Kjerringråd for å få fortgang i fødsel

augustmor

Flørter med forumet
For de av oss som begynner å bli veeeeeldig klare for å få fart på sakene: Her er noen kjerringråd!
 
Varme kluter på brystene eller stimulering av brystvortene vil frigjøre hormonet oksytosin (det hormonet som gjør at det gis ned melk når barnet suger.) Dette hormonet kan bidra til at livmora begynner å trekke seg sammen, noe som kan ende i rier hvis kroppen er klar for det. Men vær forsiktig. For intens nippel snurring kan sette i gang maserier som kan bli slitsomme for både deg om ikke minst for ungen. Gro Nylander anbefaler i boka "På vei" at første runde med slik stimulering bør gjøres under oppsikt av helsepersonell, og med CTG registrering på for å se om barnet tåler det stresset det er å bli utsatt for kraftige kynnere.. I alle fall skal en ikke gjøre dette mer enn en time i slengen og ikke mer enn to ganger i døgnet

Samleie er kanskje ikke det som frister mest helt på tampen av svangerskapet... Men det er en god fødsels-igangsetter! Sæd inneholder prostaglandiner som virker modnende på livmormunnen, og orgasme gir livmorsammentrekninger som kan gå over i veer. Dette er rikshospitalets "oppskrift"

Dette virker ikke alltid, men gir den beste måten å starte fødselen på en naturlig måte.
Ligg på ryggen med hodet og skuldrene godt støttet opp av så mange puter som du synes er behagelig. Partneren skal stå på kne med ansiktet mot deg mellom beina dine. Løft det ene benet så foten hviler på hans skulder. Gjør det samme med det andre benet. Selv om denne stillingen ikke er behagelig gjør den det mulig for penis å trenge så langt inn at penishodet berører livmormunnen.
Det er ikke nødvendig at du får orgasme, men en orgasme kan starte sammentrekninger som senere danner det rytmiske mønsteret for de tidlige veene.
Nå han har hatt sædavgang bør han bli inne i deg i ca 5 min., og du skal ligge i samme stilling med bena høyt i 10-15 min så livmorhalsen blir badet i sæd. Det er også viktig å stimulere brystvortene med hendene eller tungen, dette kan gi virkning også uten samleie. Ca 20 min med stimulering avbrutt av andre former for kjærtegn passer de fleste kvinner.
Etterpå: slapp av og døs gjerne litt. Selv om du ikke har startet sammentrekningene i livmormusklene, har du ganske sikkert hjulpet livmormunnen til å åpne seg raskere

Vær aktiv. Gå tur. Dette kan hjelpe til at babyens hode festes, og starte rier. Andre foretrekker vindusvask, bilvask, løping i trapper, eller å hoppe tau. Hver sin lyst. Pass bare på at du ikke sliter deg ut. Det kommer snart ei anledning hvor du trenger å ha litt overskudd!!

Akupunktur kan gir både for modning og for å starte opp/forsterke rier. Jeg fikk akupunktur for å sette i gang riene, og det fungerte!

Akupressur kan kanskje hjelpe? Det er tre hoved punkter som kan frembringe fødsel: oppe i ganen rett bak tennene, fire fingerbredder ovenfor ankelen på indre side, og mellom tommelen og pekefingeren.

Bio gladin som selges i helsekost foretninger inneholder de samme stoffene som er i sæd. Svelges hele og tas flere ganger for dagen.

Klyster/ Lakserende olje Å få fart på magen, skal også få fart på fødselen. Visstnok…

Bringebærblad-te sies å bidra til at riene settes i gang. Bladene skal gjøre sitt til at både hud og livmor utvider seg. Drikk 2-3 kopper om dagen. Du kan også prøve bringebærkapsler, som etter sigende skal være enda mer effektive.

Kanel skal virke stimulerende på livmoren og føre til sammentrekninger. I gamle dager brukte man også kanel under fødselen for å forsterke fødselsveene.
Kanel kan drikkes som te (legg kanelstenger i kokende vann.), spises i stor mengder på grøt (rømmegrøt påstås jo å være gunstig i seg selv), eller blandes med vann til ei tykk guffe som spises.

Dessuten er det diverse du kan spise og drikke. Rømmegrøt, bitter lemon, nattlysolje, solbærolje, ananas... Lista er eviglang. Men om noe av det faktisk fungerer er vel uvisst...
(hentet fra ammetaka.no)
Fødepizza #1 [:D]





Pizzadeig:
9 dl hvetemel
1 pk gjær (tørr/fersk)
1 ts salt
3 ss olivenolje
3 dl vann
---
La deigen heve ca. 30 min.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Fødepizza #2 [:D]


Pizzafyll:
2 ss margarin
1 stor løk
500g kjøttdeig
1 boks tomater + 2-3 ss tomatpurè eller
1 boks tomatpurè
2-3 hvitløksfedd
1-2 ts malt muskat
1 ts salt
½ ts pepper
½ ts oregano
½ ts basilikum
ca. 2 dl vann
ost
---
Stekes på 225oC i ca.20 min til deigen er gulbrun og sprø, og osten begynner å smelte og få farge.
 
