, då treng vi ikkje så mange skift. Har sikkert 8-10 bodyer og 5-6 bukser. Veit erfaringsmessig at eg berre kler baby i ull fram til 6 måneder og sikkert fram til neste vår/sommer. Bomullsklede på baby er berre stress når dei har så dårlig temperatur-regulering. Bruker siklesmekker om baby gulper/sikler.

Ser jeg må ut å handle litt. Holder ikke med to bodyer i str 50 :smiley-ashamed004 resten er 56

Hvor mange pysjer trenger man tro? :confused004 Har 5 stk, men bare 1 i str 50, resten i 56. Føler nesten ikke jeg finner pysj str 50 i butikkene..

Vi har og knapt noe i størrelse 50. Både jeg og mannen var over 50cm når vi ble født og babyen ble estimert til over snittet på ultralyd før jul, så tror ikke vi vil trenge størrelse 50.
Ei venninne av meg som har en sønn på ni måneder som var 50cm når han ble født sendte bilde av ham i pysj i størrelse 56. Både armer og ben var brettet opp, og han hadde noe å gå på på å fylle den ut, men som hun sa: når de ikke krabber, så gjør det ikke noe at klærne er litt store.

Men hun skal sende oss litt ting vi skal låne, så da slenger hun med de plaggene de har i størrelse 50, så har vi i bakhånd hvis babyen skulle vise seg å ikke bli stor, og så slipper vi å bruke penger på det :D

Har bare ullbodyer og ullsparkebukser/strømpebukser. Har mykje nøstebarn, då treng vi ikkje så mange skift. Har sikkert 8-10 bodyer og 5-6 bukser. Veit erfaringsmessig at eg berre kler baby i ull fram til 6 måneder og sikkert fram til neste vår/sommer. Bomullsklede på baby er berre stress når dei har så dårlig temperatur-regulering. Bruker siklesmekker om baby gulper/sikler.
Her er nok erfaribgen nøyansert som med det meste andre.

Min baby fikk bare varmeutslett når jeg puttet ull på henne, klarte ikke bruke ull på hun før hun bikket 12 mnd.

Back
Topp