Kjemisk kastrere hund

smash

Forumet er livet
VIP
Noen som har kjemisk kastrert hunden sin?
Merket du noen forandringer?

merket at han slappet mer av inne, for han stresset veldig hele tiden... men det tar ganske lang tid før det virker... det er også kreft-risikoen.... man skal ikke gjøre det mer enn en gang pga risikoen for kreft... og det kan virke i alt fra 3-6 mnd, og det kan ta opp til måneder før det begynner å virke,også plutselig er det gått ut... så det er ikke slik at han får sprøyten også blir han roligere, det er veldig slik at man egentlig ikke merker noe særlig, men et halvt år senere kan man tenke tilbake og kanskje oppdage at han var roligere i den perioden...

men uansett, hvis dere ønsker å til slutt kastrere han så får man ikke gjøre det hvis man ikke har prøvd kjemisk kastrering med bra resultat, så da må dere gjøre det.... men det virker mer på hunder som stresser og peser og ikke klarer å slappe av, og ikke på agressivitet.... de kan faktisk bli mer agressiv hvis de lukter testosteron fra en annen hannhund og ikke kjenner det på seg selv lenger, for da kan de bli nervøs og redd siden de "mangler" noe..... det er jo veldig få kastrerte hunder i Norge, så dette kan bli et problem ;)

Jeg har fått anbefalt å ikke gjøre det av dyrlegen her. Nå er det ganske lenge siden, så jeg husker dessverre ikke grunnen.

Sillien skrev:
merket at han slappet mer av inne, for han stresset veldig hele tiden... men det tar ganske lang tid før det virker... det er også kreft-risikoen.... man skal ikke gjøre det mer enn en gang pga risikoen for kreft... og det kan virke i alt fra 3-6 mnd, og det kan ta opp til måneder før det begynner å virke,også plutselig er det gått ut... så det er ikke slik at han får sprøyten også blir han roligere, det er veldig slik at man egentlig ikke merker noe særlig, men et halvt år senere kan man tenke tilbake og kanskje oppdage at han var roligere i den perioden...

men uansett, hvis dere ønsker å til slutt kastrere han så får man ikke gjøre det hvis man ikke har prøvd kjemisk kastrering med bra resultat, så da må dere gjøre det.... men det virker mer på hunder som stresser og peser og ikke klarer å slappe av, og ikke på agressivitet.... de kan faktisk bli mer agressiv hvis de lukter testosteron fra en annen hannhund og ikke kjenner det på seg selv lenger, for da kan de bli nervøs og redd siden de "mangler" noe..... det er jo veldig få kastrerte hunder i Norge, så dette kan bli et problem ;)

Her var det mye som ikke stemte i forhold til det jeg har hørt...
Venninna mi har 3 hannhunder, alle er kastrert, ingen har vært kjemisk kastrert først...
Og hvis kjemisk kastrering funker, roer ned hunden osv, så betyr det ikke at den blir rolig ved kastrering...
Er det de sier hos dyrlegen her da.

Grunnen til at jeg vil kjemisk kastrere Laban, er for å roe ned hormonene litt..
Han går med tissen ute så å si hele tiden, og er kåt all the time!
Kanskje det også vil roe ned jokkingen og dominansen på meg også.
Er jo verdt et forsøk.

Min søster har gjort det med den ene hannhunden sin, hun merker lite forskjell i oppførselen, men han har visstnok fått et mildere ansiktsuttrykk og så har jo ballene krympet masse da

Han har fått suprelorin chippen 2 ganger nå, men hun kommer ikke til å gi flere ganger, for hun merker ikke noe forskjell....
Men det er nok forskjellig fra hund til hund!

(chippen er også mye brukt av katteoppdrettere ;)

Min er kjemisk kastrert, satt andre sprøyta i juli. Det virker, han har nå mer konsentrasjon til trening osv.
Men dyrlegen sier de anbefaler det ikke mer enn 2 ganger pga. kreftfaren. Så her blir det kastrering i oktober tenker jeg.

Har ei venninne som hadde besøk av en hund som var kjemisk kastrert, 2 måneder etterpå var hennes tispe gravid ;)

~September~ skrev:
Min er kjemisk kastrert, satt andre sprøyta i juli. Det virker, han har nå mer konsentrasjon til trening osv.
Men dyrlegen sier de anbefaler det ikke mer enn 2 ganger pga. kreftfaren. Så her blir det kastrering i oktober tenker jeg.

