Kjenner jeg er såååååååå

Lykkeliten_84

Forumet er livet
VIP
LEI AV Å VÆRE KVALMEN! [:'(][:'(][:'(][:'(][:'(]

ORIGINAL: turteldue

då er vi to søte deg... [:(]

har vært kvalm siden uke 4

Stakker deg [:o]

Min kvalme begynte først i forrige uke, men nå er jeg faktisk kvalmen hver dag! Begynner i 12 tiden og er der konstant til jeg legger meg igjen. Slitsomt, og vemmelig.

Du er flink! Kanskje vi venter jenter? [:)]

skulle nesten tro det..
du må finne ut hva som hjelper deg..
for meg så er det marsj tilbake i sengen og sov i noen timer...

skulle nesten tro det..
du må finne ut hva som hjelper deg..
for meg så er det marsj tilbake i sengen og sov i noen timer...

Sover til kl er 12 hver dag jeg, kan jo ikke sove vekk hele dagen. Men er det som hjelper her, det og noen friske matvarer, som frisk yoghurt, sitron....noe friskt.

Kan ikke sove vekk hele dagen, får høre det når mannen kommer hjem da [8D]

Føler så med dere...Her kom kvalmen snikende rundt uke 5 ca..Husker ikke, men er en hel evighet siden...[8D]

Håper den snart går over...[&o]

Hvorfor er vi egentlig kvalme...jeg mener, er det en grunn til det? Eller gjør kroppen det kun for å være jævlige mot oss?

Gravid med kvalme og oppkast

Redaksjon: Heidi Thornhill, lege

Hvorfor er jeg så kvalm om morgenen?

Kvalme og oppkast i den første halvdelen av graviditeten er svært vanlig. Kvalmen kan imidlertid inntreffe i ulik grad. Mange opplever kun litt morgenkvalme og en enkelt brekning, mens andre er plaget av voldsom kvalme og kaster opp en rekke ganger. Omtrent 40 prosent av alle gravide er kvalme i starten av svangerskapet.

De fleste kvinner blir bra etter de første tre månedene, og kun helt få har problemer etter fire-fem måneder.

Hvorfor kaster man opp?

Man har ingen sikker forklaring på kvalme og oppkast i svangerskapet, men det er nærliggende at det skyldes hormonpåvirkning eller en ubalanse i blodsukkeret. Graden av kvalme følger nøye konsentrasjonen av svangerskapshormonet hCG i kroppen. Det er imidlertid ikke sikkert at dette hormonet alene gir kvalme.
Det er dokumentert at kvinner som er kvalme under svangerskapet ikke så ofte aborterer. Dette kan være en trøst når kvalmen står på som verst. En stressende livssituasjon og overbelastning gjør ofte kvalmen verre. Det foregår også studier på om bakterien som forårsaker magesår (helicobakter pylori) også fører til svangerskapskvalme.

Kan kvalmen og brekningene skade?

Tilstanden går svært sjelden ut over fosteret. I begynnelsen av svangerskapet er fosteret svært lite og krever derfor lite energi. Dette får barnet fra moren, nærmest uansett hvordan hennes ernæringstilstand er. Senere i svangerskapet kan voldsom kvalme og oppkast gi dårlige vekstvilkår for barnet fordi det er stort nok til å kreve en del energi. For de fleste er kvalmen da over.

Ved alvorlige tilfeller kan det oppstå en uttørring av kroppen. Hvis man blir svimmel, har liten og konsentrert urinmengde, blir tørr i munnen og får sprukne lepper, skal man kontakte lege. Behandlingen av uttørring består i å gi væske. Hvis væsken ikke kan holdes nede, blir den gitt intravenøst.

Hva kan man gjøre selv for å unngå kvalme og oppkast?

