Kjerringråd mot soppinfeksjon

KristinLouise

Gift med forumet
Jeg så disse rådene på barnimagen.com og tenkte at kanskje noen kunne ha nytte av dette:

Sopp
Har prøvd ut en rekke råd mot sopp-plager selv. Det eneste som har hjulpet er å unngå enhver form for sterke såper både til klesvask og kroppsvask. Bukser som er av tynne luftige materialer (olabukse er et definitivt fy-fy) anbefales for å unngå svette. Og så det mest effektive av alt: naturell yoghurt til vask av vagina. Ta på mye, gjerne slik at noe kommer opp i skjedeåpningen og skyll av. Det høres grisete ut men det virker! Ps. Husk å merke boksen før den går tilbake til kjøleskapet….
Hilsen linda



Jeg har selv erfart at c-vitaminer hjelper mot sopp i skjeden. Jeg har kjøpt natrium ascorbat (hvitt pulver) på apoteket og rører en halv teskje ut i vann/juice i forbindelse med tre måltider i løpet av dagen. Verdt et forsøk! Hilsen Torill


Jeg har vært plaga med sopp, og har spurt både her og der om detter etter flere kurer. Her er noen ufarlige tips: ( Mer kjerringråd)
1) Ikke bruk tøymykner i vaskemaskinen når undretøy vaskes.
2) Ikke bruk resirkulert toalettpapir. Gjerne mykt papir.
3) Vask undertøyet på 90 grader innimellom. 40 grader som mye undertøy krever, er for lite til å drepe bakteriene.
Jeg kan ikke garantere at man kureres, men de forebygger en stund, i alle fall. Jeg har sett positive resultater av å kutte ut tøymyknerern. Da gikk det lengre mellom hver infeksjon.
MVH Jorun
 


Mitt tips er å bruke bomullstruser istedet for akryl og andre stoffer!

Dessuten liker jeg den med dopapir! Var ganske "rasert" i høna ei stund etter at jeg gikk på do så masse etter graviditeten, brukte sånn resirkulert First Price/Euro Shopper eller noe, til 5 kr per 100 meter, nå bruker vi SUPERMYKT Lambi til 25 kr per 100 meter, men det er absolutt verdt det, føler meg mye bedre nedentil!

 
Hmm, bruker også resirkulert, liker det bedre enn mykt jeg da!
Men kan kanskje være lurt å ha mykt etter fødselen?![8|]
 
jeg leste et sted at det kunne være lurt å ha med en føner i sykehusbagen, for å tørke seg nedentil etter bad/dusj/vask. kan fort bli sårt med håndkle....
 
ah, når du nevner det så tror jeg at jeg også har lest noe om føner en gang..
og at det kan være godt å spyle seg med vann nedentil mens man tisser..
 
smart! [:)]

tror forresten føneren kan være grei å ha når som helst egentlig, for å forhindre sopp - fukt i underlivet gir gode vekstvilkår for sopp, så hvis man føner i tillegg til håndkle, kan man kanskje forhindre sopp?
jeg bare gjetter da, er jo ingen lege [;)]
 
hmm, ja det er mulig.. særlig hvis man er plaget med sopp sikkert!
 
ORIGINAL: ventejente

det med naturell yoghurt er ikke lurt i følge min JM!!! Bare et dumt kjerringråd sa hun. [8|]

 
heheh, ja det høres jo litt rart ut å skulle smøre seg med yoghurt nedentil...
meen mulig det funker?[8|]
 

 
 
 
moren min ble skikkelig solbrent en gang, og smurte seg med naturell yoghurt.
det funka som bare det! og andre jeg har snakket med har brukt naturell yoghurt til diverse sår/nupper/kviser etc og yoghurten har leget det. så jeg tror ikke at naturell yoghurt er så dumt jeg. det er jo utrolig lindrende + det er masse bra legende og naturlige stoffer i det.... men det er jo selvsagt opp til hver enkelt da [:)]
 
SÅ BRA FÅR DEG DA ..DU ER HELDIG, FÅR DET ER NOE DRITT..[8D] NOEN SIER AT OLIVENOLJE HJELPER MØT SÅNT NOE OG.[:D]
 
ORIGINAL: Lilla26

er 26år å har aldri hatt d sopp.å første gang gravid,men fortsatt ingen sopp...er så glad,for mange syter å klager om hvor jævlig d e å ha d..e e bare så forbanna heldig,syns e....man får d visst viss man  går m string truser v  graviditet,men e har jo aldri hatt d,så........(heldige meg???????!!!!!!!!!)sorry å skryte av  aldri ¨hatt d,men måtte bare få sagt d..[:D][:)](lucky me[8D])

 
Det er jo ikke sagt at alle som går med stringtruser ved graviditet får det da.. Det er lettere å få det når man er gravid, pga hormonforandringer i kroppen, og det er lettere å få det om man bruker trange klær som f. eks dongeribukser eller stringtruser. Om man er flink med hygienen, og flink til å bytte undertøy, så kan man forebygge mye. Truseinnlegg er ikke anbefalt fordi det er lettere for bakterier å blomstre opp hvis man bruker det, bytt heller truser oftere. [;)]
Selv bruker jeg forsatt strintruser og kommer til å gjøre det så lenge jeg føler at det ikke er ubehagelig.
Jeg har heller aldri hatt sopp, og håper selvfølgelig at jeg kan klare å unngå det.... Høres ikke videre behagelig ut det andre forteller om her inne nei.. [:'(][:)]
 
hmm... har hatt sopp i et og et halv år, einaste som funka litt va yougurth opp i skjeden... tok ei sprøyte å sprøyta litt inn[;)]

fikk soppen etter en antibiotika kur[:'(] å etter det har den søtte som støpt fast...[8D]

har prøvd:
ikke bruke string truser
ikke bruke trange bokser
ikke vaske med såpe der nede (gjør d ikke no heller, begynner å klø med en gang)
har prøvd alle forskjellige sorter sopp kremer osv...
bare bruke bomullstruser..


å sikkert mye mer[;)]

så no går ej på en canesten kur... (IGJEN) å håper den forsvinner[:)]
 
Back
Topp