 






Pizzadeig:
3 dl vann
3ss olje
1 pk gjær
1ts salt
ca 500g hvetemel
---
Varm vann og olje til 37 grader,
og bland sammen med resten av
ingrediensene.
Kna deigen godt, og hev til
dobbel størrelse.



Pizzafyll:
4-500g kjøttdeig
4 fed hvitløk (ingen hvitløk - ingen fødsel!)
salt
pepper
chilipulver
1 glass Verona eller Napoli tomatsaus (ikke nødvendig å bruke hele glasset)
1 boks sjampinjong
1 rød paprika (eller en halv rød og en halv gul)
oregano
revet jarlsbergost
---
Press hvitløken og brun kjøttdeig sammen med hvitløk, salt, pepper og godt med chilipulver.

Kjevle ut deigen til et rektangel, og legg den i langpannen. La den etterheve noen minutter. Forstekes i ca.5 min. på 225oC. Ha på fyll, og la pizzaen steke videre på 225oC i ca.20 min.

(hentet fra mensviventer.no)
 
 
 Lykke til!
 
Mange gode råd her[:D] Men tror jeg venter til mannen kommer hjem i fra nordsjøen. Tror jeg får litt panikk om noe skulle starte nå.
 
Tror det kan være lurt ja... [;)] Selv har jeg diverse ting jeg MÅ gjøre før jeg jobber meg gjennom desperasjonslista... Bl.a må jeg pakke sykehusbaggen [:D] (noen er litt tregere enn andre ja...)
 
ORIGINAL: maritk
jeg beklager hvis jeg ikke er sånn kjempeentusiastisk og sprer masse tro på disse kjerringrådene ;) men det er klart at fysiske ting som aktivitet og sex sikkert har en effekt som er mer "målbar" enn litt kanel f..eks

 
Er nok veldig enig med deg der, og det er jo en grunn til at det kalles kjerringråd! Ingenting av dette er jo akkurat vitenskaplig bevist effektivt! Men, blir jeg desperat nok vil jeg nok gyve løs på kraftige doser med kanel om så må til [;)] 
 
fikk løst til og prøve bio gladin.hørtes ut som d var noe som kunne hjelpe.noen som har prøv d tru?
 
 
no har eg vert og kjøpt bio glandin.eg e bare så desperat!!!men hjelp dm va dyr,får håpe dm funke!!!!
 
til dere som virkelig trur på dette med kjerringråd.va ikke helt sikker selv helt til nå.bynte idag med bringebærkapsler og bio gladin,nå har d bynt og småblød litt av skjeden,ringte jordmora og hun sa at d var noe som var i gang.om d var ren tilfeldigheit eller om d var kapslene er ikke godt og vite,men jeg trur kapslene=)
 
begynte med di i går på dagen,på kvelden bynte eg og blø..d gikk fort,så om d va d eller ikke e ikke sekkert og sei...
 
skjer inga ting.har rie/kynne anna kvær time.blir så irritert når d stoppe opp.men har ikke kynne/rie i hele magen.kjenner d bare helt der nede,rundt hoftene,så vet ikke hva jeg skal kalle d for..føler d er som og skulle starte en bil og ikke få star på den.
håper vannet går snart!!!
 
har ingen anelse om man må blø før at d skal komme noe rier først,men d er d som har skjed med meg vertfall..
 
ORIGINAL: Karo

Vi gikk tur 1,5 time kvelden før jeg fødte(mye oppover), samt spiste lefser med MASSE kanel på.


 
Det blir helgens oppskrift her i gården! Sambo ville ikke ha sex i går fordi det ville passe så utrolig dårlig at jeg fødte i dag (viktig møte på jobb...) [:D] Så han lovte å lade opp til en skikkelig innsats i helgen [;)] 
 
Karo; du har virkelig en av  de skjønneste babyene jeg har sett! Gratulerer!!!
 
ORIGINAL: MitaSa

dagen i går:
til middag hadde vi fødepizza nr 2 (så no stinka vi alle kvitølk...hihi)
så tok vi oss en spaser tur ned i fjøra og spekulerte. fant mange store albueskjell som kan vere gode å ha til såre brystvorter!!! (TIPS TIPS!!!!)
så åt vi kanelbolla då vi kom opp igjen..
slappa av og såg film og så vart det då vi gjekk å la oss.
men nei.. ingen ting..
VIL FØDE NO!!!
Blir jo rastlaus og sprø av å sjå på at alle føder her inne!!! EG OG VIL!!!!

 
Beundringsverdig innsats! [:D]
 
ORIGINAL: MitaSa
om d ikkje virka so har vi iallefall fått dagen til å gå!![:D]

 
Sånn tenker jeg også... For hver dag som går er vi nærmere målet!
 
Back
Topp