Kjenne liv

Feb24

Flørter med forumet
Hey girls!

Hvordan er det for dere mtp det å kjenne liv? Er 29+3 idag, og kjenner liv gjennom dagen, men mer som romstering og vil si det er svakt til tider. Har hatt perioder der hun mer poker meg. Som førstegangsfødende er jeg usikker på når man skal ringe føden og for hva. Romstering er jo bevegelser, selv om de ikke er så kraftige. Eller?

Romstrering er også bevegelse ja. Men det skal være like mye og tror ikke kraften i seg selv skal gå ned. Men hvor større de er, hvor mindre plass har de, så blir ikke nødvendigvis store spark som før.
Men ring føden en gang for mye, enn en gang for lite. De vil heller du ringer. Det er ingen på føden som kommer til å himle med øynene eller noe, de foretrekker at man ringer med bekymringer.

https://www.sshf.no/behandlinger/lite-liv-i-svangerskapet
På OUL fikk jeg et info-skriv som snakka om det. Finner ikke det på nettet nå, men her er mitt sykehus sitt info om lite liv.

Jeg fikk anbefalt denne siden https://kjennliv.no/ .
Har også vært inne en gang pga lite liv, men det var falsk alarm heldigvis. Nå har jeg lært meg at på stressende dager kan lille i magen være rolig i litt lengre perioder i forhold til på hviledager. Virker som om hun reagerer på min indre uro.
Det er det eneste mønsteret hos meg da, men jordmor sa at ikke alle har et mønster og at det kunne variere litt.

Men, en telefon til føden er aldri en telefon for mye ❤️ bare ring om du er usikker så gir de deg tips og evt tar deg inn.

Jeg har hatt flere uker/måneder med en megarolig mageboer, mens nå de siste 3-4 dagene har han klikket helt, til den grad at det tidvis gjør vondt :happy8 Så fra «lever han enda?» til full macarena på noen dager, med andre ord! Er 30+0 i dag :happy: Lurer på om han har flyttet på seg der inne!

Jeg fikk anbefalt denne siden https://kjennliv.no/ .
Har også vært inne en gang pga lite liv, men det var falsk alarm heldigvis. Nå har jeg lært meg at på stressende dager kan lille i magen være rolig i litt lengre perioder i forhold til på hviledager. Virker som om hun reagerer på min indre uro.
Det er det eneste mønsteret hos meg da, men jordmor sa at ikke alle har et mønster og at det kunne variere litt.

Men, en telefon til føden er aldri en telefon for mye ❤️ bare ring om du er usikker så gir de deg tips og evt tar deg inn.
Kan godt være hun var rolig pga stressende og aktiv dag, ja. Da jeg la meg i sengen og fikk roet meg ned og mannen leste for magen var det full baluba der inne! Samme med inatt da jeg var på do. Men ja, kjenner jeg heller skal ringe og forhøre meg på føden neste gang istedenfor å tute til mannen.

Kan godt være hun var rolig pga stressende og aktiv dag, ja. Da jeg la meg i sengen og fikk roet meg ned og mannen leste for magen var det full baluba der inne! Samme med inatt da jeg var på do. Men ja, kjenner jeg heller skal ringe og forhøre meg på føden neste gang istedenfor å tute til mannen.
Så bra ❤️ Ja, hos meg sitter det ofte i litt stress i kroppen etter aktive timer og etter litt mat og faktisk hvile så pleier det å bli som vanlig ❤️ føden er veldig imøtekommende så det er alltid greit å ringe de om du er usikker.

Jeg merker at bevegelsesmønster har endret seg fra tydelig spark («kakk»), til mer åling. Tenker åringen ikke nødvendigvis er like kraftig som et hardt spark.