Følgende råd kan hjelpe i de fleste tilfeller:
Spis små og hyppige måltider. Spis små porsjoner med ca. to til tre timers mellomrom, også selv om du ikke er sulten.
Drikk mye væske. Helst ti til tolv glass om dagen. God væske er vann, juice og urtete.
Unngå fettrik mat.
Unngå sterkt krydret mat.
Unngå alkohol.
Unngå koffein.
Spis gjerne tørre kjeks, tørt, ristet brød og lignende.
Noen studier viser at ingefær kan virke kvalmestillende. Drikk ingefærte eller spis ingefærtabletter. Det er ikke sikkert det hjelper.
Hvil flere ganger om dagen. Det gjør godt å legge seg ned. Prøv å ha både hodet og bena litt høyere enn resten av kroppen
Hvis man har morgenkvalme, er det ofte god hjelp i å spise litt før man står opp av sengen. (Det nytter ikke å gå ut og tisse eller å hente maten først, da virker det ikke!). Få en annen til å servere en liten frokost på sengen, eller forbered et brett med mat kvelden før som kan stå klar ved sengen.
Stå rolig opp, og unngå brå bevegelser.
Sitt oppreist etter måltidet, så tyngdekraften kan hjelpe deg med å holde maten nede.
Det kan være til hjelp i å spise litt før man går til sengs. Gjerne yoghurt, brød, melk eller frokostblanding. Det kan også hjelpe å spise litt om natten.
Hvis det er bestemte lukter som utløser kvalmen, så prøv å unngå disse.
Det kan være fornuftig å vente litt med å pusse tennene etter et måltid, slik at dette ikke utløser brekninger.
Å få frisk luft og litt mosjon kan også hjelpe. Det er lurt å gå en liten tur hver dag, både fordi man kan trekke pusten uten å bli plaget av så mange lukter, og fordi det øker appetitten. Sov gjerne med åpent vindu.
Unngå røyking. Røyking er meget skadelig for fosteret, og røyking nedsetter appetitten.
Når skal man oppsøke lege?

Oppsøk lege dersom:

Ingenting av det ovennevnte virker.
Du kaster opp mer enn tre-fire ganger om dagen.
Du går ned i vekt.
Du får blodig oppkast, eller oppkast som ser ut som kaffegrut.
Du har tegn til uttørring: Svimmelhet, tørrhet i munnen og tørre, sprukne lepper, mindre mengde urin (den blir mørk og lukter sterkt).
Hva kan legen gjøre?

Legen vil ta blodprøve og urinprøve for å finne ut om du er uttørret. I mange tilfeller kan det hjelpe med kvalmestillende midler, og legen bestemmer hvilke som er å anbefale i graviditeten.
Noen kvinner blir så uttørret at de må innlegges på sykehus og få væske intravenøst. Dette hjelper de fleste. Antagelig hjelper det med miljøskifte og omsorg også.

Etter et opplegg av Christel Bech, sykepleier og Vibeke Manniche, barnelege, Ph.D.

fordi at energi inntaket til kroppen gjerne er fordårlig, eller for høyt.
pga at reka tar mesteparten av energien til kroppen.
som gjør at kroppen igjen blir "tom" og vi greier ikke å opprettholde rett energi balanse...

Sperminator: Ring til
Sandnes Naturmedisinske Senter

Langgata 41 -43, 4306 Sandnes
51 66 62 20

Si at du vil ha en akupunktur time mot kvalme.. første gangen må de nok ta utredning på deg og spør masse rare spørsmål om mens og alt mulig - den koster 800(de kan jo sette nåler mot andre ting og, migrene allergier - gudene veit...), deretter koster det bare 380 per behandling. Jeg har vært VESENTLIG bedre fra kvalmen siden forrige onsdag når jeg var hos akupunktøren min!! [:D]

alvani: hei har vært kvalm i mange uker no, og må virkelig si at akupuntur har ikke hjulpet meg.
svigermor er utdannet akupuntør. hun har forsøkt å behandle min kvalme, noe som ikek har hjulpet.

alvani: hei har vært kvalm i mange uker no, og må virkelig si at akupuntur har ikke hjulpet meg.
svigermor er utdannet akupuntør. hun har forsøkt å behandle min kvalme, noe som ikek har hjulpet.

