Kjenne spark?

Søtnos*

Glad i forumet
Jeg nevnte for jordrmor i går at jeg tror jeg kjenner spark på kveldene, er 14+3 uker på vei. Det trodde ho ikke kunne stemme, man pleide ikke kjenne spark før etter uke 16...

Hva tenker dere?

Er du fleregangsfødende så har jeg hørt du kan kjenne det tideligere enn det.

Emlas skrev:
Er du fleregangsfødende så har jeg hørt du kan kjenne det tideligere enn det.

Dette er nr 2....

er jo rart at so mangen i veke 13+X og i veke 14 skrive at dei kjenne spark, om det ikkje er mulig.. 

Eg trur du kjenne vetle spira som sparka, eg :-))

Med nr 1 kjente jeg første bevegelsene i uke 14 og første tydelige spark i uke 17. Da hadde jeg morkaka fremme også. Så jeg vil tro at det er mulig å kjenne det tidligere enn uke 16 som andregangs siden en vet hva en skal kjenne etter. Men om en kjenner tydelige spark eller bare bevegelse er jo opp til hvordan en tolker det en kjenner.

For å være ærlig har jeg mine tvil på at det stemmer! Men, man vet jo ikke! Jordmoren min trur heller ikke det, kjempesnill og søt dame! Som faktisk har 6 barn, og skulle jo tru hun virkelig ville vist hva som var luft/tarmer/bevegelser. Og hun syns 14 uker er for tidlig med tanke på str og kraften et så lite foster har.. Og det høres jo veldig logisk ut i mine ører:)

Et spark er et spark, men bevegelser er noe annet enn spark. Dette er mitt tredje svangerskap og jeg VET hva jeg skal kjenne etter. Jeg kjente bevegelser i dag (ikke et spark) selv om man kanskje kaller det for et spark er det ikke alle som mener det.
Det kan godt hende at jordmoren har rett på de fleste tilfeller, men det står i de aller fleste uke"oppdateringer" i uke 12/13 at "allerede nå er det noen som merker liv hvis de kjenner godt etter".
Ikke vet jeg, det eneste jeg vet er at jeg vet hvordan og hvor luftbobler er. De er ikke på samme plass som der jeg kjente bevegelser iallefall..

Klart det kan være tilfelle:) Er en flergangsfødene i tilegg så er sjangsene store for at det er spark du kjenner. Jeg har hørt at en kan som flergangsfødene kjenne spark i uke 11:) eller spark (kjenne liv så tdilig)

Jeg kjente spark fra uke 14 sist, det er det ingen tvil om :) 

Jeg tror ikke på at folk kan kjenne det fra uke 10, men at noen kan kjenne det før uke 14 lar seg sikkert gjøre... 
Det er forskjell på folk, følsomheten i magen, beliggenheten av barnet og morkake osv, det er ingen fasit! 

Men man må jo også huske, det er ikke livmoren som oppfatter sparkene, men det rundt. Dvs barnet må sparke hardt nok til å "bevege livmorveggen" og det tviler jeg sterkt på at et barn på 5 cm klarer... MEN, det er bare hva jeg tror, det finnes ikke fasit på slikt som dette

Da jeg var på første jordmor time med gutten min i uke 16 spurte hun om jeg hadde kjent bevegelse i magen. Jeg sa jeg hadde kjent sånn sommerfugelaktig berøring o.l. men at jeg ikke var sikker i det hele tatt på om det var fra babyen. Hun derimot var bombesikker på at det var fra babyen, så jordmødre har tydeligvis forskjellige meninger også.

Ja, mye skjer på kort tid, så kan jo fint skje! :) Men, noen som skrev uke 11 her, da er jo faktisk babyen bare 9 uker:P Jeg er skeptisk :P Hehe:) Men, jeg skal ligge rolig og virkelig kjenne etter noen ganger i dagen som kommer nå! Er jo 14+1 i dag, så kan jo håpe:))

Jeg kjenner ikke sånn "bang" spark lissom, ,men at det er noe som fyker rundt inni der... Jeg mener det er babyen altså.

Jeg kjente første spark med storebror i uke 13. I uke 15 kjente jeg ca annen til hver tredje dag, i uke 17 kjente jeg daglig:-) jeg var førstegangs med han.

Vanskelig sak å bevise/motbevise, men jeg vet at jeg har kjent bevegelse allerede. Spark er en litt annen sak, for det krever en større kraft, men uke 16, tja, hadde latt det skli fort gjennom øra jeg JEG tror man kan kjenne det før, ikke alle, men noen kan!

Back
Topp