Kjemisk kastere hund

smash

Forumet er livet
VIP
ENDELIG skal Laban kjemisk kastreres! Til mandag!
OG katta skal kastreres!
Kan ikke guttedyr være født uten baller så vi kan slippe det styret her?!

MEN hva skjer når en hund kjemisk kastreres? Jeg har null peiling...
Tar det lang tid før det har no effekt? Og tar det lang tid å kjemisk kastrere han?

Eneste jeg vet er at man må gjøre det ofte. Jeg ble anbefalt å ikke gjøre det med min, men jeg husker dessverre ikke grunnen da det er noen år siden nå.

Her var det bare en sprøyte. Vetrinæren sa det tok ca 2-3 uker før man merket en evnt. effekt. Virkningen sitter i 4-6 mnd. Var det vi fikk beskjed om ihvertfall.. Tvi tvi. Håper dere ser litt mer effekt og bedring enn hva vi gjorde.. men litt kastrering var bedre enn ingen her:) Hannhundballer er no hærk;)

Jeg har hørt at det ikke funker så særlig...
Vi kastrerte vår hannhund.. Fjernet alt :P Det funka som bare det.. Ble en helt annen hund.. Men nå måtte vi gjøre det pga at vi har ett søskenpar..

Er det chip eller sprøyte han skal få?

På hunden vår så fungerte chipen best :)  Han ble roligere, stressa ikke så fælt og kunne faktisk gå tur uten å hyle fordi det gikk for sakte ;)
Han var kjemisk kastrert i litt over ett år før vi tok ballene permanent. I dag er han veldig fin å ha i hus. Han er så klart intr når tispa har løpetid men han dør ikke av lengsel ;)

Som oftest ender det med kastrering for veldig mange. så skal du ikke bruke han i avl og utstilling, synes jeg dere skulle gått rett på kastrering. vet at mange vetrinærer faktisk anbefaler og heller gå rett på kastrering også.

kjemisk må gjentas flere ganger, noen blir roligere av det og andre har 0 effekt.

har en kastrert hannhund, men det er fordi vi har mora også da. så han var en rolig hun da og, men nå er han balleløs :) hehe. markerer ikke like mye ute da. og bryr seg ikke et fnugg om tisper med løpetid.

uansett, lykketil med sprøyte og balleløs katt :)

Hannkatten vår ble en temmelig rolig pus når han fjerna balla si ;)

Dramadama skrev:
Er det chip eller sprøyte han skal få?

På hunden vår så fungerte chipen best :)  Han ble roligere, stressa ikke så fælt og kunne faktisk gå tur uten å hyle fordi det gikk for sakte ;)
Han var kjemisk kastrert i litt over ett år før vi tok ballene permanent. I dag er han veldig fin å ha i hus. Han er så klart intr når tispa har løpetid men han dør ikke av lengsel ;)

Det vet jeg ikke... Jeg sa bare jeg skulle ha han kjemisk kastrert...
Kan hende vi tar ballene etterhvert, men Laban har blitt utrolig rolig nå, men stresser kun i situasjoner der det er masse mennesker. Han vil hilse på alle på en gang og da blir han helt stressa...

~testomania~ skrev:
Vi kjemisk kastrerte vår superdominerende hund, for hvis det ikke funket, ville ikke vanlig kastering funket heller. Så de satt en chip i nakken hans og det tok to uker, så merket vi en SKIKKELIG forandring. Han ble den roligere, "snille" hunden vi ønsket og trengte. Eneste vi ikke fikk bukt med alle uhellene... Effekten varer i ca 6 mnd fikk jeg beskjed om, og det er 6 mnd siden nå. Nå har han flyttet dessverre, så jeg aner ikke hvordan det går nå sånn sett, MEN jeg vet at han har sluttet med alle uhellene, han er fremdeles roligere og snill, så det har nok hjulpet han... 

Jeg har pratet med flere dyrleger ang dette... Kjemisk kastrering og kastrering kan ikke sammenlignes... Dersom kjemisk ikke funker, betyr det ikke at kastrering ikke funker..

Vi hadde tenkt å prøve dette, men ble frårådet det da det kan være mange bivirkninger. Vår dyrlege sa at dette var en gammeldags for form kastrering og at dette var noe man gikk mer og mer bort fra etterhvert som man lærte mer om bivikrningene. Om dette stemmer 100% vet jeg jo ikke, men vil anbefale å lese litt om det før dere gjør det eller eventuelt før neste gang dere gjør det.

*2nydeligejenter* skrev:
Vi hadde tenkt å prøve dette, men ble frårådet det da det kan være mange bivirkninger. Vår dyrlege sa at dette var en gammeldags for form kastrering og at dette var noe man gikk mer og mer bort fra etterhvert som man lærte mer om bivikrningene. Om dette stemmer 100% vet jeg jo ikke, men vil anbefale å lese litt om det før dere gjør det eller eventuelt før neste gang dere gjør det.

