Kjemi er et veldig morsomt fag hvor man kan lære mye gjennom laboratorieforsøk (type elevforsøk hvor du gjerne skriver rapport i etterkant), dette er nok et fag som er viktig å få undervisning i. Jobbe sammen med andre for å diskutere hypoteser i forkant og etterkant av forsøkene. Men det er også mye teori. Man bør lese i forkant av det praktiske for å få god utbytte av læringen. Kjemi er kort sagt alt man ser og tar på i denne store tilværelsen:P Tenk på det periodiske system - folk har opp i gjennom årene funnet disse grunnstoffene, som har mye og si for dagens kjemi. Grunnstoffene har forskjellige egenskaper, og dette lærer du mye om (atomer, protoner, elektroner).
Fysikk handler om naturvitenskap. Hvordan masse, energi og bevegelse virker inn på hverandre. Teorien i fysikk er ganske omfattende, men viktig. Det er mye fokus på forskjellige lover som man bruker for å regne ut fysiske situasjoner (Newtons lover). Matematikken kommer inn i dette faget, men forskjellen mellom fysikk og matematikk er at fysikken er opptatt av å forstå og bevise den fysiske (materielle) verden, mens matematikk handler mer om logikk, og trenger ikke nødvendigvis ikke bevise et regnestykke praktisk. Et morsomt fag, men som jeg selv alltid har hatt litt trøbbel med fordi jeg sliter litt med matematikken.
Biologi er lærer om naturen og dens levende organismer. Dette faget er stort, og omhandler også emnene zoologi (dyra), botanikk (planter) og evolusjonsbiologi. Er også fler, men jeg tror ikke videregående går noe særlig lenger der. Alle disse fagene går veldig inn i hverandre på mange måter. Du må snakke om kjemi innenfor fysikk og biologi, og du må snakke om biologi og kjemi innenfor fysikk.
Alt i alt veldig morsomt fag, men det er jo viktig at interessen er der. Er man ikke så opptatt av verden og hvordan den har utviklet/utvikler seg, eller hvordan samspillet mellom dyrene og plantene fungerer, og hvordan dette påvirker hele tilværelsen, så er det kanskje ikke like moro. Men jeg tror de fleste har et snev av interesse innenfor naturfag enten de vil eller ikke:) Det er et stort fag, og man må stå på (kanskje litt ekstra). Jeg anbefaler faget iallefall, du får mye igjen for det:)
Eksamnene er stort sett muntlige, etter det jeg har erfart, men det kan helt sikkert variere:) Dette ble litt langt, men følte jeg måtte dele det litt detaljert hvilke tanker jeg har om faget!