Snakket også tidligere med føden om dette med at bevegelser varierer i mengde dag for dag (gjennom dagen). Hun sa at det frem til ca uke 34 var relativt mye plass, så det kan være litt variasjon i mengden bevegelse, men at hvis du legger deg ned og kjenner etter liv en times tid (når det normalt er liv), så skal du kjenne bra med bevegelse.

Jeg er andregangs, og kan si at det har vært ekstrem forskjell i hvor mye liv jeg har kjent på nummer en og to. På førstemann lå morkaka foran, så kjente ganske lite, og hvor mye varierte veldig fra dag til dag, avhengig av hvordan han lå. Hadde han vært nr to og hun jeg har i magen først, hadde jeg lurt på om han levde. Men han kom ut veldig frisk og fin, så var bare morkake foran kombinert med at han ikke var så stor, som var grunnen til at jeg ikke kjente så mye.

Hun jeg har i magen nå, er totalt bajas. Føles mest som hun turner, men veldig tydelige bevegelser og har ikke avtatt i styrke. Er i uke 32 nå.

Tror egentlig ikke det finnes en fasit, men at det er lurt å heller få en kontroll for mye enn en for lite hvis du er usikker.

Jeg kjenner stor forskjell på mengde liv mellom nr 1 og 2. Hadde morkaka foran sist og det påvirker hvor mye man merker det. Det var mer romstering og aldri de tydelig sparkene man noen ganger ser på videoer/bilder. Med nr 2 er også morkaka foran, men siden jeg har vært gravid før så har baby mye mer plass og beveger seg myye mer. Tydelige rykninger og bevegelser i magen som både kjennes og sees. Snakket med jordmor om det og hun sa at det gjerne er sånn når man er flergangsfødende. Livmora utvider seg fortere fordi den har vært stor før og dermed får baby mye større plass fortere. Har snakket med venninner om det som har opplevd det samme også :)

Så ja….tenker det kan variere hva som er liv og at om det er det som er normalt for din baby så er det greit. Og er man i tvil så ringer man føden :)

Jeg er andregangs, og kan si at det har vært ekstrem forskjell i hvor mye liv jeg har kjent på nummer en og to. På førstemann lå morkaka foran, så kjente ganske lite, og hvor mye varierte veldig fra dag til dag, avhengig av hvordan han lå. Hadde han vært nr to og hun jeg har i magen først, hadde jeg lurt på om han levde. Men han kom ut veldig frisk og fin, så var bare morkake foran kombinert med at han ikke var så stor, som var grunnen til at jeg ikke kjente så mye.

Hun jeg har i magen nå, er totalt bajas. Føles mest som hun turner, men veldig tydelige bevegelser og har ikke avtatt i styrke. Er i uke 32 nå.

Tror egentlig ikke det finnes en fasit, men at det er lurt å heller få en kontroll for mye enn en for lite hvis du er usikker.
Jeg har morkake foran, så antar det har noe å si også, ja. Lå også langt nede på SF mål ved første måling, ikke at det trenger ha noe å si, annet enn at jenta kan bli litt liten. Hun følger kurven sin, men ligger fortsatt under gjennomsnittet enn så lenge. Er jo mange faktorer som kan spille inn :) godt å lese det dere skriver!

Jeg kjente mye mer liv første gang. Morkaka lå bak, og magen hoppet og bølget seg så pass mye at både elever, kollegaer og folk i butikken kommenterte det. Ut kom en rolig jente som aldri girer opp farten om vi ikke motiverer henne. Sparka ferdig fra seg i magen, hun! :laughing001

Denne gangen har jeg morkaka foran og kjenner mindre liv. Kjenner baby flere ganger hver dag, men ikke så ekstremt.

Men (!) i går stakk plutselig foten hennes ut. Jeg så konturen av hele fotbladet oppover mot ribbeina mine og kunne klappe på den. Sprøtt!! Jeg tenker at kanskje morkaka ikke ligger frempå hele livmoren, men mer nederst/ midten, eventuelt til siden ..

Hey girls!

