Utrolig flott.
Jeg bor i Lofoten, og nå for tiden er det grusomt å være bilist her oppe.
Vi har smale og svingete veier, og fartsgrensene er 80 i ubebodde strøk og 60 i bygdene.
Vi som bor her kjenner veiene og har ingen problemer med å holde fartsgrensen, mange kjører gjerne 20 km fortere (idioter). Dette fører jo til mange farlige situasjoner hele året, men nå på sommeren er det værre.
Problemet nå for tiden, er at veiene er overfyllte av campingbiler og -vogner, og turister i personbiler. Disse er veldig redde for veikantene, og kjører som regel i 60-70 i 80-sonen, og 40-50 i seksisonen. Jeg forstår det, de kjenner ikke veiene og vet hvordan svingene er sånn som vi gjør. Problemet er at de oppfatter kanskje ikke at det samler seg en hale på 2-10 biler bak dem, så de slipper ikke folk forbi. Og veldig mange av disse som samler seg bak skal kjøre langt, jeg f.eks. har 30 min fra byen og hjem, andre skal lengre. Når folk kjører så mye under fartsgrensen så blir kjøretiden veldig mye lengre. Det er da folk råkjører. Senest i går så jeg en forbikjøring som fort kunne ha endt med en front mot front, pluss at det kom to biler til imot etter den første, og den bilen som ble forbikjørt risikerte jo også å bli blandet inn. Det ironiske er at både jeg og bilen foran kjørte av hovedveien 2 minutter senere, noe han som kjørte forbi selvsagt ikke kunne vite, men han ville sett det om kan ikke tok den livsfarlige forbikjøringen av to biler, like før en bakke.
Jeg blir skikkelig provosert over alle som skaper slike situasjoner. Folk som ikke slipper forbi, og folk som på død og liv må kjøre forbi selv om de mangler sikt og plass. Viktig å få dette frem.