Kjempetørst!

Lene!

Glad i forumet
Er det flere enn meg som plutselig er kjempetørst hele dagen? Klokken er ikke 13 en gang og jeg har drukket langt over en liter!

hmm, jeg har fått svansgerskaps diabetes, å jeg tørster oxo masse.. men når j tørster sånn er blodsukkeret høyt.. kanskje få skjekka det??

Ja, har noen perioder :) 
Men det er helt normalt :)

Her går det ca 3 liter vann om dagen. Supertørst!

jepp.. spesielt når jeg er på jobb.. :)
Veldig uvant for meg, men duverden så sunt med de 2 literne med vann istedenfor en halvannenliter pepsi max!

"Råd til gravide (og andre voksne)
  • Drikk før du blir tørst: Når kroppen sier ifra at den er tørst er det ofte et tegn på at væskebalansen allerede er i ulage. Sørg derfor for å drikke jevnt hele dagen. Når du er i fysisk aktivitet eller trener på varme sommerdager er det spesielt viktig å holde seg hydrert.
  • Drikk vann: Gravide trenger i utgangspunket mer drikke. Og mange opplever også å bli ekstra tørste i svangerskapet. Unngå å drikke kaffe, te og andre koffeinholdige drikker – de er vanndrivende og virker mot sin hensikt. Unngå også for mye drikke som inneholder salt eller sukker. Mange drikker mineralvann som Farris som et godt alternativ for sukkerholdig brus. Vær imidlertid oppmerksom på at de inneholder salt. For mye salt kan gi høyt blodtrykk! Vann er den beste drikken. Punktum. Blir imidlertid vann kjedelig i lengden, kan du lage mye godt av ulike frukter og bær. Kanskje kan en kald smoothie smake inni mellom? Slike drikker er både delikate å se på, gode og fulle av næring!
  • Sjekk urinen: Om morgenen er gjerne urinen konsentrert og mørk i fargen, men ellers i løpet av dagen skal den være lys og gjennomskinnelig. Mørk urin på dagtid kan være tegn på væskemangel.
  • Hold magen i skyggen: Også fosteret kan bli dehydrert. Kanskje litt rart å tenke på når det ligger godt beskyttet med vann på alle kanter? Fostervannet holder kroppstemperatur. I sterk varme kan imidlertid kroppstemperaturen stige, og dermed blir også fosteret varmere enn det skal. Sterk sol på magen kan også varme opp fostervannet. I motsetning til mor kan ikke fosteret svette, og tåler derfor mindre de temperatursvingningene som sommeren kan medføre. Skygge og rikelig med vann er godt både for mor og foster.
  • Kjøl deg ned: Å kjøle ned kroppen fra utsiden er et godt og forfriskende. Ta et bad eller en lunken dusj. Og sitt gjerne med føttene i kaldt vann eller vass langs stranden. Det er godt for sommerhovne ankler og bein. "

Også jeg har det sånn. Og kaldt vann med isbiter har blitt det diggeste i verden. Så her slår jeg meg løs, og drikker litervis om dagen. Jeg har en regel, og det er. Forsøke å drikke meg utørst tidlig på dagen, for det er så teit. Være kjempetørst på kvelden, for da må jeg opp 5-6 ganger om natta på do. Mitt triks er å drikke masse på dagen, og kjenne seg helt utørst, og prøve å la være å måtte drikke ca 1,5 timer før jeg legger mg. Da har jeg forhåpentligvis bare to turer på do om natta. Jeg er forresten sjekket nøye, og har ikke svangerskapsdiabetes.

Har perioder i løpet av dagen som jeg er kjempetørst. Særlig etter at jeg har sovet. Drikker masse vann om dagen, har alltid en flaske m meg. Aldri før smakt så godt m vann som i de siste mnd:)

Å jada! Har "tørstet ihjel" siden uke 7 jeg! Og siden den uken har jeg gått alt fra 1-3 ganger på do hver eneste natt... Drikker sikkert 3-4 liter vann i døgnet... pluss litt juice!

Men vann er sunt, året rundt!

Back
Topp