• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold februar 11. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

kjapt spm. ang dåp:)

ninner

Glad i forumet
Marsboerne 2023
kan man ha 6 faddere + gudmor eller gudfar? eller er gudmor inkl i 6 faddere.... ??
[:)][:)]

Er ikke gudmor/gudfar det samme som fadder?

jeg blei plutselig usikker.. har blitt fortalt at gudmor/far er den som bærer barnet...? hmm[:-]

http://no.wikipedia.org/wiki/Fadder

Ta en titt her [:)] Håper du blir klokere [;)]

thank you[:)][:D]

ORIGINAL: ninner

kan man ha 6 faddere + gudmor eller gudfar? eller er gudmor inkl i 6 faddere.... ??
[:)][:)]

Fadder-fakta
Hvert barn som blir døpt, skal ha minst to høyst seks faddere. Fadderne må ha fylt 15 år og være medlemmer av den norske kirke, eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. Foreldrene kan ikke være faddere. Presten har ansvar for å se til at fadderne oppfyller disse forutsetningene. Fadderne blir ført inn i kirkeboka.

"Forøvrig er det ingen øvre grense for antall faddere, men det er ikke vanlig med mer enn seks. "
"En kvinnelig fadder kan kalles gudmor, en mannlig fadder gudfar hvis det er de som bærer barnet."
"Det er også mulig å være gudmor eller gudfar uten å være fadder for barnet."

tror jeg fikk svar der gitt[:)] hærlig..

Så bra! [:D]

ORIGINAL: ninner

"Forøvrig er det ingen øvre grense for antall faddere, men det er ikke vanlig med mer enn seks. "
"En kvinnelig fadder kan kalles gudmor, en mannlig fadder gudfar hvis det er de som bærer barnet."
"Det er også mulig å være gudmor eller gudfar uten å være fadder for barnet."

tror jeg fikk svar der gitt[:)] hærlig..

Vi fikk ikke lov til å ha flere enn 6 faddere ihvertfall, men kanskje det praktiseres forskjellig.

Back
Topp