Kjerringråd mot diverse plager.

Mayb31

Elsker forumet
Tips som hjelper mot ødem og svangerskapskløe.
Jeg var veldig plaget av vann og hevelse I kroppen og fikk av min akupunktør denne matlisten med mat som skal hjelpe med å fordrive vann: druer, salat, makrell, tang, svarte soyabønner, alfalfa og noe som heter adukibønner.
I tillegg hjelper det å spise mais, hvitkløk, kålrabi, sitron, løk, reddik, persille, drikke te-sorter som jasmin-te og grønn-te, korn som bygg og rug.

Jeg var også plaget av svangerskapskløe og fikk beskjed om å kutte ut sukkker og dempe melkeforbruket mitt, i tillegg til å spise mye av maten ovenfor.
Nå er jeg er gravid i 35. uke, kløen er helt borte og jeg er ikke lenger så nummmen og hoven i hendene og beina som jeg var før.
Ps! Å ligge høyt med beina er også kjempeviktig!

Høyt blodtrykk
Jeg er gravid i 18 uke og siden jeg ble gravid har jeg hatt høyt blodtrykk. jeg har vært innlagt på sykehuset og har FÅTT medisinsk behandling i form av tabletter jeg tar hverdag. men legene og jordmora har ikke funnet ut hvorfor jeg høyt blodtrykk, vi tror at det skyldes stress eller tvillinger (har enda ikke tatt ultralyd). kjerringrådet mitt er havregrøt og hvitløk.
HAVREGRØT:kokes med vann i par minutter og nytes med et glass saft eller juice, hverdag. melk anbefales ikke da det ikke er gunstig for en med høyt blodtrykk.
HVITLØK:Skjær to fedd hvitløk i skiver, sett det på brødskiva eller tygg dem som de er, daglig. ha masse vann foran deg, da dette er sterke saker for en som er gravid.
Etter at jeg begynte med dette har blodtrykket mitt gått ned fra 160/110 til 150/90. jeg har spist dette i en uke og merker også at hodepinen og "uro" i hjertet er som dunstet bort med hvitløken. jeg kan garantere at det virker!!
pssst! jeg har ennå ikke blitt å trimme, tror det har enda bedre virkning, hvis tabletter og "stressdemping" ikke får blodtrykket ned.
hilsen Karen Anne

Leddsmerter
Leddsmerter kan dempes med magnet-terapi! Magnetene ka brukes på flere områder: de lindrer smerte, reduserer betennelse, øker blodsirkulasjon, beskytter mot og lindrer infeksjoner og hjelper kroppen til å kvitte seg med avfallsstoffer. - Cecilie

Sopp
Har prøvd ut en rekke råd mot sopp-plager selv. Det eneste som har hjulpet er å unngå enhver form for sterke såper både til klesvask og kroppsvask. Bukser som er av tynne luftige materialer (olabukse er et definitivt fy-fy) anbefales for å unngå svette. Og så det mest effektive av alt: naturell yoghurt til vask av vagina. Ta på mye, gjerne slik at noe kommer opp i skjedeåpningen og skyll av. Det høres grisete ut men det virker! Ps. Husk å merke boksen før den går tilbake til kjøleskapet….
Hilsen linda

Jeg har selv erfart at c-vitaminer hjelper mot sopp i skjeden. Jeg har kjøpt natrium ascorbat (hvitt pulver) på apoteket og rører en halv teskje ut i vann/juice i forbindelse med tre måltider i løpet av dagen. Verdt et forsøk! Hilsen Torill
Jeg har vært plaga med sopp, og har spurt både her og der om detter etter flere kurer. Her er noen ufarlige tips: ( Mer kjerringråd)
1) Ikke bruk tøymykner i vaskemaskinen når undretøy vaskes.
2) Ikke bruk resirkulert toalettpapir. Gjerne mykt papir.
3) Vask undertøyet på 90 grader innimellom. 40 grader som mye undertøy krever, er for lite til å drepe bakteriene.
Jeg kan ikke garantere at man kureres, men de forebygger en stund, i alle fall. Jeg har sett positive resultater av å kutte ut tøymyknerern. Da gikk det lengre mellom hver infeksjon.
MVH Jorun

Søvnproblemer
Jeg er i uke 32 og har gått på yoga siden uke 23. Der får vi også råd innen naturmedisin om hva som kan hjelpe mot forskjellige ting. Det jeg syntes har hjulpet mine søvnproblemer er å bruke lavender olje i et varmt bad før jeg legger meg. Du skal blande oljen med litt melk før du heller den i vannet, for da flyter ikke ojlen på toppen. Du burde helst ikke bruke det hver kveld.
Vennlig hilsen Lise

Kløe
I mitt første svangerskap klødde jeg noe sinnsykt på magen. Fikk tips av ei god venninne om å bruke en krem fra "Frei öl" med a- og e- vitaminer. Det er en tynntflytendet lotion som er lett å få smurt inn på magen. Den fungerte som en vidunderkur for min del; kløen forsvant, og ikke fikk jeg et eneste strekkmerke heller!!! Nå er jeg i gang med svangerskap nummer to, og kjenner at kløen melder seg. Skal ut og kjøpe en flaske av vidunderkuren etterpå, og tenkte at jeg skulle dele dette tipset med andre kløende medsøstre med voksende mager. Kremen får man kjøpt i helsekostbutikker eller på apoteket. Den samme produsenten har også en massasjeolje med e-vitaminer. Hilsen Kathrine

Jeg var VELDIG plaget med svangerskapskløe da jeg gikk gravid for 2 år siden. Og det er veldig lite informasjon om svangerskapskløe. Det er selvfølgelig ikke "vanlig" kløe på magen f.eks. Da dette er noe de fleste er plaget av. Jeg hadde sår over hele kroppen. Sov ikke på flere uker. La meg til og med ute i snøen for å slutte å klø. Stort sett så får man bekjed om å bruke Hvitvask. Men dette hjalp ikke meg, så jeg ble sendt til en hudspesialist. Han hadde hatt et tilfelle før meg, og hun hadde blitt kvitt plagene sine. Jeg fikk lysbehandling (samme som psoriasis-pasienter) + at jeg fikk allergi-medisin (ikke skadelig for fosteret). Etter få behandlinger så sluttet jeg å klø. Behandlingen må tas to-tre ganger i uken hele svangerskapet, men det var jammen verdt det. Legen sa også at det ofte ble værre ved neste svangerskap. Men da vet man hva man skal gjøre. Håper noen får nytte av tipset. Marianne.
Vann i kroppen
Rød bønnesuppe hjelper mot vann i kroppen. Kjøp harde røde bønner (fåes kjøpt i innvandrerbutikker). La de ligge noen timer i vann før du koker dem. Resultatet blir suppe-aktig. Du bør spise litt hver dag. Det smaker ikke noe spesielt godt, men det hjelper!

Vanskelig å snu seg i sengen?
Hei. Jeg har et kjempe bra tips til de som begynner å bli store og har vansker med å snu seg i sengen. Jeg har tatt et putetrekk og puttet en plastpose inni, legger den under rompa når jeg legger meg. Da sklir jeg rundt på den andre siden som ingenting og slipper å løfte meg rundt. Dette er virkelig verd å prøve. Blir putetrekket for lite kan du også prøve med en søppelsekk under lakenet, da sklir du også lett rundt.
Vennlig Hilsen Ann Jorunn

Smerter i skjeden/perineum etter fødselen
Godt varme grønnsåpe bad med rumpa i en balje.

Hentet fra www.barnimagen.no

Back
Topp