Kjenne liv

Jeg har kjent liv hver dag siden 18+5. Noen dager mer enn andre, avhengig av hvordan han ligger, og jeg har morkaken foran så det er nok mye som blir dempet. Ikke noe fast mønster enda, men merker at han generelt er aktiv etter måltid, aktivitet og om natten.

Kjenner ikke så mange sånn heftige spark enda, men hu gir seg svakt til kjenne hver dag nå. Begynte å kjenne ca uke 19 denne gang - har morkaken litt i veien for de sparkene denne gangen!

Husker ikke nøyaktig når jeg begynte å kjenne regelmessig, men tror det var rundt uke 17+noe. Her virker det som at det er et fast mønster på når babyen er våken og når hun sover. Virker som at hun sover mellom 3-4 timer av gangen og våkner til etter måltidene mine. Om natten vet jeg ikke for da sover jeg, men tror hun også sover for hun er i bevegelse når ejg legger meg og så blir hun rolig.
Er 21+3 i dag og det er skikkelig tydelige spark/bevegelser som kjennes både innvendig, utvendig og kan sees utvendig.

Det er så koselig å kjenne babyen sin :Heartred
Jeg kjente første gang i uke 19, i påskeuken. Kjente ikke bevisst etter før dette. Etter det har jeg kjent etter flere ganger om dagen og kjenner babyen flere ganger i døgnet. Er mye spark midt på magen litt under navlen hehe:love017 Han våkner om morningen, etter mat og når vi skal legge oss. Så sovner han med meg hehe

Kjente bobling nå og da i noen uker, men var vel uke 18 eller 19 det plutselig ble et tydelig "dult" og spark. Og etter det var det daglig.
Merker ikke alltid like mye om dagen om jeg driver med mye, men om kvelden og natta merker jeg uansett omtrent.
Og i natt ble det enda kraftigere. Så spennende.

Førstegangsfødende og morkaka bak, og mange kg ekstra.

Begynte å kjenne liv i veke 19, og har vel eigentleg kjent det kvar dag sidan :) Førstegongs og morkaka foran. I starten var det mest på kveldane når eg fekk satt meg ned, men nå er det jamnt utover dagen. Begynner å bli litt kraft i han, så nå kan gubben au kjenne det frå utsida:love017

Kjent daglig siden uke 17. Har morkaken framme så ikke hver dag det er like sterke spark. Men siste dagene vibrerer magen nåt baby sparker

Har kjent liv daglig siden ca. uke 15 tror jeg (andregangs). Nå er det mye aktivitet hver kveld, men kjenner det også innimellom hver dag. I går var det for første gang et spark som var synlig utenpå :Heartred (21+4 i dag). Dette varierer jo veldig fra person til person, og hvordan morkaka ligger, så det er vel derfor det først er fra uke 28 man skal registrere aktivitet hver dag:

Kjent det regelmessig å sterkt siden påskeuka (har morkaken på fremrevegg) kjenner liv hver dag, mest på kveldstid når jeg ligger på sofaen feks. Siste par dagene har jeg kjent mindre, men likevel litt så regner med han har sparka mot morkaken feks så jeg ikke kjenner det :happy: Er 23+4 idag.

Hei, litt småredd nå. Førstegangsgravid. Har kjent «bobling» flere ganger til dagen i noen dager nå, men tror ikke jeg har kjent i dag uke 21+5. Bør vel kjenne daglig når man først har begynt å kjenne liv?

Hei, litt småredd nå. Førstegangsgravid. Har kjent «bobling» flere ganger til dagen i noen dager nå, men tror ikke jeg har kjent i dag uke 21+5. Bør vel kjenne daglig når man først har begynt å kjenne liv?
Nøyaktig samme som meg! Også 21+5, og i dag har det vært rolig i magehuset. Jeg har dog kjent liv tydelig siden uke 15, så det er rart at det er så stille.