Jeg har ikke lest så mye selv, men har snakket med 3 forskjellige dyrleger,og i tillegg snakket med noen som har gjort det samme.
Blantannet venninna mi, ho gjorde det med sin hund,og ho fikk en ny hund!
Så jeg tenker at det er verdt i prøve, hvis ikke får jeg bare trene bikkja på å klare å roe seg i slike situasjoner hvor han blir stresset...

smash skrev:

~testomania~ skrev:
Vi kjemisk kastrerte vår superdominerende hund, for hvis det ikke funket, ville ikke vanlig kastering funket heller. Så de satt en chip i nakken hans og det tok to uker, så merket vi en SKIKKELIG forandring. Han ble den roligere, "snille" hunden vi ønsket og trengte. Eneste vi ikke fikk bukt med alle uhellene... Effekten varer i ca 6 mnd fikk jeg beskjed om, og det er 6 mnd siden nå. Nå har han flyttet dessverre, så jeg aner ikke hvordan det går nå sånn sett, MEN jeg vet at han har sluttet med alle uhellene, han er fremdeles roligere og snill, så det har nok hjulpet han... 

Jeg har pratet med flere dyrleger ang dette... Kjemisk kastrering og kastrering kan ikke sammenlignes... Dersom kjemisk ikke funker, betyr det ikke at kastrering ikke funker..

Det stemmer ikke helt.. i alle fall ikke i 100% av tilfellene.. Venninnen min fikk samme beskjed som deg.. hun prøvde først kemisk.. ingen endring på hunden.. hun valgte likevel å kastrere han..  og da ble han en ny hund;)

Det med kjemisk er at det kan være mange bivirkninger..

Jeg ville ha gått for full kastrering.. sjeldent at ikke hunden endrer seg ... Ikke sikkert du vil få han akkurat som du vil.. men ofte så er kastrering en veldig bra ting å gjøre;)

Men det som så klart er en viktig faktor er at du må fortsatt trene med han i stressende situasjoner. Han blir ikke forandret av seg selv. Men det vet du helt sikkert ;)

Min har fått den sprøyta 2 ganger, tar noen uker før det virker, her virket den bare i ca. 2 mnd.
Men bra effekt! Klarte iallefall å få han mer konsentrert så vi fikk trent litt, og han sluttet å angripe meg ute på tur + sprayflaska med vann da...

Har hørt at det ikke anbefales mer enn 2 ganger pga kreftfaren.

Han skal kastreres ordentlig på torsdag, spent!

Sjakkruta skrev:
Men hvorfor ikke vurdere skikkelig kastering?

Hovedgrunnen er at jeg ikke har råd nå..
Derfor blir dette noe midlertidig.
Ikke sikkert jeg kommer til å kastrere han heller, da jeg har fått en ny hund etter hard trening hver eneste dag!
Han er snill som et lam nå!
Er kun for å stresse han ned litt at jeg gjør det...

~September~ skrev:
Min har fått den sprøyta 2 ganger, tar noen uker før det virker, her virket den bare i ca. 2 mnd.
Men bra effekt! Klarte iallefall å få han mer konsentrert så vi fikk trent litt, og han sluttet å angripe meg ute på tur + sprayflaska med vann da...

Har hørt at det ikke anbefales mer enn 2 ganger pga kreftfaren.

Han skal kastreres ordentlig på torsdag, spent!

Vet du hvor mye det koster? For vår hund veier vel rundt det samme?

Husker ikke helt eksakt pris, men ble overrasket over hvor billig det var. Betalte for timen og rundt 250-300 for kj. kastrering + 50-60 kr for utsyret.

Kan være litt varierende priser fra dyrlege til dyrlege. Du kan jo ta en ringerunde

Edit: han fikk kun sprøyte, ikke chip. Det tror jeg er en god del dyrere.
Min knott er 33,5 kg.

Vi kjemisk kastrerte vår hund for en mnd. siden. Veldig effektivt! Kostet 120 kroner for en sprøyte i nakken.

Vår hund sliter med stor prostata pga hormoner..

smash skrev:

Sjakkruta skrev:
Men hvorfor ikke vurdere skikkelig kastering?

Hovedgrunnen er at jeg ikke har råd nå..
Derfor blir dette noe midlertidig.
Ikke sikkert jeg kommer til å kastrere han heller, da jeg har fått en ny hund etter hard trening hver eneste dag!
Han er snill som et lam nå!
Er kun for å stresse han ned litt at jeg gjør det...

Ok. Men sånn på sikt er det bedre å gjøre det om man ikke skal bruke hunden i avl. Man kan uansett ikke kjemisk kastrere en hund 3 ganger i året hele dens levetid.

~September~ skrev:
 Husker ikke helt eksakt pris, men ble overrasket over hvor billig det var. Betalte for timen og rundt 250-300 for kj. kastrering + 50-60 kr for utsyret.

Kan være litt varierende priser fra dyrlege til dyrlege. Du kan jo ta en ringerunde

Edit: han fikk kun sprøyte, ikke chip. Det tror jeg er en god del dyrere.
Min knott er 33,5 kg.

mente hvor mye det koster for kastrering? For det går vel på kg?
Laban er rundt 40, så da blir det samme pris sånn ca.
Kjemisk kastrering her jeg bor, er 1300 kr.

Back
Topp