Klær ødelagt i barnehage

kate10

Betatt av forumet
Det har vært under -20 er de siste dagene, og poden på 4 har vært litt snufs i formen.
Han går i en utebarnehage, og barnehagen og selvfølgelig jeg ønsker at barnet skal være så varm som mulig.
Jeg sendte derfor med han i bhg den beste, nye og selvfølgelig svindyre skinnlua han hadde fått til jul.
Jeg var på sykehuset i går fordi vi venter nummer to så poden ble hentet av oldemoren i barnehagen så har ikke pratet med dem selv. Da hadde de sagt at poden hadde vært uheldig med skinnlua i grillstua og at den var litt brent. LITT brent? Da jeg så den fikk jeg sjokk. Den er totalt ødelagt. Kanskje han ikke hadde den på hodet, men at han har vært så nært åpen ild er skremmende.
Jeg forventer jo at klær kan bli slitte ved aking og klatring i trær, men jeg forventer ikke at luer kan bli brente??
Vi har ikke råd til å kjøpe en like god ny lue til poden. Jeg har lyst til å be de erstatte den fordi jeg føler at de har vært uforsvarlige å ikke passet godt nok på. Tenk om det hadde vært fleece eller annet materiale? Ungen kunne jo blitt skadet!
Hva tenker dere?

Jeg sender ikke med klær jeg er redd for i barnehagen (strengt tatt har vi vel ingen klær vi er så redd for [emoji23]). Om noe blir ødelagt eller borte der, så tenker jeg shit happens, uhell skjer, og jeg forventer ikke at de ansatte har full kontroll på alle barnas klær og eiendeler til enhver tid. Klart at det hadde vært dritkjipt om f.eks. vinterdressen ble ødelagt, men uhell er uhell. Det kunne like gjerne skjedd hjemme.

Enig med Remy. Sannsynligheten er vel at poden heller har slengt fra seg lua enn vært nærme ild med hodet. I såfall er det slikt som skjer og er vel ikke bhg sin feil. Om han derimot har vært farlig nære åpen ild er det en helt annen sak som er knyttet til sikkerhet i bhg. Jeg sender aldri de dyreste klærne i bhg, nettopp fordi de som regel utsettes for mye mer slitasje og ikke behandles like fint. Men Remy har et godt poeng, om klærne er så dyre at man ikke tåler de blir ødelagt så er det en stor risiko å ta mtp at et barn skal bruke det...

Sender man med klær man er redd forbi barnehagen, kan man ærlig talt ikke blir sjokkert om de blir ødelagte. Det er akkurat derfor vi som jobber i barnehage anbefaler å holde de plaggene man er mest redd for nettopp hjemme. I barnehagen blir klær og utstyr slitte ved lek, da særlig i uteleken...

Jeg er enig med dere, og jeg forventer meg slitasje av bruk i bhg. Jeg syns dog at man ikke kan forvente seg at klær skal bli oppbrent i barnehagen. Det er snakk om barnas sikkerhet også føler jeg. Enda godt det var en skinnlue og ikke noe annet syntetisk som kunne brent fast i ungen.

Når det er så kaldt å de alikavell er ute, så må man gjerne sende med de varmeste klærne vi har. Det kreves også fra barnehagen som har sendt en kraftig liste over hvilke uteklær barna skal/burde ha.
Jeg sender i utgangspunktet ikke klær i bhg som jeg er redd for, og som regel kan det meste syes eller lappes, men hadde aldri sett for meg at skinnlua til 4 åringen skulle brenne opp.
Har pratet med Bhg og de la seg forøvrig flate å sier at de selv har svikta her. Skal hjelpe oss å prøve å få den erstattet. :)

Jeg er enig med dere, og jeg forventer meg slitasje av bruk i bhg. Jeg syns dog at man ikke kan forvente seg at klær skal bli oppbrent i barnehagen. Det er snakk om barnas sikkerhet også føler jeg. Enda godt det var en skinnlue og ikke noe annet syntetisk som kunne brent fast i ungen.

