Kjempe ubehagelig situasjon med sjefen

RemaFrue

Gift med forumet
Septemberhjertene 2018
Oktoberfruene 2018
Jeg ble i går sykemeldt ut uken, fikk gitt beskjed til sjefen, hvor på han ringer meg 20min seinere å nærmeste skjeller meg ut fordi jeg har vært så mye syk i år.. jeg har brukt 1 egenmelding når tannen min knakk, og ellers har jeg vært sykemeldt to ganger, en i februar og en i juni. Han fortsatte å kjæfte og hentydet til at jeg løy da han mente jeg hadde vært sykemeldt hvertfall 5 ganger, og at jeg måtte sjekke opp i det og sende han "bevis" på at jeg snakket sant. Han sa også at jeg ikke måtte bruke sykemeldingen og hentydet til at jeg burde komme på jobb da det var bruk for meg og det var dyrt for han. Også måtte jeg sjekke opp i regler for sykemelding då han mene jeg har brukt opp retten til sykemelding osv osv ba meg om å komme meg inn på nav å høre for han mente at han skulle ikke betale for dette og at vist det var sånn at han måtte betale de første 16 dagene så måtte vi time det bedre(skjønte ikke hva han mente med å time det bedre, at jeg har vært sykt liksom?) for det var dyrt for han at jeg var syk [emoji849] . Jeg ble utrolig skuffet og syns det var kjempe ubehagelig, det er faktisk sånn at jeg ikke ønsker å komme tilbake på jobb før permisjonen starter, han har jo da heller ikke vært noe flink til å tilrettelegge ei heller skjønner han at jeg ikke kan løfte 15-20kg lenger, da spesielt ikke fra bakken og opp i 1,5m høyde, han forstår ikke at jeg trenger oftere pauser og kjæfter på meg for at jeg ofte må tisse eller bare sette meg ned. De andre jeg jobber med skjønner heller ikke at jeg ikke lenger klarer å holde samme tempo som før, de blir sinte for at de gjerne må gjøre flere av de tyngre, mer krevende oppgavene og går å klager på det, de skjønner ikke at vist jeg skal jobbe som før ligger jeg hele ettermiddagen og natten med intense smerter i ryggen og ikke får sove om natten. Noe Som igjen gjør at jeg presterer ENDA dårligere pga mangel på søvn.
Per dags dato føler jeg meg bare som en byrde på jobb og føler egentlig ikke at det jeg gjør er godt nok. Har fortsatt så lenge fordi jeg ikke har hatt samvittighet til å delvis sykemelde meg, men nå er jeg altså der at jeg ønsker å sykemeldes frem til permisjons start. Er jeg bare hårsår og sutrete? Skal inn på samtale med legen på torsdag, tror dere han vil sykemelde meg ut svangerskapet og om han i det hele tatt kan sykemelde meg ut svangerskapet basert på det jeg skriver her?
Kan også nevne at jeg går på krykker når jeg må gå over lengre strekker, som f.eks ut av huset og ned til bilen, sjefen mente fortsatt at jeg ikke trengte sykemelding og at jeg kunne jobbe, og han skjønte ikke at jeg gikk til legen for p få den sykemeldingen nettopp fordi jeg ikke klarer å jobbe sånn som ting er nå.
På forhånd takk for svar, både kritiske og ukritiske [emoji5]
 
Høres ut som en veldig ubehagelig situasjon!
Mener at det er slik at om legen din har krysset av for at sykemeldingen er svangerskapsrelatert så slipper arbeidsgiver de 16 dagene og får refundert beløpet for din lønn av nav.
Skjønner godt at du ikke vil tilbake når det er slik folk oppfører seg. Håper du får den hjelpen du trenger av legen din!
 
Du må søke til nav om fritak for arbeidsgiverperioden, da slipper arbeidsplassen din å betale de 16 første dagene, da er det nav som gjør det.Dette kan du gjøre hvis sykemeldingen er svangerskapsrelatert. Mener du kan søke fra første sykemelding, så hvis du har hatt flere sykemeldingsperioder de siste mnd så får arbeidsplassen refundert de 16 dagene for disse og :)
Ellers så skjønner jeg at det er kjipt med sjefen, han høres ut som en skikkelig dust :confused:
 
Høres ut som en veldig ubehagelig situasjon!
Mener at det er slik at om legen din har krysset av for at sykemeldingen er svangerskapsrelatert så slipper arbeidsgiver de 16 dagene og får refundert beløpet for din lønn av nav.
Skjønner godt at du ikke vil tilbake når det er slik folk oppfører seg. Håper du får den hjelpen du trenger av legen din!

