Kjøttdeig før og nå

Mamsemoms

Forumet er livet
Februarlykke 2016
En liten debatt her i heimen. Help me out!

Var kjøttdeigen mer kompakt før? Typ for 10-15 år siden. Vanskeligere å hakke opp i stekepanna etc. :P Hva man lurer på. Haha!

Det syns jeg ikke.
Men den ferdigpakkede fra fabrikken er mer kompakt enn en som kvernes i butikken

Da jeg var lita kom alltid kjøttdeigen i en sånn "plastpølse" og var nesten helt umulig å få hakket ordentlig opp. Eneste gangen vi fikk den i kverna form var når vi betalte i dyre dommer i ferskvaredisken

Husker kjøttdeigen formet som en pølse inni plast, den var hardere. Den selges fortsatt, men virker som det er mer mer vanlig å kjøpe disse andre pakkene med gjennomsiktig plast over.

Som de andre sier, var kun den pølsa da, og den er mer kompakt og vanskeligere å hakke opp.

Den i pølseform var fastere presset sammen ja, og derved mer jobb å hakke opp. Men i min oppvekst ble kjøttdeigen alltid spedd uansett, gjerne med havregryn, og da gikk den i mikseren....

Aha, dere tenker på disse pølsene i frysedisken, da hadde jeg helt glemt av.
De var mye billigere og vi pleide å kjøpe dem den gangen vi hadde dårlig råd

Aha, dere tenker på disse pølsene i frysedisken, da hadde jeg helt glemt av.
De var mye billigere og vi pleide å kjøpe dem den gangen vi hadde dårlig råd
I enda eldre dager, type 20-25 år siden og mer enn det var disse pølsene ferskvare. Det var sånn kjøttdeig ble solgt om den ikke var kjøpt nykvernet hos slakter

Da er det sikkert de pølsene mannen snakker om :-)

Åh, smakte ikke kjøttet i de pølsene mye bedre også? Har sett etter dem innimellom, men ikke funnet. De var storarbeid å hakke opp, men mye bedre smak enn ferdig kvernet. Eller er det bare jeg som husker feil?

Husker dem ikke spesfikt som bedre, men en fikk evt lettere "kjøttklumper" av det da, om man bare hakket, ikke spedde først slik mamma gjorde.

Nå til dags har jeg bare sett dem som frossenvare. Tror det skyldes at salget er lite

Kanskje du tenker på plastpølsene? De var mer kompakte iallefall. Husker vi nesten alltid hadde sånne når jeg var yngre.

Hadde bare slike "pølser" med kjøttdeig da jeg var barn og den kjøttdeigen var uten tvil mye vanskeligere å finhakke ;). Ble gjerne større kjøttdeigbiter, gitt, for det var neste umulig med normale redskaper å få hakket den opp under steking.

For 15-20 år siden hadde ikke vi annet valg enn den det pølsa. Den var ikke nødvendigvis frossen, men den kverna kjøttdeigen var ikke kommet i butikkene der jeg bodde da. Husker når de kom, det var revolusjon i hjemmet, siden mamma slet så med å krakke den harde kjøttdeigen i biter :p

Fargen var ihvertfall helt anderledes. Helt rød. Nå mer grå.

Bedre idag enn med pølsene.
De var umulig å hakke opp i forhold til idag.
Kiwi selger de forsatt.

Back
Topp