Hvordan er det for dere mtp det å kjenne liv? Er 29+3 idag, og kjenner liv gjennom dagen, men mer som romstering og vil si det er svakt til tider. Har hatt perioder der hun mer poker meg. Som førstegangsfødende er jeg usikker på når man skal ringe føden og for hva. Romstering er jo bevegelser, selv om de ikke er så kraftige. Eller?
Kjenner masse liv gjennom hele dagen, men fra uke 29/30 gikk bevegelsene over fra å være harde og brå til å bli mer glidende og myke. Begynner å få mindre plass og det merkes godt. Hvis du er usikker ville jeg tatt kontakt med føden, heller en gang for mye enn en gang for lite. :)

Jeg har hatt flere uker/måneder med en megarolig mageboer, mens nå de siste 3-4 dagene har han klikket helt, til den grad at det tidvis gjør vondt :happy8 Så fra «lever han enda?» til full macarena på noen dager, med andre ord! Er 30+0 i dag :happy: Lurer på om han har flyttet på seg der inne!
Jepp, det er ingen tvil - han har snudd seg med hodet ned :happy: I går kjente jeg hikke langt nede, som forklarer endringen i bevegelser. Kjenner mye mer opp mot ribbeina på høyre side, der han sparker nå, kanskje pga morkakens plassering?

Jepp, det er ingen tvil - han har snudd seg med hodet ned :happy: I går kjente jeg hikke langt nede, som forklarer endringen i bevegelser. Kjenner mye mer opp mot ribbeina på høyre side, der han sparker nå, kanskje pga morkakens plassering?
Igår var det fælt med romstering i hele magen, og kjente bevegelse både oppe til venstre og nede til høyre samtidig. Mistenker turning og vendinger der inne. Kjente også hikke nede til venstre. Spent på hvordan jeg kjenner henne når hun har lagt seg skikkelig, da jeg har morkake som ligger høyt oppe foran, men som samtidig går bakover (om det gir mening haha)

Igår var det fælt med romstering i hele magen, og kjente bevegelse både oppe til venstre og nede til høyre samtidig. Mistenker turning og vendinger der inne. Kjente også hikke nede til venstre. Spent på hvordan jeg kjenner henne når hun har lagt seg skikkelig, da jeg har morkake som ligger høyt oppe foran, men som samtidig går bakover (om det gir mening haha)
Jeg har også morkake høyt oppe og bak. De siste ukene (UL uke 30,32 og jordmor uke 33) har hun ligget i hodeleie og lavt så de tror ikke hun klarer å snu seg før termin, men for å være ærlig kjennes det fortsatt ut som om hun er overalt der inne :hilarious:

Fikk bekreftet at han lå med hodet ned hos jordmor på tirsdag :happy: Spennende å se om han blir der fram til fødsel!

Er det andre som har en liten som elsker å presse seg opp under ribbeina på én side samt sparker langt ute på siden og ikke foran? De sidesparkene er vonde altså, føles ut som om jeg blir full av blåmerker på innsiden. Ganske sikker på at hun fortsatt ligger i hodeleie.

Er det andre som har en liten som elsker å presse seg opp under ribbeina på én side samt sparker langt ute på siden og ikke foran? De sidesparkene er vonde altså, føles ut som om jeg blir full av blåmerker på innsiden. Ganske sikker på at hun fortsatt ligger i hodeleie.
Jepp, 100% likt som her! Drit auu

Jepp, 100% likt som her! Drit auu
Det eneste som hjelper her er å legge seg ned på andre siden. Da glir hun ned med tyngdekraften og jeg får en pause til hun gjør det samme på andre side og jeg må snu meg igjen :hilarious:

Noen flere som har babyer som er syyykt aktive når man er ute og går? Trodde han skulle bysses i søvn, men neida, her er det karatespark i ribbein og hamring i blæren hele veien :happy8 Digg kombo med kynnere med andre ord…

Back
Topp