Kjenner dere livmorkanten?

I89

Flørter med forumet
Jeg er nå i uke 12 å kjenner ingen antydning til livmorkanten. Er dette noe jeg burde bekymre meg for? Er også redd for å fortelle om graviditeten til familie på grunn av at jeg føler meg så lite gravid.

Når man går gravid første gang så vet man ikke hva man skal kjenne etter- så forrige gang kjente jeg det ikke før livmora var kommet godt over skambeinet..

Vanlig å "miste symptomer" når man bikker de magiske 12 ukene, 2 trimester er mer symptomvennlig enn det første og siste.

Så du trenger nok ikke å bekymre deg :-) Når skal du til første kontroll?

Tror ikke du trenegr å bekymre deg. Jeg følte meg også veldig lite gravid første gang, og tok en tidlig ul i uke 12 bare for å virkelig forstå at det var sant. Synes å huske at jeg ikke kjente livmorkanten før nærmere 15-16 uker tror jeg...

Jeg har vært på første kontroll for ca 2 uker siden. Der fikk jeg bestilt tidlig UL men fikk ikke komme før den 3/8. Ellers ville ikke legen lytte etter hjertelyd når jeg var på kontroll. Hadde vært betryggende om jeg hadde hørt hjerteslagene til den lille:) har lest om MA og er kanskje derfor jeg er så bekymret. Håper bare dagene går fort til jeg skal på UL. Men er fortsatt usikker på om jeg skal fortelle familien om graviditeten.

Jeg skjønner godt hva du mener, med at det er vanskelig å fortelle det når man ikke klarer helt å tro det er sant selv. Legen min ville heller ikke lete etter hjertelyden på første kontroll sist. Men jeg overtalte henne og ble skuffa. Livmora lå for langt nede i bekkenet til at vi kunne høre noe. Men fram til det motsatte er bevist er du gravid :) Prøv å nyte det, er ikke så mye annet du kan gjøre egentlig :)

I89 skrev:
Jeg har vært på første kontroll for ca 2 uker siden. Der fikk jeg bestilt tidlig UL men fikk ikke komme før den 3/8. Ellers ville ikke legen lytte etter hjertelyd når jeg var på kontroll. Hadde vært betryggende om jeg hadde hørt hjerteslagene til den lille:) har lest om MA og er kanskje derfor jeg er så bekymret. Håper bare dagene går fort til jeg skal på UL. Men er fortsatt usikker på om jeg skal fortelle familien om graviditeten.

Akkuarat som jeg har det :) fikk ikke tid til ul før 2 august og klarer liksom ikke helt å tro på det før jeg får se det.

Doppleren på legekontoret er visst ikke i orden, og jordmor har ferie så får ikke hørt noe der.

Har ikke fortalt familien enda, og håper å vente til etter den ul-en. Men magen vokser nå, så jeg får bare bruke vide topper frem til det :)

Har litt mage fra før, så synes det er vanskelig å kjenne etter.

Ja jeg kjenner kanten, å har kjent den i noen uker. Men er vanskelig å kjenne akkurat hvor høyt den går, siden den på en måte gradvis går innover + at jeg har et lag med polstring på magen fra før :)

MiniBolle2012 skrev:
Har litt mage fra før, så synes det er vanskelig å kjenne etter.

Samme her (bare stryk "litt"....).

Jeg var også bekymra for det. JM kjennte heller ikke livmor kanten når jeg var i uke 12. Nå er jeg i uke 13 og da kjennte hun den. Da fikk jeg også høre hjertet slå. Kjempe fornøyd! for meg var det veldig viktig med den kanten, for jeg var så opptatt av den sist svangerskap (tenk akkuratt inni der ligger babyen!!) og jeg har mye mer forhåpninger om at alt skal skje tidligere denne gang.. Jeg var også litt i tvil om jeg egentlig var gravid. Men selv om du ikke kaster opp og er kvalm, har du andre symptomer? Stol på kroppen din :) Du er nok midt i grensen for å finne den eller ikke. Jeg vet ikke helt om det er livmora jeg kjenner, men JM sa den var der. Så kanskje JM kjenner den hos deg neste gang :)

Back
Topp