Kort teori om modning av kjøtt.
Det med at kjøtt og mat generelt kan ligge i fryseren i ubegrenset tid er vel på godt norsk overtro og langt fra noen sannhet. Også varer som ligger nedfrosset blir gamle, selv om aldringsprosessen begrenses på varer som ligger frosset ned. Bær og grønt bør for eksempel ikke ligge i fryseren i mer enn seks måneder før det brukes. Kjøtt kan ligge noe lengre avhengig av blant annet fettinnhold og tilstand før det ble frosset ned. Et moment som spiller veldig stor rolle på modningen av frysevarer er temperaturen i fryseren. Nedfrysningstemperatur skal normalt sett være 21 grader minus, mens lagringstemperatur bør ligge på -18 grader. Jo mer du har i fryseren jo høyere vil sannsynligvis temperaturen være og det er ugunstig. Er du dessuten ofte nedi fryseren med enten store mengder nye varer, stiger også temperaturen og varene forringes kjappere.
Dessuten er prinsippet greit når det gjelder matvarer. Har du varer som skal lagres over lengre tid, i for eksempel en fryser, så frys de ned så kjapt som mulig, og ikke vent til holdbarhetsdatoen nærmer seg før du fryser de ned. Da vil forringelsen i så fall være godt i gang allerede før oppbevaringen starter. Det er ikke gunstig.
Hva kjøtt angår er det også positive ting i at kjøttet blir gammelt. Når vi spiser for eksempel en biff er alle opptatt av at kjøttet skal være mørt og ikke seigt. For å få kjøtt mørt så lagres det over tid, enten i fryser, vakuum, spesielle modningsrom og lignende, etter et modningsnøkkel (såkalte døgngrader) for å oppnå perfekt mørningsgrad. Men, i realiteten er mørningsprosessen en forråtnelsesprosess som bryter ned en del av strukturen inni selve kjøttet og da oppleves ikke kjøttet lengre som seigt. Altså kan man si at godt og mørt kjøtt er kjøtt som egentlig er godt i gang med prosessen å råtne for oss. Forråtnelsesprosessen er imidlertid kontrollert. Kan på mange måter sammenlignes med lagringen av ost og vin. Selvsagt er det også andre momenter som påvirker seigheten av kjøttet. Eksempelvis er en rå biff mer mør enn en gjennomstekt biff. Kjøtt som er lite kokt eller stekt, er mer mørt enn kjøtt som er mye kokt eller stekt.
Dette har vel egentlig ikke gitt deg noe konkret svar på det du lurer på, men her er hva jeg ville ha gjort i ditt tilfelle. Jeg ville ha lagt den steika bli liggende i fryseren inntil jeg hadde bestemt meg for å bruke den - fortrinnsvis i nærmeste fremtid. Så ville jeg ha tint den på riktig vis, altså legge den under langsom tining i kjøleskap. Aldri sjokktine varer på benk i romtemperatur, i micro eller i varmt eller kaldt vann... Når kjøttet da er tint ville jeg ha sett over det, luktet litt på det og om nødvendig smakt litt på det. Du oppdager raskt om kjøttet er bedervet eller ikke.
Håper dette gir deg svar på en del av det du lurer på og til sist er det viktig å nevne en ting. Matvarer som først har vært frosset og så tint, skal ALDRI fryses ubehandlet direkte igjen. Har du først tint en matvare så er prinsippet at da MÅ du behandle den før du eventuelt lagrer det videre...
Oki..?