Ingen av sykemeldingene har vært svangerskapes relatert, det har vært influensa, omgangssjuke og nå da en skade, så det har liksom ikke vært noe mulighet for å krysse av der.
Veldig ubehagelig og jeg håper legen kan hjelpe meg ja, at han forstår meg på en måte, men det kan jo naturligvis bare være jeg som er veldig hårsår [emoji33]
 
Du må søke til nav om fritak for arbeidsgiverperioden, da slipper arbeidsplassen din å betale de 16 første dagene, da er det nav som gjør det.Dette kan du gjøre hvis sykemeldingen er svangerskapsrelatert. Mener du kan søke fra første sykemelding, så hvis du har hatt flere sykemeldingsperioder de siste mnd så får arbeidsplassen refundert de 16 dagene for disse og :)
Ellers så skjønner jeg at det er kjipt med sjefen, han høres ut som en skikkelig dust :confused:

Som jeg svarte hun over, så har ingen av de vært svangerskapsrelatert, jeg har hatt influensa, omgangssjuke og nå en skade, så det har liksom ikke vært rom for det heller.
Han er en skikkelig dust nå i mine øyne hvertfall [emoji31]
 
Nei fy søren det var ikke noe koselig situasjon. Og snakk om en sjef som ikke forstår livets gang. Greit svangerskap i seg selv ikke er en sykdom, men man kan bli syk av det. Jeg selv klarer såvidt å gå. Og jeg får sykemelding. Ikle ha dårlig samvittighet hvis du føler du ikke klarer mer. Er du så dårlig så er du det. Lykke til på samtalen hos legen.
 
Som jeg svarte hun over, så har ingen av de vært svangerskapsrelatert, jeg har hatt influensa, omgangssjuke og nå en skade, så det har liksom ikke vært rom for det heller.
Han er en skikkelig dust nå i mine øyne hvertfall [emoji31]
Høres uansett ut som du nå har behov for en sykemelding iforhold til svangerskapet. Høres ikke bra ut å ha det sånn på jobb slik som du har nå. Ville snakket med legen angående mulighet til sykemelding fram til permisjon.
 
Det er ikke grei oppførsel fra sjefens side, altså. Han kan tenke det så mye han vil, men han burde være profesjonell nok/voksen nok til å ikke si det. I hvertfall lagt det frem på en liiiitt bedre måte hvis han mener du ikke kan sykemeldes mer i forhold til regler. (Finnes det i det hele tatt en sånn regel? Er jo en grunn for at det finnes både egenmelding og sykemelding).

Hadde jeg vært deg hadde jeg glatt sykemeldt meg frem til permisjonsstart UTEN dårlig samvittighet med en sånn drittsjef. Ingen takker deg for at du sliter deg ut på jobb. Helsen kommer først. Spesielt så sent i svangerskapet.
 
Nei fy søren det var ikke noe koselig situasjon. Og snakk om en sjef som ikke forstår livets gang. Greit svangerskap i seg selv ikke er en sykdom, men man kan bli syk av det. Jeg selv klarer såvidt å gå. Og jeg får sykemelding. Ikle ha dårlig samvittighet hvis du føler du ikke klarer mer. Er du så dårlig så er du det. Lykke til på samtalen hos legen.

Helt enig i at svangerskap ikke er en sykdom, men jeg har dog heller ikke hatt noen svangerskaps relaterte sykemeldinger, det har vært fordi jeg oppriktig talt har vært sjuk.
Jeg sliter mye med rygg og bekken for tiden, noe som blir verre og verre, men jeg var klar for å kjempe meg igjennom de siste ukene også, nå derimot har jeg ikke så lyst å gi så mye av seg selv til noen som ikke forstår at jeg virkelig ikke kan jobbe fordi jeg går på krykker [emoji849]
 
Høres uansett ut som du nå har behov for en sykemelding iforhold til svangerskapet. Høres ikke bra ut å ha det sånn på jobb slik som du har nå. Ville snakket med legen angående mulighet til sykemelding fram til permisjon.

Skal snakke med han om det. Håper han forstår situasjonen og meg, og at han i det hele tatt har lov p sykemelde meg helt til perm, det er jo fortsatt noen uker til, 12.sept, så det vil jo evt være en veldig lang sykemelding [emoji22]
 
Skal snakke med han om det. Håper han forstår situasjonen og meg, og at han i det hele tatt har lov p sykemelde meg helt til perm, det er jo fortsatt noen uker til, 12.sept, så det vil jo evt være en veldig lang sykemelding [emoji22]
Han kan iallefall sykemelde deg 4 uker, også er det bare å avtale ny time før sykemeldingen går ut slik at du får ny sykemelding for de siste ukene :)
 
Det er ikke grei oppførsel fra sjefens side, altså. Han kan tenke det så mye han vil, men han burde være profesjonell nok/voksen nok til å ikke si det. I hvertfall lagt det frem på en liiiitt bedre måte hvis han mener du ikke kan sykemeldes mer i forhold til regler. (Finnes det i det hele tatt en sånn regel? Er jo en grunn for at det finnes både egenmelding og sykemelding).