Så bra å høre at det funker!
Vi skal også kastrere laban, men det blir etter han har roet seg, hvis ikke kan han bli som er han bestandig! Og det er umenneskelig å ha en sånn hund resten av livet:P

hope<3 skrev:
Har ei venninne som hadde besøk av en hund som var kjemisk kastrert, 2 måneder etterpå var hennes tispe gravid ;)

Kjemisk kastrert har ikke noe med kastrert hund å gjøre, så ikke overraskende at hunden blei gravid da:P

Hunden vår fikk sprøyte to ganger, og chip to ganger. Og han ble roligere av det. Både inne og ute.
Han fikk fjerna ballene for to mnd siden, og vi har fått en ny hund :D Han stresser ikke, og blitt mye mer bedagelig og trivelig å ha i hus. Før så kunne han stresse til han kasta opp. Og det selv om han var sliten etter tur.

Så her var det gull :D

Men da er det jo også opp til deg å få bikkja inn i en rolig periode hvor det er forsvarlig å kastrere :)

Vår Goldengutt har fått fire sprøyter over 2 år. Det var aller helst fordi vi bodde vegg i vegg med ei tispe som hadde løpetid (heeele tiden følte jeg).. Disse sprøytene funka bra inne, han var myyyye roligere og slappet mer av i de periodene den kjemiske kastreringen funket.

Nå bor vi i tomannsbolig, vegg i vegg med en hannhund så vi slipper de 2 mnd i året der det er sikling, uling, trasking, grining, jukking (myyyyyye mer enn vanlig) osv osv..

Vetrinæren nevnte aldri noe om kreftfare, han sa de hadde fått en ny type vaksine som var bedre..ikke vet jeg.. Vet. sa også at hvis man merka god og stor effekt av kjemisk kastrering ville vanlig kastrering muligens ha god effekt.. men man burde visstnok kastrere så fort som mulig, for jo eldre de blir jo mer blir atferden innlært og jo mindre forsvinner etter kastreringen..

Vi merka ikke allverdens til den kjemiske kastreringen i hverdagen, kun når hormonene blåste vilt rundt han.. men nå er han 5 år og er veeeeeldig rolig og bedagelig!

Hvordan går det forresten med Laban for tiden da?

Kjenner til flere som har gjort det.. uten at de har merket det helt store. Søsteren min gjorde det også på sin.. men han endret seg ikke i det hele tatt.

Veterinæren her hvor jeg bor gjør det helst ikke. Husker ikke grunnen.. men han hadde opplyst dette til en bekjent av meg

Dramadama skrev:
Hunden vår fikk sprøyte to ganger, og chip to ganger. Og han ble roligere av det. Både inne og ute.
Han fikk fjerna ballene for to mnd siden, og vi har fått en ny hund :D Han stresser ikke, og blitt mye mer bedagelig og trivelig å ha i hus. Før så kunne han stresse til han kasta opp. Og det selv om han var sliten etter tur.

Men da er det jo også opp til deg å få bikkja inn i en rolig periode hvor det er forsvarlig å kastrere :)

Oh yes, jeg jobber og jobber med lille monsteret mitt:P
Men det går den rette veien, så det blir kastrering om et år eller noe:)

tango skrev:
Vår Goldengutt har fått fire sprøyter over 2 år. Det var aller helst fordi vi bodde vegg i vegg med ei tispe som hadde løpetid (heeele tiden følte jeg).. Disse sprøytene funka bra inne, han var myyyye roligere og slappet mer av i de periodene den kjemiske kastreringen funket.

Nå bor vi i tomannsbolig, vegg i vegg med en hannhund så vi slipper de 2 mnd i året der det er sikling, uling, trasking, grining, jukking (myyyyyye mer enn vanlig) osv osv..

Vetrinæren nevnte aldri noe om kreftfare, han sa de hadde fått en ny type vaksine som var bedre..ikke vet jeg.. Vet. sa også at hvis man merka god og stor effekt av kjemisk kastrering ville vanlig kastrering muligens ha god effekt.. men man burde visstnok kastrere så fort som mulig, for jo eldre de blir jo mer blir atferden innlært og jo mindre forsvinner etter kastreringen..