Nei, det er dessverre ikke alle som har like god effekt av det - men han her er iaffal DYKTIG! :) .. Jeg tar jo også akupunktur i forhold til migrene.. Men sist gang satte han noen nåler rundt leggene et sted, som det føltes som om det gikk strøm i de... vet ikke om de utgjorde noe, men det var litt morsomt, var helt støl i fremsiden av leggene etter behandlingen ;)

Bare for all del ikke tro at disse folkene på SUS som setter nåler er samme greia. de driver og spikrer i deg nåler. de kan umulig drive med akupunktur. Jeg kommer ALDRI mer til å la noen på SUS sette nåler i meg. Fy fader jeg ble forbanna.. haha.. blir forbanna bare jeg tenker på det [8D]

God klem[:)][:)][:)]

ja det er kjempe kjedlig. Eg har kasta opp nesten kvar dag i ei veka nå. Og er kvalm heile tida. men det eg syns hjelper er frisk luft, mye kvile, litt små turar ut av huset, Har ellers drukket ein del ingefær te syns det hjalp. Passer på at eg ikkje blir sulten fo da er det gjort, da kaster eg opp. Blir mange jenter her ser det ut til [:)]

Føler også med det dere. Kvalmen er no herk.[:(] Jeg blei vell kvalm rundt uke 6 og begynte å spy rundt slutten av uke 7. Har så og si spydd hver dag siden da, og gjerne opp til flere gang om dagen.[:'(] No er jeg heldigvis på bedringensvei så spyr bare om kvelden.
Gleder meg til jeg blir helt kvitt kvalmen.

*sniker litt*

uff stakkar deg snuppa [&o]
Sikkert en fattig trøst akkurat nå når det står på, men jeg var kvalm fra testen var positiv til jeg var i uke 14. Spydde flere ganger om dagen, våknet om natta pga kvalme og brekninger og gikk ned i vekt. Men sakte men sikkert trakk den seg litt tilbake.
Nå er jeg i uke 21, lille i magen sparker, ruller og koser seg inni der, og det føles ut som en evighet siden den kvalmen var her.
Men jeg trudde innimellom at jeg var enden nær da det sto på.
Håper du blir bedre snart!!

Stor god bedring klem[:)]

ORIGINAL: SistemannIMagen

*sniker litt*

uff stakkar deg snuppa [&o]
Sikkert en fattig trøst akkurat nå når det står på, men jeg var kvalm fra testen var positiv til jeg var i uke 14. Spydde flere ganger om dagen, våknet om natta pga kvalme og brekninger og gikk ned i vekt. Men sakte men sikkert trakk den seg litt tilbake.
Nå er jeg i uke 21, lille i magen sparker, ruller og koser seg inni der, og det føles ut som en evighet siden den kvalmen var her.
Men jeg trudde innimellom at jeg var enden nær da det sto på.
Håper du blir bedre snart!!

Stor god bedring klem[:)]

Hyggelig at du sniker, hihi [:D]

Jeg skal ikke engang påstå at jeg har hatt det like jævlig som deg, fy søren det hørtes slitsomt ut. Stakker [&o]
Godt det har gitt seg nå, bare tenker på alle som kan spy i flere mnd. Uff...nei, jeg er bare kvalm, ikke noe brekninger eller noe. Men kvalmen gjør meg sliten, mildt sagt...

Godt å høre at det er masse liv og røre i magehulen din, tenk at du er halvveis, går fort dette! [:D]

Sender en klem i retur [;)]

ORIGINAL: første mann

ja det er kjempe kjedlig. Eg har kasta opp nesten kvar dag i ei veka nå. Og er kvalm heile tida. men det eg syns hjelper er frisk luft, mye kvile, litt små turar ut av huset, Har ellers drukket ein del ingefær te syns det hjalp. Passer på at eg ikkje blir sulten fo da er det gjort, da kaster eg opp. Blir mange jenter her ser det ut til [:)]

Du har det værre enn meg, god bedring.

Men har merket at å gå tur faktisk hjelper på, tror jeg skal begynne å gjøre det ja [:D]

Back
Topp