Hadde jeg vært deg hadde jeg glatt sykemeldt meg frem til permisjonsstart UTEN dårlig samvittighet med en sånn drittsjef. Ingen takker deg for at du sliter deg ut på jobb. Helsen kommer først. Spesielt så sent i svangerskapet.

Nei, jeg ble helt paff, altså jeg forstår han jo, men å ringe å skjelle meg ut er jo ikke akkurat veien å gå syns jeg. Han gjorde det jo ikke til at jeg har mer lyst å komme fortere tilbake.
Syns det er rart om jeg ikke kan sykemeldes, jeg har jobbet der i 2 år og har 4 sykemeldinger, en i forbindelse med dødsfall(5dager), en pga influensa (8dager), en pga at jeg spydde(3dager) og nå pga skade.. flere av de på jobben har mange flere sykemeldinger og lengre sykemeldinger enn meg.. derfor skal jeg ta en tur på nav i morgen å forhøre meg der hvordan reglene er og om det er noen?

Det frister veldig, jeg har jo hatt lyst å jobbe så lenge som mulig og så mye som mulig, jeg har vært klar for å kjempe meg igjennom mye smerte for å jobbe helt ut, men nå har jeg mistet helt motet.. håper legen kan og vil sykemelde meg så lenge, permisjonsstart er først 12.sept, så ville jo evt bli en lang sykemelding [emoji22]
 
For en kjip sjef, men sykmelding pga omgangssyke og influensa?

Ja, jeg har vært sykemeldt en gang pga influensa og en gang pga omgangssyke? Er ikke det grunner til å sykemeldes? Eller misforstår jeg? Skjønner ikke hva du setter spørsmålstegn ved eller hvorfor du gjør det
 
Han kan iallefall sykemelde deg 4 uker, også er det bare å avtale ny time før sykemeldingen går ut slik at du får ny sykemelding for de siste ukene :)

Åå, han kan det altså. Syns det er så rart sjefen sier og mener det er noe annet. Han har jo også fortalt meg at jeg har brukt opp egenmeldingene mine, men jeg har bare brukt egen melding 1 dag på 2år [emoji849] eller jeg prøvde å levere en en annen gang, men den godtok han ikke pga jeg hadde liksom brukt opp retten på egenmelding [emoji849]
 
Ja, jeg har vært sykemeldt en gang pga influensa og en gang pga omgangssyke? Er ikke det grunner til å sykemeldes? Eller misforstår jeg? Skjønner ikke hva du setter spørsmålstegn ved eller hvorfor du gjør det

De fleste bruker nok bare egenmeldinger for slike sykdommer ;) Vil tro det er årsaken til spørsmålstegnet.

Du har uansett (utifra hva du skriver) ikke brukt opp retten til sykemelding. Legen kan helt fint sykemelde deg frem til permisjonsstart, og det høres helt klart ut som du bør sykemeldes. Jeg gikk i dag fra 100% til 50% pga svangerskapsplager frem til permisjon. Jeg jobber på kontor og har ikke mer plager enn at jeg ikke har mer overskudd. :p Så at du skal stå med tunge løft på jobb, når du trenger krykker for å gå høres IKKE bra ut :eek:
 
Åå, han kan det altså. Syns det er så rart sjefen sier og mener det er noe annet. Han har jo også fortalt meg at jeg har brukt opp egenmeldingene mine, men jeg har bare brukt egen melding 1 dag på 2år [emoji849] eller jeg prøvde å levere en en annen gang, men den godtok han ikke pga jeg hadde liksom brukt opp retten på egenmelding [emoji849]
Man har da 24 egenmeldinger på ett år, så du har jo ikke brukt de opp. Reglene for sykemelding er at du har rett til 52 uker med sykemelding iløpet av de siste tre årene. Hvis du derimot har vært friskmeldt mer enn 26 uker iløpet av denne perioden begynner perioden på nytt. Altså har du ikke vært sykemeldt iløpet av en periode på seks mnd, også blir sykemeldt starter du på null. Var kanskje litt vanskelig å forstå/ vanskelig å forklare, men man får uansett varsel fra nav når man nærmer seg perioden hvor sykemeldingen er brukt opp :)
 