Vi merka ikke allverdens til den kjemiske kastreringen i hverdagen, kun når hormonene blåste vilt rundt han.. men nå er han 5 år og er veeeeeldig rolig og bedagelig!

Hvordan går det forresten med Laban for tiden da?

Åå, heldig du er som har en golden på 5! Gleder meg til Laban blir voksen å!

Joda, det går fremover, sakte men sikkert.
Han er ikke agressiv lenger, ingen tegn til det en gang.
Han får være litt med jentene igjen, men kun når jeg er tilstede.
Han elsker ungene, og de koser masse!

Laban har fått vanvittig repekt for meg, og bare jeg ser på han, så legger han seg ned:)
Eneste jeg sliter med, er hopping på tur. Han har sluttet helt med hoppingen inne.
Er veldig rolig når vi har besøk ++ Før var han helt turbo!

smash skrev:

Dramadama skrev:

Oh yes, jeg jobber og jobber med lille monsteret mitt:P
Men det går den rette veien, så det blir kastrering om et år eller noe:)

Er lurt å gi det såpass tid ja. Da får du sett den fulle effekten av den kjemiske. Jeg vil anbefale chip jeg da. Det funket best her, og har hørt mange anbefaler det fremfor sprøyte :)
I tiden rett etter han har fått chip så er det ingen vits i å kreve så altfor mye tror jeg. Her var han ihvertfall helt i tåka. Men etter en mnd's tid ville jeg krevd mer og mer. Både fysisk og psykisk.

Og de sier at kastrater blir tjukkere og latere, men det er jo opp til eier å kontrollere. Her har "tjukken" blitt litt rundere ved ribbeina, men tynnere over ryggen. Aner ikke åssen han har fått til det men. Hehe

Åå, heldig du er som har en golden på 5! Gleder meg til Laban blir voksen å!

Joda, det går fremover, sakte men sikkert.
Han er ikke agressiv lenger, ingen tegn til det en gang.
Han får være litt med jentene igjen, men kun når jeg er tilstede.
Han elsker ungene, og de koser masse!

Laban har fått vanvittig repekt for meg, og bare jeg ser på han, så legger han seg ned:)
Eneste jeg sliter med, er hopping på tur. Han har sluttet helt med hoppingen inne.
Er veldig rolig når vi har besøk ++ Før var han helt turbo!

Så bra å høre at det går riktig vei! Er lurt å fokusere på alt det positive- for det er ofte man er så frustrert i treningen at man bare har lyst å hive de ut av vinduet..
Du gjør virkelig en bra jobb med rampen! (for det er det de ofte er; Rampete)..:)

*akkurat nå står Goldengutten vår å stabber på teppet, og fnyser.. han tør plutselig ikke gå over parkett gulvet*..
Han får sånne rare ideer av og til at vi bare må riste på hodet!

Lykke til videre med treninga!
Vi holder på med avstandstrening ifht sinne mot andre hannhunder.. Det er en skue å se oss på tur, der vi kryper opp i skråninger for å holde avstanden såpass god at vovsen ikke skyter ut.. Det går saaaaaakte men sikkert fremover...
Men tålmodighet er vel det begrepet som står sterkest i min erfaring med hundetrening

smash skrev:

Her var det mye som ikke stemte i forhold til det jeg har hørt...
Venninna mi har 3 hannhunder, alle er kastrert, ingen har vært kjemisk kastrert først...
Og hvis kjemisk kastrering funker, roer ned hunden osv, så betyr det ikke at den blir rolig ved kastrering...
Er det de sier hos dyrlegen her da.

Grunnen til at jeg vil kjemisk kastrere Laban, er for å roe ned hormonene litt..
Han går med tissen ute så å si hele tiden, og er kåt all the time!
Kanskje det også vil roe ned jokkingen og dominansen på meg også.
Er jo verdt et forsøk.

vi kastrerte bikkja vår pga han gjorde ikke annet enn å jokke på oss å ungene.. var aldri no snakk om no kjemisk her.. å vi fikk en kjempe fin hund etter dt, ikke jokke 1 gang etter dt, å han er kjempe rolig..  men han var bare valp når vi gjorde dt da ;)

Back
Topp