Ikke nødvendigvis :) De første gangene jeg kjente liv her, kunne det brått gå dagesvis imellom. Og det er først etter uke 21 at jeg har kjent det tydelig hver dag. Jeg er selv 22+1 idag. Og selv nå, selv om jeg kjenner liv, er det ikke hver dag det er mye eller kraftig. Prøv å drikk noe veldig kaldt eller spis noe søtt, sett deg ned og slapp av og se om det etter en stund er noe bevegelse - men er du urolig, er det bedre å ringe jordmor en gang for mye, og få litt mental ro, enn å gå og bekymre seg:Heartpink

Nøyaktig samme som meg! Også 21+5, og i dag har det vært rolig i magehuset. Jeg har dog kjent liv tydelig siden uke 15, så det er rart at det er så stille.
Og du blir ikke nervøs? Prøver å tenke at den har god plass enda synes det er vanskelig å finne noe konkret på nett. Trodde jeg skulle kjenne daglig fra jeg først kjente liksom. Hehe, prøver å ikke være dramatisk

Ikke nødvendigvis :) De første gangene jeg kjente liv her, kunne det brått gå dagesvis imellom. Og det er først etter uke 21 at jeg har kjent det tydelig hver dag. Jeg er selv 22+1 idag. Og selv nå, selv om jeg kjenner liv, er det ikke hver dag det er mye eller kraftig. Prøv å drikk noe veldig kaldt eller spis noe søtt, sett deg ned og slapp av og se om det etter en stund er noe bevegelse - men er du urolig, er det bedre å ringe jordmor en gang for mye, og få litt mental ro, enn å gå
Ikke nødvendigvis :) De første gangene jeg kjente liv her, kunne det brått gå dagesvis imellom. Og det er først etter uke 21 at jeg har kjent det tydelig hver dag. Jeg er selv 22+1 idag. Og selv nå, selv om jeg kjenner liv, er det ikke hver dag det er mye eller kraftig. Prøv å drikk noe veldig kaldt eller spis noe søtt, sett deg ned og slapp av og se om det etter en stund er noe bevegelse - men er du urolig, er det bedre å ringe jordmor en gang for mye, og få litt mental ro, enn å gå og bekymre seg:Heartpink
ok, takk for svar, ble litt lettere nå. Førstegangs, så helt fersk. Tenkte at når jeg først kjente liv ville jeg kjenne det hver dag, vet liksom ikke hva som er normalt. Synes det er vanskelig å finme noe konkret på nett også, er nok fordi det er veldig individuelt. Men takk for svar,

Og du blir ikke nervøs? Prøver å tenke at den har god plass enda synes det er vanskelig å finne noe konkret på nett. Trodde jeg skulle kjenne daglig fra jeg først kjente liksom. Hehe, prøver å ikke være dramatisk
Jo, blir litt urolig.. Men velger å tro at han bare har snudd litt på seg. Men går det flere dager uten bevegelse så kommer jeg til å be jordmor eller fastlege om å sjekke for hjertelyden.

Jo, blir litt urolig.. Men velger å tro at han bare har snudd litt på seg. Men går det flere dager uten bevegelse så kommer jeg til å be jordmor eller fastlege om å sjekke for hjertelyden.
Ok, takk for svar Vet jo det kanskje er tidlig ennå, men har lyst på liv og bekreftelse hele tiden

Hvis det hjelper, så var det likt med førstemann her. Da kjente jeg liv fra uke 15, kunne kjenne spart på utsiden av magen fra uke 19, og likevel hadde han noen rolige perioder frem mot uke 20-22. Jeg husker det kun fordi jeg skrev det ned, i frykt for samme greie i neste svangerskap. Og jammen ble det slik nå også! Vet du hvordan morkaken din er plassert? Min er plassert foran, og det kan gjøre det vanskelig å kjenne sparkene. Det blir som en dempende pute mellom sparkene og det du kan kjenne. Jeg kjenner for eksempel ikke spark midt på magen hvis hun ligger litt sidestilt, men jeg kan kjenne når hun spenner nedover, oppover eller mer bakover. Men i perioder spenner hun ut og frem - og det har jeg fortsatt problemer med å klare å kjenne, må sitte helt helt heeeelt stille og følge med hvis jeg skal ha sjangs :)

Back
Topp