Nei, jeg ble helt paff, altså jeg forstår han jo, men å ringe å skjelle meg ut er jo ikke akkurat veien å gå syns jeg. Han gjorde det jo ikke til at jeg har mer lyst å komme fortere tilbake.
Syns det er rart om jeg ikke kan sykemeldes, jeg har jobbet der i 2 år og har 4 sykemeldinger, en i forbindelse med dødsfall(5dager), en pga influensa (8dager), en pga at jeg spydde(3dager) og nå pga skade.. flere av de på jobben har mange flere sykemeldinger og lengre sykemeldinger enn meg.. derfor skal jeg ta en tur på nav i morgen å forhøre meg der hvordan reglene er og om det er noen?

Det frister veldig, jeg har jo hatt lyst å jobbe så lenge som mulig og så mye som mulig, jeg har vært klar for å kjempe meg igjennom mye smerte for å jobbe helt ut, men nå har jeg mistet helt motet.. håper legen kan og vil sykemelde meg så lenge, permisjonsstart er først 12.sept, så ville jo evt bli en lang sykemelding [emoji22]

Forstår meg ikke på slike sjefer. De gjør jo ikke akkurat at man får noe særlig til «ansvarsfølelse» i forhold til jobb når de behandler de ansatte på den måten.
Jeg syns jo kanskje det høres ut som du burde sykemeldes uavhengig av skaden du har nå også, hvis det er slik at du har så vondt etter jobb at du ikke får sove.

Jeg ble sykemeldt forrige uke pga bekkenplager. Legen min sykemeldte meg frem til permisjonsstart 17.aug uten spørsmål om jeg ville prøve med kortere sykemelding først. Det er jo en del kortere tid enn det er til din permisjon starter, men du kan jo evt få ny sykemelding før den gamle går ut?
Jeg har kun en deltidsjobb fordi jeg er student, men selv korte vakter på 4 timer gjorde at jeg hadde fryktelig vondt i bekkenet. Jeg ville også egentlig jobbe helt inn, men måtte bare innse at det ikke var verdt å ødelegge meg helt før fødsel. Det ironiske er at nå kjenner jeg knapt noe til vondtene, men det var likt når jeg hadde ferie. En dag på jobb og så var det tilbake, så jeg vet jo at det går bra nå fordi jeg IKKE jobber.
 
De fleste bruker nok bare egenmeldinger for slike sykdommer ;) Vil tro det er årsaken til spørsmålstegnet.

Du har uansett (utifra hva du skriver) ikke brukt opp retten til sykemelding. Legen kan helt fint sykemelde deg frem til permisjonsstart, og det høres helt klart ut som du bør sykemeldes. Jeg gikk i dag fra 100% til 50% pga svangerskapsplager frem til permisjon. Jeg jobber på kontor og har ikke mer plager enn at jeg ikke har mer overskudd. :p Så at du skal stå med tunge løft på jobb, når du trenger krykker for å gå høres IKKE bra ut :eek:

Ja, det var det jeg og trodde, men da hadde sjefen sagt at jeg hadde brukt opp egenmeldingene mine, har brukt for 1 dag på 2år, så skjønte det ikke helt, men han var veldig bastant på at vist det skulle dekkes så måtte det sykemelding til for jeg hadde ikke fler sykemeldinger [emoji849]
Vist han kan det, så tror jeg nå det ville vært det beste, jeg vet med meg selv at jeg vil slite veldig med å komme tilbake til jobb etter den telefonen i går. Håper han forstår meg og vil sykemelde meg.
Nei, det er jo ikke bra, og jeg har flere ganger lurt på om ikke de andre på jobb skjønner hvor sykt det er. Der står jeg med krykkene mine og løfter 15-20kg, mens de løfter ting på maks 7kg liksom [emoji849]
 
Man har da 24 egenmeldinger på ett år, så du har jo ikke brukt de opp. Reglene for sykemelding er at du har rett til 52 uker med sykemelding iløpet av de siste tre årene. Hvis du derimot har vært friskmeldt mer enn 26 uker iløpet av denne perioden begynner perioden på nytt. Altså har du ikke vært sykemeldt iløpet av en periode på seks mnd, også blir sykemeldt starter du på null. Var kanskje litt vanskelig å forstå/ vanskelig å forklare, men man får uansett varsel fra nav når man nærmer seg perioden hvor sykemeldingen er brukt opp :)

Forsto godt hva du mente, takk for fin forklaring! Får vell prøve å forklare sjefen det. Syns og det var rart at det var så "lite" egenmeldinger og sykemeldinger man hadde rett på [emoji849] eller han mener at vi har rett på.
 
Back
Topp