Når det er så kaldt å de alikavell er ute, så må man gjerne sende med de varmeste klærne vi har. Det kreves også fra barnehagen som har sendt en kraftig liste over hvilke uteklær barna skal/burde ha.
Jeg sender i utgangspunktet ikke klær i bhg som jeg er redd for, og som regel kan det meste syes eller lappes, men hadde aldri sett for meg at skinnlua til 4 åringen skulle brenne opp.
Har pratet med Bhg og de la seg forøvrig flate å sier at de selv har svikta her. Skal hjelpe oss å prøve å få den erstattet. :)

Enig med deg! Så godt at barnehagen også ser deres ansvar her. Skikkelig skummelt!

Barnehagen er ikke ansvarlig for klærne, så i utgangspunktet kan man ikke kreve det. Men hver hendelse kan sikkert diskuteres.

Jeg ser den at man må sende med klær som er dyre, når man skal sende med klær som er gode nok.

I grillhytte er det bål i midten med "benk" rundt. Har sikkert lagt fra seg lua oppå der og så har den blitt dyttet inn mot bålet. Tror nok ikke han har stikker hodet i bålet.

Barnehagen er ikke ansvarlig for klærne, så i utgangspunktet kan man ikke kreve det. Men hver hendelse kan sikkert diskuteres.

Jeg ser den at man må sende med klær som er dyre, når man skal sende med klær som er gode nok.

I grillhytte er det bål i midten med "benk" rundt. Har sikkert lagt fra seg lua oppå der og så har den blitt dyttet inn mot bålet. Tror nok ikke han har stikker hodet i bålet.

Mulig det, men når barnehagen selv tar på seg skylden så er det vel en grunn til det.

Kunne aldri fallt meg inn å kreve at bhg erstatter noe som blir ødelagt i bhg, uhell kan skje.
Må de erstatte så går det jo utover budsjettet til noe annet.
Å ja jeg sendte også med dyre klær og varme klær for min gikk også i utebhg

Ville ikke sendt klær man er redde for i barnehagen. Nå er det dessverre slik at barn er uforutsigbare. De kan finne på å ta av seg luen å kaste den ute. De ansatte pleier som regel å være veldig opptatt av barna, spesielt rundt bål. Men første prioritert er gjerne ikke en lue som ligger litt nær bålet, om noen barn begynner å flytte seg eller gå nærmere bålet.

Det er selvfølgelig ikke kjekt å få luen, eller klær ødelagt, men tviler sterkt på at du ville fått noe erstatning. Er redd for at det bare ville ført til et dårlig samarbeid mellom deg og barnehagen.

Siden det er en utebarnehage, så må de nesten bruke bål, for å få litt ekstra varme i kroppen. Det er en fare for at en lignende situasjoner kan skje igjen. Du kan selvfølgelig spørre barnehagen hvilken rutiner de har rundt bålet. Jeg regner igrunn med at de har gode rutiner som en utebarnehage. Hvis barnehagen ikke kan svare på det, ville jeg gravd litt mer i situasjonen. Det er mulig at et annet barn kastet luen til barnet ditt, eller at han gjorde det selv.

Mulig det, men når barnehagen selv tar på seg skylden så er det vel en grunn til det.

Leste ikke annet enn hi før jeg svarte ;)

Men som kengu skriver, uhell kan skje. Enten det er klær som blir med andre foreldre hjem, votter som mistes i skogen el. Barnehagen er ikke erstatningspliktig. Men som jeg skrev så kan man vel diskutere hver enkelt sak...

Man kan nesten ikke sende klær man er redd for i barnehagen, så det hadde jeg aldri krevet erstatning for.

At barnehagen legger seg flate er ikke nødvendigvis fordi de har gjort en feil, men at de føler på dårlig samvittighet og ønsker å hjelpe. Veldig snilt uansett! De kunne jo ha nekta.

Veldig synd med den lua, da. :/

Back
Topp