Jeg pleier å se det litt an ifht hva slags bryllup det skal være. Da vi giftet oss i fjor var det utendørs og med en dommerfullmektig (kompis) som vigsler. Da blir det litt mer uformelt, og da synes jeg det er helt OK med korte skjørt, bare skuldre osv.
Venninna mi gifta seg i knelang brudekjole på tinghuset og hadde festen hjemme hos foreldrene, også der synes jeg det passer godt med korte kjoler, bare skuldre og utringning etter eget forgodtbefinnende.
Men da en kompis inviterte til bryllup med helgeopphold på konferansesenter, 80-90 gjester, og vielse i kirken følte jeg at det var bedre med en litt lengre kjole (til kneet og kanskje litt), mindre utringning, sjal over skuldrene og strømper/lukket tå på skoene.
Ellers er det ikke bra med hvit kjole (det skal bruden og brudepikene få ha for seg selv), rød (indikerer at du har vært bortpå brudgommen og muligens er sjalu på bruden), eller sort (begravelsesfarge/ønsker ulykke).
Generelt ville jeg dekket til skuldre og utringning med et sjal i kirka, hatt litt lengre skjørt og strømper evt lukkede sko, dersom man skal i en kirke.
Forøvrig var jeg og så på en vielse i kirken en helg her, bruden hadde ivory kjole, og det var tre brudepiker i 5-6-årsalderen. Det så rett og slett forferderlig ut at den ene brudepiken hadde kritthvit kjole når de andre hadde ivory. Skikkelig grelt og ekkelt. Så de som har brudepiker bør passe på at de matcher, så det ikke blir ulekre bilder...
Er du i tvil, så spør bruden eller forloveren/moren hennes, de har sikkert en formening om hvordan stilen blir. Jeg tenker at om alle kommer i bunad og lange kjoler så er det veldig kjedelig å være den eneste med litt mindre tekkelig antrekk. Tenk på at du selv skal føle deg vel utover kvelden når alskens tanter, onkler og bisarre mennesker har fått seg et par glass vin og skal sjekke opp de lettkledde unge damene;)