Kjenne liv

MorT

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Snøfnuggene 2025 ❄️
Er 13+1 i dag og har de siste dagene kjent små bevegelser i magen. Tror ikke det er luft. Kan det være babyen jeg kjenner allerede? Føler mange sier at det er helt umulig. Ved første svangerskap kjente jeg ikke liv før i uke 18. Da hadde jeg morkaken foran på magen, nå er den på toppen. Noen andre som kjenner tendenser til liv?:)

Jeg er og 13+1 i dag etter menstermin, og er sikker på at jeg har kjent liv de siste dagene. Med første kjente jeg første bevegelsen i uke 15. Med nr 2 var det litt senere.

Er 13+1 i dag og har de siste dagene kjent små bevegelser i magen. Tror ikke det er luft. Kan det være babyen jeg kjenner allerede? Føler mange sier at det er helt umulig. Ved første svangerskap kjente jeg ikke liv før i uke 18. Da hadde jeg morkaken foran på magen, nå er den på toppen. Noen andre som kjenner tendenser til liv?:)

Jordmor sa til meg at det var helt umulig. Kun innbilning, og at det var håpløst å kjenne liv. Men jeg begynner å tro hun kan ta feil. Er så mange her som kjenner liv. Jeg har ikke kjent noe, men så vet jeg ikke helt hva jeg skal kjenne etter.

Sniker litt :) i mitt første svangerskap og andre var jeg syltynn og kjente liv tidelig. Det sies at jo tynnere man er jo lettere kenner man bevegelsene :) jeg kjente fostre fra uke 9/10 ca innvendig og fra uke 11 kjente folk det utvendig. Så det er abselutt mulig at du kjenner bevegelse :) morkake plassering har å mye og si:) med nr 3 lå den forran å stengte mye for å kjenne bevegelser gjennom hele svangerskapet :) nå er jeg 10 uker og kan til tider kjenne små små dult innvendig :)

Jordmor sa til meg at det var helt umulig. Kun innbilning, og at det var håpløst å kjenne liv. Men jeg begynner å tro hun kan ta feil. Er så mange her som kjenner liv. Jeg har ikke kjent noe, men så vet jeg ikke helt hva jeg skal kjenne etter.
Spurte du når hun mener det er mulig å kjenne liv? Jeg har forsøkt å google, men finner ingenting om når de medisinsk mener det er mulig, altså hva som er tidligste mulige tidspunkt.

Spurte du når hun mener det er mulig å kjenne liv? Jeg har forsøkt å google, men finner ingenting om når de medisinsk mener det er mulig, altså hva som er tidligste mulige tidspunkt.

Nei, men burde gjort det. Jeg tror det er reellt at enkelte kjenner bevegelse, selv om jeg ikke har kjent det. Har du kjent det? Skal på TUL i morgen, da skal jeg huske å spørre
:happy:

Last edited:
Helt mulig! Jeg er 13+6 og har kjent liv i 3-4 uker nu. Nå er det helt tydelige bevegelser<3 kjenner spark og bevegelse på innsiden :)

Spurte to jordmødre og en jordfar i dag. Stort sett kjenner de fleste liv fra uke 20, og noe senere. De som har født tidligere kan kjenne liv noen uker før uke 20 (da sommerfugl bevegelser bare). De mente noe annet var tull og innbilning. Ikke skyt budbringeren, jeg bare siterer de jeg spurte på St Olav.

Spurte to jordmødre og en jordfar i dag. Stort sett kjenner de fleste liv fra uke 20, og noe senere. De som har født tidligere kan kjenne liv noen uker før uke 20 (da sommerfugl bevegelser bare). De mente noe annet var tull og innbilning. Ikke skyt budbringeren, jeg bare siterer de jeg spurte på St Olav.
Det er tydelig at de ulike jordmødre/helsepersonell er veldig uenig på dette området:) Har snakket med to forskjellige jordmødre som begge mente det var mulig å kjenne liv lenge før det du fikk beskjed om:)

Det er tydelig at de ulike jordmødre/helsepersonell er veldig uenig på dette området:) Har snakket med to forskjellige jordmødre som begge mente det var mulig å kjenne liv lenge før det du fikk beskjed om:)

Det aner meg og. Rart at det er så mange her inne som kjenner det lenge før.

Uke 20 var innmari seint, og jeg vet jeg kjente før det med første, for da hadde jeg ultralyd i uke 17 hvor jeg kjente babyen samtidig som jeg så bevegelsene på ultralyd.

Uke 20 var innmari seint, og jeg vet jeg kjente før det med første, for da hadde jeg ultralyd i uke 17 hvor jeg kjente babyen samtidig som jeg så bevegelsene på ultralyd.

Ja, jeg synes også det. Mulig det er noe de sier for ikke å stresse folk. Jeg har ikke kjent noe enda, men så er jeg førstegangs :)

Sniker.

Syns dette høres så rart ut, at de som skal kunne mest om dette sier sånne ting. Da jeg var førstegangs kjente jeg tydelig bevegelse i uke 16+4 tror jeg, og da hadde jeg nok kjent små dult før det også. Men jeg visste jo ikke hva jeg skulle kjenne etter, så det var først da jeg var 100% sikker liksom. Så spark på utsiden av magen da jeg var 19+0.

Sniker.

Syns dette høres så rart ut, at de som skal kunne mest om dette sier sånne ting. Da jeg var førstegangs kjente jeg tydelig bevegelse i uke 16+4 tror jeg, og da hadde jeg nok kjent små dult før det også. Men jeg visste jo ikke hva jeg skulle kjenne etter, så det var først da jeg var 100% sikker liksom. Så spark på utsiden av magen da jeg var 19+0.

Hehe du får ta det med St Olav, ikke vet jeg :)

Sist var jeg 18uker og da kjente vi sparkene på utsiden av magen. Og har hadde jeg kjent liv i 7uker på innsiden allerede. Høres meget rart ut at noen kan påstå det. Ikke at jeg bryr meg egentlig, for jeg vet jo selv hva jeg kjenner av bevegelser. Og, meste parten av livet mitt har jeg ikke vært gravid. Så jeg vet at tarmen ikke sender slike bevegelser:hilarious:

Jeg er helt sikker på at noen kjenner det veldig tidlig, men det er viktig at man også vet at det er helt normalt å kjenne bevegelser senere i svangerskapet! Når så mange snakker om at de kjenner daglige spark i uke 11 så er det lett å bli bekymret om man ikke gjør det. Derfor tror jeg jordmødrene sier det ikke er mulig/vanlig å kjenne liv så tidlig..

Jeg tror det for mange er ønsketenkning. Vi venter så på at lille skal "bevise" at den er der, og kjenner så etter. Om tarmen min beveger seg er ikke det noe jeg ellers har vært opptatt av å kjenne, og derfor vet jeg ikke hvordan det føles. Stikk og småsmerter nederst i magen har jeg sikkert hatt før, uten at jeg var obs på det. Så jeg venter til jeg er over 17 uker hvertfall før jeg forventer ordentlige bevegelser :)

Kjenner lette dunk på ene siden, 14+2 nå. Synes egentlig det er veldig ekkel følelse å kjenne bevegelser :shy: overrasket over å kjenne det nå, hadde forventet fiskehale og sommerfugler i litt lengre tid. Kjennes ut som at baby snur seg rundt.

Back
Topp